Mastne kalorije: Okolje smo padli na glavo!
čet, 16.02.2017, 15:00
Mastne kalorije: Okolje smo padli na glavo!
Oziroma kako prignati našo neprilagojenost do skrajnih meja.

V preteklosti sem že večkrat poudaril, da smo precej neprilagojeni na okolje, ki nas obdaja. Debelost, kronične bolezni in psihične težave, kot je depresija, so pojavi, ki jih v evolucijskem smislu še do pred kratkim ni bilo. Ni bilo pa niti hrane na vsakem vogalu in ne televizije in avtomobilov. Da bi lažje predstavil težavo, bom tokrat malce pretiraval v nasprotno smer. Naštel bom namreč nekaj pristopov, s katerimi bomo še povečali razkorak med našimi geni in okolico. In prignali neprilagojenost do skrajnih meja.

Začel bom, seveda, pri hrani, saj njenega ključnega vpliva ne moremo odpraviti s športom, tabletami ali kakimi drugimi ukrepi. Včasih hrane ni bi bilo v izobilju, zato smo dandanes postali lastniki možganov, ki nas nagrajujejo za čim manj potratno nabiranje čim bolj kalorične hrane.

In kako najlažje ugodimo temu imperativu možganov? Hja, z vnosom kalorij v tekoči obliki! Hiter vnos, dobršen obvod mimo centra za sitost ter velika mera zadovoljstva. Skratka, skoraj tako učinkovit vnos velikih količin energije ob majhnem trudu kot v primeru hiperokusne in visokokalorične junk hrane. Dostopna je na vsakem koraku, pripeljejo jo celo na dom pa še poceni je. Če pa želite malo manj slabe vesti, lahko posežete po raznih »mizicah, pogrni se« ali samo-pogrej-me-pred-pripravljenih kosilih. To so prav tako hranljivo revne kalorije, pripravljene z minimalnim trudom.

Na vsak način pa ne kuhajte doma. Za to je potreben trud, poleg tega ponavadi doma pojemo manj. V gostilnah znajo pač malo bolje zmešati maščobo, škrob in sol, da krožnik vedno pospravite do konca. In da ostane še nekaj prostora za sladico. Na vsak način pa je izbira v gostilnah ali samopostrežnih bifejih takšna, da tudi najbolj izbirčni ne umažejo samo enega krožnika.

Naslednja stvar je povečanje lahke dostopnosti hrane, ki se ji težko uprete. Doma imejte tako vedno več vrst piškotov in čokolade, da med obroki nikakor ne boste lačni. Tudi v službenem okolju imejte vedno nekaj okusnega pri roki. Kot znak gostoljubja ali zgolj za lastne potrebe. Na vsak način pa pogosto jejte. Ne sme miniti ura, ne da bi imeli nekaj v ustih. Tudi ponoči ne odlašajte z obiskom hladilnika, pa čeprav greste le po banano. In še enkrat: velikokrat pijte, tudi če niste žejni. Pa najsi bodo to naravni sokovi, pivo ali sladkane pijače. Dehidrirani ne boste dobro delovali!

Zadosten vnos energije smo tako pokrili, zdaj se lotimo še zmanjšanja energetske potratnosti. Ta del je še za odtenek očitnejši, samo na vsakem koraku varčujte z njo. Ne hodite peš, če greste lahko z avtom, ne hodite po stopnicah, če obstaja dvigalo, ne hodite po nakupih, če jih lahko opravite s kavča. A če vas že zamika športna aktivnost, pa nikar na prazen želodec, nikoli brez športnega napitka vmes, po koncu pa se obvezno nagradite s čim dobrim. Le na ta način boste uspešno nadomestili porabljeno energijo in maksimalno uživali v aktivnosti.

Zaključil bi še z nekaj manj očitnimi stvarmi. Zvečer čim dlje v noč glejte v takšne ali drugačne zaslone. Vedno preverite vse novice, komentirajte, dokler drugi ne zaspijo. S premalo nočnega spanca vam bo hrana naslednji dan še toliko bolj dišala, da res ne bo problema z vnosom. Tudi povečan stres boste lahko krotili z raznimi sladicami, ki vam bodo vzbujale še toliko večje zadovoljstvo. In ne hodite ven, sploh če je sonce. Samo opeklo vas bo ali pa se vam bodo prašni delci usedli v pljuča. Bolje je doma. Na kavču.

P. S.: Upam, da nisem koga preveč zmedel. Včasih je problem najlažje izpostaviti s pretiravanjem. Zato za konec zares: jejte pravo hrano, dovolj spite, gibajte se. Vse drugo so malenkosti.

***

Klemen Rojnik je jedec, triatlonec in farmacevt.

V vlogi avtorjev naših kulinaričnih blogov, ki vam jih serviramo vsak četrtek ob 15. uri, mu družbo delajo še:

Anja Korenč, oblikovalka embalaže, soustanoviteljica studia Fork.

Alja Dimic, prehranska terapevtka, Center Holistic

Gorazd Potočnik, slaščičarski mojster in lastnik podjetja Sladkozvočje.

Anita Lozar in Matej Pelicon, pivovarja in lastnika ajdovske craft pivovarne Pelicon.

Uroš Štefelin, kuhar in gostinec, Vila Podvin

Po kulinaričnih blogih lahko brskate TUKAJ.



Mastne kalorije: Okolje smo padli na glavo!

Tudi ponoči ne odlašajte z obiskom hladilnika, pa čeprav greste zgolj po banano. Zveni narobe? Najbrž z razlogom. Foto: Shutterstock

Prijavi sovražni govor