Varčevanje pri Ryanairu: Letenje na hlape ogroža varnost

Letalske nadzornike skrbi načrtno zmanjševanje zalog rezervnega goriva.

Objavljeno
09. avgust 2013 21.47
Ju. K., zunanja politika
Ju. K., zunanja politika
Letenje z minimalno, zakonsko še dovoljeno količino goriva je vse bolj priljubljen način zniževanja stroškov med nizkocenovnimi letalskimi prevozniki. Toda kako varne se lahko pri tem počutijo njihovi zvesti potniki?

Naraščanje cen nafte povzroča vse več težav mnogim letalskim družbam, ki se v želji po ohranjanju konkurenčnosti in privlačnih cen vozovnic zatekajo k nenavadnim in potencialno nevarnim poslovnim praksam. Za nizkocenovne prevoznike, kakršen je irski Ryanair, je nakup goriva daleč največji operativni strošek, kar družbo postavlja v slabši položaj v primerjavi z dražjimi konkurenti. Pri Ryanairu zato že nekaj časa letijo počasneje. Ura letenja je zdaj v povprečju daljša za dve minuti. Letala na zadovoljstvo vodstva podjetja, ki se mu je v letošnjem prvem četrtletju opazno zmanjšal dobiček, tako porabijo manj kerozina.

A želja po večji učinkovitosti se tu šele začne. Ryanair poleg zniževanja hitrosti svojih letal zmanjšuje tudi količino rezervnega goriva, s katero smejo potovati. Na to je v posebnem poročilu opozorila španska komisija za nesreče in incidente v civilnem letalstvu (CIAIAC), ki je preiskovala podrobnosti skorajšnje tragedije, v kateri bi se leta 2010 kmalu znašlo eno od letal irske družbe.

Interna pravila pilotom narekujejo, da lahko letijo z največ polovico sicer predvidene rezervne količine goriva, je ta teden poročal britanski Independent. Ryanairovi piloti so v poročilih in drugih zaupnih dokumentih, nastalih v zadnjih letih, potrdili, da družba ne tolerira potovanja z večjo količino goriva, kot je nujno potrebno. »Podjetje tega ne spodbuja,« je v enem od njih zapisal neimenovani pilot. »Če bi vsi prevažali dodatnih tristo kilogramov goriva na vsakem letu, bi ga brez potrebe šlo v nič 7,5 kilograma. Pri celotni floti to znese 19.500 kilogramov na dan. Preprost izračun pokaže, da podjetje tako privarčuje pet milijonov dolarjev na leto.«

Možnost napake se poveča

Ryanair do danes ni priznal resničnosti teh navedb. Predstavniki irskih in španskih sindikatov civilnih pilotov so na sporne prakse že lani opozorili letalske nadzornike. »Nekaj rezervnega goriva pilotom omogoča, da razmislijo in sprejmejo ustrezne odločitve,« je takrat pojasnil preiskovalec in član sindikata Juan Carlos Lozano. »Če je ta variabila omejena, ekipa težje odreagira, možnost napake pa se naenkrat poveča.«

Irske in španske oblasti so septembra sprožile skupno preiskavo proti Ryanairu na podlagi navedb, da nizkocenovnik z letenjem na hlape deluje »na robu zakonitosti«. Sočasno so se v Španiji bližali epilogu še ene preiskave, v kateri so regulatorji preverili ozadje in vzroke incidenta, v katerega je bilo maja 2010 vpleteno Ryanairovo letalo na poti iz Londona v Alicante. Sedemindvajsetletni pilot in pet let mlajši kopilot sta se po dveh neuspešnih poskusih pristanka v močnem vetru odločila preusmeriti letalo v bližnjo Valencio. Kmalu zatem so kontrolorji na letališču prejeli klic v sili. Po sicer varnem pristanku letala so letališki delavci ugotovili, da je bilo v rezervoarju še 956 kilogramov goriva ali 183 kilogramov manj, kot predpisuje zakon. Letalo bi lahko s takšno zalogo v zraku ostalo le še 15 minut.

Avtorji preiskave, ki so krivdo za incident pripisali neustreznim odločitvam pilotske ekipe, so izrazili zaskrbljenost zaradi Ryanairovih priporočil in nevarnosti prenašanja tovrstnih praks na druge letalske prevoznike. Opozorili so, da bi lahko prevozniki z zmanjševanjem zalog rezervnega goriva ogrozili varnost v letalskem prometu, še posebno v težkih vremenskih razmerah ali ob zaprtih pistah, ko letališča naenkrat ne bi mogla sprejeti večjega števila letal. Nacionalni letalski nadzorniki bi morali v odgovor na to vzpostaviti seznam povprečnih zamudnih časov. Prevozniki bi smernice uporabili za določanje količine rezervnega goriva, ki bi še omogočala varno letenje.

Pri Ryanairu, kjer so v zadnjih dvanajstih mesecih prepeljali skoraj 80 milijonov potnikov, so te dni spet zanikali vse obtožbe in namigovanje v povezavi s spornimi poslovnimi praksami. »Evropski predpisi ustrezajo vsem letalskim družbam iz EU. Če si piloti želijo več goriva, kot jim ga predlagamo, ga lahko vzamejo. Ryanairovi načrti letenja predvidevajo morebitne motnje, zamude in vremenske razmere, zato pilote spodbujamo, naj na pot vzamejo več goriva, če ga potrebujejo.« V družbi so v odzivu na objavo poročila dejali, da več kot polovica vseh pilotov na pot vzame dodatno gorivo.