Slovenski piloti nenadomestljivi izvidniki

Ljudi so rešili že gotove smrti, iskali utopljence, nadzirali gorečo ladjo.

Objavljeno
26. maj 2012 08.00
Posodobljeno
11. december 2017 07.00
Boris Šuligoj, Koper
Boris Šuligoj, Koper

Sečovlje - Kako čim prej odkriti in pogasiti požar v naravi, odkriti onesnaženje na morju, poiskati pogrešane in ponesrečene v gorah, poiskati brodolomce na morju? To je samo nekaj vprašanj, ki so se jih danes v Sečovljah lotili predstavniki sedmih slovenskih aeroklubov.

Prvi posvet o letalski izvidniški dejavnosti po osamosvojitvi sta pripravila Obalni letalski center Portorož in Uprava RS za zaščito in reševanje, prišli pa so predstavniki letalskih centrov Bovec, Slovenj Gradec, Zagorje, Postojna, Divača, Ajdovščina in OLC Portorož ter predstavniki ministrstva za obrambo in drugih državnih služb.

Gre za sedem klubov, v katerih deluje več kot sto pilotov, ki ob svojih šolskih poletih opazujejo razmere iz zraka in se uspešno vključujejo v sistem zaščite in reševanja. Iz zraka lahko najhitreje opazijo požar v naravi ali kak drugi nenavaden pojav.

Darko Muhič iz centra za zaščito in reševanje obalno-kraške regije, je dejal, da so v Sloveniji samo v prvih treh mesecih zabeležili 1220 požarov, v katerih je pogorelo 844 hektarjev narave, od tega na Primorskem 477 hektarjev.

Benjamin Ličer je povedal, da imajo v povprečju pet izvidniških poletov na dan: »V 30 letih smo pet ljudi rešili gotove smrti — dva brodolomca in tri surferje. Iskali smo že utopljence, nadzirali gorečo ladjo pri Pulju, našli ukradene ribje kletke gojišča Fonda.«

»V 30 letih smo več kot 2000-krat javili požar ali onesnaženje. Čez naše morje pluje 850 tankerjev na leto, to je ekološka bomba pred našimi vrati. Imamo fotografije, kako ladje izpuščajo balastne vode. Zaradi takih onesnaženj so v svetu ljudje množično umirali,« je opozoril Ličer.

Posebno pozornost so posvetili komunikacijam. Dejan Kavčič je odločno predlagal, da bi morali kar se da učinkovito organizirati izvidniško službo, se dogovoriti za sistem komuniciranja in pripraviti vaje. Vsem, ki se podajajo v hribe je priporočil, da bi imeli na sebi opazna oblačila, saj je pogrešane iz zraka zelo težko odkriti.

Govorili so tudi o težavah pri financiranju letalske izvidniške dejavnosti. Benjamin Ličer je menil, da bi morali imeti v Sloveniji več letal za gašenje v naravi. »Avgusta se bomo prijavili na evropski projekt, da bi kupili letalo za gašenje, saj bi bilo nujno, da bi eno takšno letalo imeli tudi na sečoveljskem letališču,« smo še zvedeli v Sečovljah.