Čustva za 700 evrov

Pri Applu imajo za konzervativnost sedmice dobre razloge

Objavljeno
07. oktober 2016 11.25
Lenart J. Kučić
Lenart J. Kučić
Mobilniki postajajo vse bolj podobni avtomobilom. Nov model prinaša samo manjše izboljšave, s katerimi nagovarja stare lastnike in enako skupino kupcev. Vse je natanko tam, kjer ste že dolgo navajeni, bi bil lahko prodajni slogan. Enako velja tudi za sedmi Applov iphone.

Občutki med uporabo iphona 7 so zelo podobni tistim, kot bi vozniki sedli v sedmo generacijo Volkswagnovega golfa. Cena je ostala višja kot pri tekmecih v istem avtomobilskem razredu. Oblika je rahlo sodobnejša, a skoraj enaka (sedmi iphone je na voljo v novi črni barvi). Motor ima malo manjšo porabo (iphonova baterija uradno zdrži kako uro dlje), avtu so že v osnovni opremi dodali nekaj dražjih dodatkov (iphone ima že v osnovnem modelu 32 gb pomnilnika) in manjkajoče opreme (telefon je prvič vodotesen). Hkrati so poskrbeli tudi za nekaj slabe volje pri starih lastnikih, saj so znova spremenili strešne sani, zato bo treba za prevažanje kolesa ali smuči kupiti nove nosilce (iphonu so odvzeli standardni priključek za slušalke).

Pri Applu imajo za konzervativnost zelo dobre razloge. Lastniki iphona so v napravo, aplikacije in dodatno opremo vložili toliko denarja in čustev, da skoraj zagotovo ne bodo zamenjali blagovne znamke, čeprav jim tekmeci za manj denarja ponujajo primerljivo ali včasih boljšo storitev. Izkoriščanje mednarodnih davčnih odvodov in oaz jim kljub nedavni milijardni kazni evropske komisije omogoča izjemno visoke zaslužke pri vsaki prodani napravi. Applovi izdelki so ne glede na zasičenost trga elektronskih naprav ostali statusni simbol, ki pritegne premožnejše kupce in naročnike dražjih podatkovnih paketov. Z resnejšimi novostmi lahko zato počakajo vsaj do prihodnjega leta, ko se bodo pripravljali na deseto obletnico predstavitve prvega iphona. Izdelka, ki je radikalno preoblikoval mobilno telefonijo, pomagal pokopati nekatere največje proizvajalce mobilnikov in pokazal, da je postala telefonija samo še ena izmed funkcionalnosti zmogljivega žepnega računalnika.

Prvi iphone je še okrepil mitološko razsežnost Steva Jobsa, soustanovitelja in dolgoletnega voditelja družbe Apple. Ta je poleti 2007 prvič pokazal napravo, ki je prekršila skoraj vsa pravila v mobilni telefoniji. Namesto tipkovnice je imela zaslon, občutljiv na dotik. Bila je draga in kupec se je moral za dolgo časa vezati na enega ekskluzivnega mobilnega operaterja. Sprejem signala ni bil najboljši, iphone ni omogočal pošiljanja sporočil mms, baterija je zdržala samo en dan običajne uporabe. Toda Jobs je vedel, da mobilni telefoni ne morejo zdržati tekme z računalnikom, ki ga podpirajo velike Applove spletne trgovine z glasbo, filmi in aplikacijami. Zato je kljuboval vsem tradicionalnim modrostim in dosegel, da so v nekaj letih vsi konkurenčni proizvajalci sledili njegovemu zgledu.

Manj romantično podobo je leta 2013 v ameriškem New York Timesu opisal novinar Fred Vogelstein. Pogovarjal se je z Applovimi inženirji, ki so pomagali pripraviti predstavitev prvega iphona, in izvedel, kakšno srečo so imeli med predstavitvijo. Jobs je moral kot izkušeni rokohitrc izmenjevati več različnih prototipov, od katerih je vsak samo približno deloval. Inženirji so več tednov programirali predstavitvene modele in pri vsakem malo pogoljufali – popravili kazalnike signala in baterije, da so kazali najvišje vrednosti, »brezžične« podatke pa so pošiljali po skritem kablu. Zato so med predstavitvijo po vsakem uspešnem prikazu na skrivaj skrknili požirek viskija, da so vsaj malo pomirili napete živce in potlačili strahove, kako srdita bi bila Jobsova jeza, če bi bilo kaj narobe. A se je tveganje izplačalo in v prihodnjih nekaj modelih so pri iphonih odpravili večino začetnih pomanjkljivosti.

Analitiki ocenjujejo, da so bili iphoni največji pospeševalniki Applovih prihodkov. Več kot polovico njihove vrednosti so lahko obdržali kot čisti dobiček (iphoni v povprečju stanejo več kot 700 evrov), za kar so poskrbeli z naprednimi (proti)davčnimi mehanizmi. Poleg tega so spodbudili nakupe drugih Applovih naprav (računalnikov in dodatne opreme), pospešili prodajo digitalnih vsebin in spodbudili operaterje mobilne telefonije, da so nadgradili omrežje začeli odločneje tržiti podatkovne pakete. Življenje nove sedmice bo zaradi uspešnih predhodnikov precej bolj udobno in manj razburljivo, a prav zaradi tega tudi negotovo.

Pričakovanja uporabnikov in ocenjevalcev iphona so namreč precej višja kot pri izdelkih drugih proizvajalcev. Sedmica ostaja odličen pametni mobilnik, s katerim se lahko primerjajo samo najdražji modeli Samsunga, Sonyja, Googla, LG, HTC ali Huaweija, ampak za tehnološke komentatorje, analitike in vlagatelje to ni več dovolj.

Ti si zastavljajo drugačna vprašanja. Je za uporabnike zadnje šestice (6s in 6s plus) smiselno nadgraditi na sedmico? Koliko kupcev bo raje počakalo na morebitne večje novosti jubilejnega iphona? Kako bo na prodajo vplivala odločitev, da v sedmico ne bo več mogoče neposredno priključiti slušalk? Bo mogoče tudi na področju mobilniške fotografije kmalu opazovati »učinek Appla« in bodo začeli proizvajalci mobilnikov množično opremljati nove modele z dvema objektivoma, kar ponuja iphone 7 plus? Bodo zaradi manjše prodaje tudi pri Applu predstavili cenejše iphone ali razširili program mobilniškega lizinga – možnost, da uporabniki namesto nakupa plačujejo samo uporabnino?

Prve neuradne informacije kažejo, da Applovom prodajnikom še ni treba na skrivaj srkati viskija in miriti živcev. Številni prednaročniki fotografskega iphona 7 plus že več tednov čakajo na pošiljko, saj Applove proizvodne zmogljivosti še niso dohitele povpraševanja. Na družabnih omrežjih so prvi lastniki novega mobilnika tudi tokrat objavljali posnetke nove pridobitve, ki so jo sredi noči prinesli iz trgovine. Kritiki so se skoraj soglasno strinjali, da lahko lastniki šestice počakajo na prihodnje leto, a so ostali njihovi zapisi še dolgo po predstavitvi visoko na lestvici najbolj branih in komentiranih vsebin. Pri Applu imajo zato – poleg evropske komisije – samo eno resnično skrb. Da tudi za prihodnje leto nimajo pripravljenega večjega presenečenja. Tudi če bi ga morali na predstavitvi znova pričarati iznajdljivi inženirji.