V Španiji splošna stavka proti reformi trga dela

Večina Špancev ne verjame, da bo reforma trga dela prinesla rešitev gospodarsko močno oslabljeni Španiji.

Objavljeno
29. marec 2012 10.27
Ma. Ja., Delo.si
Ma. Ja., Delo.si

Madrid − Minuto po polnoči se je v Španiji začela 24-urna splošna stavka proti februarja sprejeti reformi trga dela. K stavki sta Špance pozvala največja sindikata UGT in Comisiones Obreras (CCOO), ki poudarjata, da je reforma »nekoristna, neučinkovita in nepravična«. Reforma namreč delodajalcem omogoča lažje odpuščanje delavcev, enostransko nižanje plač in spreminjanje ostalih delovnih pogojev.

Po podatkih sindikata UGT so z dela že ponoči odkorakali praktično vsi zaposleni v avtomobilskih tovarnah Renault, SEAT, Volkswagen in Ford, ter zaposleni v industrijskih, rudarskih in pristaniških obratih. Ugasnile so tudi nekatere regionalne televizijske postaje v Andaluziji, Kataloniji in Madridu, zdravstvene službe delujejo po nedeljskem režimu, letalske družbe Iberia, Air Nostrum in Vueling pa so odpovedale okoli 60 odstotkov poletov.

Kot je sporočilo špansko notranje ministrstvo, je policija do zgodnjega jutra aretirala 58 ljudi, šest policistov in trije protestniki pa so bili lažje poškodovani v manjših incidentih.

Glavna španska sindikata, ki sta proteste sklicala v približno stotih mestih, upata na velik odziv − večji kot leta 2010, ko so se Španci na ulice podali zaradi veliko manj agresivne reforme, ki jo je uvedla tedanja socialistična vlada. Na udeležbo bi sicer lahko vplivalo dejstvo, da se zdi večina Špancev vdanih v usodo in se zavedajo, da za izhod iz krize potrebujejo stroge varčevalne ukrepe; pa tudi število ljudi, ki nočejo ostati brez celodnevne plače. »Razumem, zakaj stavkajo. Reforma omogoča le, da se delavce hitreje in ceneje odpusti,« je za francosko tiskovno agencijo AFP tako povedal 32-letni Pedro Moreno, zaposlen v velikem trgovskem centru v predmestju Madrida. »Toda to niso časi, da bi izgubljali delovne ure. Vesel sem lahko, da sploh imam službo,« je dodal. Učinek stavke pa bo poleg tega najverjetneje nekoliko omilil tudi dogovor, v skladu s katerim bo danes v Madridu, vozilo 30 odstotkov avtobusov in podzemnih vlakov, 30 odstotkov regionalnih vlakov in 20 odstotkov primestnih vlakov.

Španska vlada sicer vztraja, da zakona ne bo spremenila, saj so reforme po njenem mnenju ključnega pomena za oživitev gospodarstva. »Ne gre za to, ali se bo stavke udeležilo veliko ali le malo ljudi, ampak če bomo zaradi reforme prišli iz krize,« je po poročanju ameriške tiskovne agencije AP tako dejal finančni minister Cristobal Montoro. »To je na kocki, zato se vlada ne bo vdala,« je dodal.

Gre sicer za prvo stavko proti konservativni vladi premiera Mariana Rajoyja, odkar je ta pred natanko stotimi dnevi prevzel položaj ter obljubil, da bo zmanjšal skoraj 23-odstotno brezposelnost − med mladimi je še bistveno višja, skoraj 50-odstotna − in stabiliziral finance, a za španskega predsednika vlade čas stavke ne bi mogel biti slabši. Evropskim partnerjem in tujim vlagateljem, ki bi lahko močno pripomogli k temu, da bi šla Španija po poti Grčije, Irske in Portugalske, se namreč trudi dokazati, da bo izpolnil svoje obljube o krčenju porabe in zmanjšanju primanjkljaja. Jutri bi moral vladni kabinet sicer potrditi proračun za leto 2012, ki bi javnofinančni primanjkljaj s trenutnih 8,51 odstotka bruto domačega proizvoda (BDP) zmanjšal na 5,8 odstotka BDP.