Na Brniku še turški in litovski kapital

Postopek prodaje Adrie Airways Tehnike je v sklepni fazi, po navedbah naših virov bo izpeljan najkasneje do konca leta.

Objavljeno
23. november 2014 20.20
Suzana Kos, Ozadja
Suzana Kos, Ozadja

Zainteresirana kupca, s katerima potekajo pogajanja, sta dva: Express Airways s sedežem v Nemčiji in Avia Solutions Group iz Litve. Zaposleni se bojijo, da noben od njiju ni pravi strateški lastnik, ki bi zagotovil razvoj in službe.

Potem ko smo se leta pod krinko nacionalnega interesa otepali tujega lastništva, je zdaj Slovenija v fazi razprodaje svojega premoženja. Glede kupcev nismo več pretirano izbirčni.

Na vladnem seznamu za prodajo je med petnajstimi podjetji tudi Adria Airways Tehnika. To je nekdanji oddelek za vzdrževanje letal našega edinega nacionalnega letalskega prevoznika, ki je postal samostojna družba. Takrat je njeno vrednost revizijska hiša KPMG ocenila na več kot 14 milijonov evrov.

Na začetku decembra pa naj bi bilo jasno, ali bo družba za vzdrževanje letal prodana in komu. Zakrožila je informacija, da jo lastnika, Aerodrom Ljubljana in PDP, posebna družba za podjetniško svetovanje, prodajata le za dobre tri milijone evrov. Naši viri, ki sodelujejo v prodajnem procesu, trdijo, da je znesek bistveno višji; kolikšen je, nočejo razkriti. Zainteresirana kupca, s katerima potekajo pogajanja, sta dva: Express Airways s sedežem v Nemčiji in Avia Solutions Group iz Litve. Po naših informacijah je bilo sicer ponudb na začetku prodajnega postopka več, a so bile nekatere neresno nizke, kot pravijo dobro poučeni sogovorniki, tako rekoč mrhovinarske, zato je bila sprejeta odločitev, da se pogajanja o prodaji nadaljujejo le z dvema omenjenima.

Kdo je prvi ...

Na čelu Avia Solutions Group je 37-letni Gediminas Žiemelis, ki je po besedah litovskega kolega, raziskovalnega novinarja Šarunasa Černiauskasa precej razvpit v tamkajšnjem poslovnem okolju. Žiemelisov oče Vidmantas je nekdanji minister za notranje zadeve in nekdanji član parlamenta, znan po tem, da pogosto menja politične stranke; zdaj je podpredsednik Delavske stranke, obtožen računovodskih goljufij. Kot pravi litovski kolega, je to največja politična afera, s katero se ukvarjajo njihovi pravosodni organi.

FLTechnics (del litovske skupine Avia Solutions Group) je na svoji facebook strani že objavil, da sodi Adria Airways Tehnika v njihov okvir.

Največji, več kot 30-odstotni delničar Avia Solutions Group je po javno dostopnih podatkih ciprska družba ŽIA Valda (med štirimi največjimi lastniki jih ima sicer polovica sedež na Cipru); njen direktor je prav tako Gediminas Žiemelis. Njegov najbolj razvpit posel je bila letalska družba Flylal, ki je med krizo propadla, danes pa kriminalisti preiskujejo ozadje njenega stečaja. Pred letom je bil Žiemelis tudi uradno obtožen kriminalnih dejanj, povezanih s to letalsko družbo, s katerimi naj bi povzročil za več kot deset milijonov evrov škode. Sicer pa je Avia Solutions Group zadnja leta izredno uspešna v Rusiji, kar je po mnenju našega novinarskega kolega zaradi političnih trenj med Vilniusom in Moskvo precej nenavadno. Nedavno so tudi podpisali pogodbo za nov letališki objekt blizu Moskve, naročnik tega velikega posla pa je Rostec, ruska družba, ki jo vodi Sergej Čemezov, mož, ki je tesno povezan s kremeljsko politično elito.


… in kdo drugi interesent

Drugi zainteresirani kupec je Express Airways s sedežem v Düsseldorfu. Njen direktor je 28-letni Kaan Tuncer, ki je funkcijo prevzel letošnjega maja in je na tem mestu zamenjal Sefa Tuncerja. Ta je v Sloveniji zastopnik in ustanovitelj družbe z omejeno odgovornostjo Express Airways s sedežem v Orehovi vasi; družba je pri nas registrirana za opravljanje dejavnosti letalskega potniškega prometa. Njen zastopnik je bil po javno dostopnih podatkih do februarja letos tudi Tom Mastnak, znan iz zgodb, povezanih z mariborskim letališčem. Marca lani je policija na mariborski letališki stezi prizemljila prestižni falcon 900 lx get, ki so ga menda hoteli kupiti za floto matičnega podjetja Express Airways, a ga je po navodilih Interpola, menda kupnina zanj tedaj še ni bila v celoti plačana, zavarovala slovenska policija. Prizemljitev je bila posledica širše mednarodne preiskave. »Šlo naj bi za zavarovanje protipravnega premoženja prejšnjega lastnika,« je takrat pojasnjeval Mastnak. Nemški poslovnež turškega rodu Sefa Tuncer se je sicer omenjal tudi kot interesent za nakup Aerodroma Maribor.

Toma Mastnaka pa med drugim najdemo v zgodbah, povezanih z družbo Zlati zrak, kjer je bil poslovni direktor; podjetje je iz slovenskega poslovnega registra sicer že izbrisano. Po pisanju avstrijske spletne strani Austrian Wings se v lastniškem ozadju Golden Aira skrivajo isti ljudje, ki so vodili propadlo letalsko družbo Air Sylhet. Kandra Bhupinder, uradni zastopnik, je bil tudi v upravi Air Sylheta; avstrijski Golden Air GmbH pa je bil registriran na istem naslovu kot Air Sylhet, ki je leta 2009 manj kot mesec dni letel med Birminghamom in indijskim mestom Amritsar. Avstrijska agencija za nadzor letalskega prometa Austro Control je družbi odvzela dovoljenje, menda zaradi očitno nejasnih vodstvenih struktur.

Kaj pravijo delavci

Naši viri, ki so vpleteni v postopek prodaje Adrie Airways Tehnike, o obeh zainteresiranih kupcih pravijo, da sta to »resni podjetji z resnimi nameni«, in dodajajo, da »si želijo pridobiti najboljšo ceno in najboljšega novega lastnika«, medtem ko so predstavniki zaposlenih zaskrbljeni. Informacij, kaj se dogaja s prodajo njihovega podjetja, nimajo. Bojijo se sovražnega prevzema, želijo si strateškega novega lastnika, ki bi družbo razvijal naprej, saj gre tudi za več kot dvesto delovnih mest, ki so na Gorenjskem še kako pomembna. »Upam, da bo v prodajnem procesu posvečene dovolj pozornosti zaznavi morebitnega sovražnega prevzema in preprečitvi le tega,« pravi Maks Pele, glavni izvršni direktor Adrie Airways Tehnika, ki uradno ni seznanjen s prodajnim procesom. »Zakaj se prodajo ocenjuje kot sovražen prevzem, ne vemo, po informacijah, ki jih imamo, pa je ta bojazen odveč,« pravijo pri Aerodromu Ljubljana, ki je 48-odstotni lastnik Adrie Airways Tehnike. Tudi v večinskem lastniku, državni družbi PDP, postopkov prodaje ne komentirajo.

»Če se bo prodaja odvijala v napačno smer, bomo vložili tožbe zaradi neizplačanih plač. Znesek je večji od milijona evrov,« napovedujejo predstavniki delavcev. Po njihovih trditvah so, odkar so se v Adrii Airways odločili, da bo njihov servisni oddelek postal samostojna družba, plačo v celoti in v roku dobili le enkrat. »Če bodo tožbe vložene, bodo negativno vplivale predvsem na poslovanje družbe Adria Airways Tehnika in njeno konkurenčnost na trgu. Tožbe bodo del poslovne dokumentacije in bodo razkrite bodočim kupcem v določeni fazi prodajnega procesa,« komentirajo napoved pri Aerodromu Ljubljana. Če bodo zaposleni vztrajali pri tožbah, čeprav so sindikati v družbi znižanje plač, ki ga zdaj izpodbijajo, sprejeli, bodo po napovedih lastnikov posledice za poslovanje družbe še slabše. Delavcem očitajo tudi »skrajno ultimativno držo«, težava naj bi bila, da zaposleni nočejo razumeti, da so se časi spremenili in da se bodo morali sprijazniti z zasebnim lastnikom, ki bo naredil red.

Ilustracija: Uroš Lehner


Prodaja se zadolžena družba

Adria Airways Tehnika je bila do sredine leta 2010 poseben oddelek za vzdrževanje letal v okviru Adrie Airways. Ta je bil tudi prvi in eden od samo dveh pooblaščenih servisov v Evropi za canadaire, reaktivna letala Canadair Regional Jet (CRJ), za različne prevoznike in je bil bolj dobičkonosen od prevozniškega dela letalske družbe. Po oceni nekaterih je Adria Airways oddelek izločila in prodala samo zato, ker je potrebovala denarno injekcijo. Nova lastnika sta Adrii Airways Tehniki namesto dokapitalizacije namenila 3,4 milijona evrov posojila; rok za vračilo je bil zdaj podaljšan do konca marca 2015. Poleg tega je servisno podjetje zadolženo še pri Sberbank in Banki Koper.

Odlagališče slabih kadrov

Kot pravijo predstavniki zaposlenih v Adrii Airways Tehniki, so se na čelu njihove družbe, potem ko so jih iz matične družbe izločili in ustanovili samostojno podjetje, vrstili kadri Aerodroma in PDP, ki svojega posla niso obvladali. »Vodstvo se je menjalo kot po tekočem traku, Adria Airways pa nam je že prvi mesec po tistem, ko nas je poslala na samostojno pot, močno povišala najemnino za letališke hangarje, kjer imamo delavnice. Po naši oceni so nam s spornim kadrovanjem, raznimi poslovnimi svetovanji, odpravninami in slabimi poslovnimi odločitvami samo v letu 2012 naredili za 4,7 milijona evrov škode,« razlagajo predstavniki delavcev. Zato je vodenje družbe prevzela skupina zaposlenih. Preteklo leto so sklenili z več kot 900 tisoč evri dobička (tri leta prej so bili v rdečih številkah), letos v družbi načrtujejo pozitivno ničlo.

Tožba proti Adrii Airways

Letalsko zgodbo dodatno zapleta še tožba, ki jo je Adria Airways Tehnika vložila proti Adrii Airways. Od tega sta minili dve leti, na kranjskem okrožnem sodišču pa se bo zadeva po naših informacijah čez nekaj dni le začela razpletati. Prva obravnava v tožbi, vredni kar 8,7 milijona evrov, je namreč predvidena za prihodnjo sredo. Tožena stran ocenjuje, da so možnosti za uspeh majhne, zato naj bi tožba pomenila zelo majhno tveganje za poslovanje Adrie Airways. Nasprotno pa sodijo predstavniki zaposlenih v Adrii Airways Tehniki. Če bo njihova družba v roke tujcev res prešla za bore tri milijone evrov, bo novi lastnik, razlagajo, ob iztoženi odškodnini podjetje dejansko dobil brezplačno, povrhu pa še pet milijonov evrov »nagrade«.