Dediščina Bauhausa

Nemški oblikovalec iz obdobja Bauhausa: Wilhelm Wagenfeld (1900 – 1990).

Objavljeno
14. maj 2015 16.34
Smilja Štravs, Kult
Smilja Štravs, Kult
V Weimarju so začeli graditi nov, sodoben muzej Bauhausa, ki bo nadomestil staro in premajhno poslopje nasproti mestnega gledališča v središču mesta. Uradno odprtje hiše, ki je zasnovana po sodobnih oblikovalskih principih in seveda izhaja iz tega, kar je učil Bauhaus, načrtujejo za leto 2019, ko bo Nemčija praznovala stoto obletnico ustanovitve znamenite šole za oblikovanje in arhitekturo Bauhas, ki jo je leta 1919 začel nemški arhitekt Walter Gropius. V muzeju bodo lahko razstavili večino predmetov, tako ali drugače povezanih z znamenito šolo oblikovanja in arhitekture, ki je močno zaznamovala oblikovanje v 20. stoletju. Med izdelki, ki bodo v njem zagotovo našli prostor, je tudi znamenita svetilka WA24, ki jo je v okviru svojega šolanja v Bauhausu načrtoval nemški oblikovalec Wilhelm Wagenfeld.

Namizno svetilko WA 24 je Wagenfeld naredil leta 1924 in jo imenujejo kar svetilka Bauhaus. Wagenfeld (1900–1990) je bil star 24 let, ko je prišel v Bauhaus v Weimarju, kjer je bila prva postaja šole, ki se je pozneje preselila še v Dessau in Berlin. Filozofija Bauhausa je slonela na ustvarjanju elementarnih oblik, ki so izhajale iz temeljnih geometrijskih form, kot jih poznamo iz matematike. Vizija šole je bila poiskati oblike, ki bodo primerne za množično industrijsko produkcijo, ki je bila tedaj v vzponu, in eden takšnih izdelkov, ki bi ga lahko strojno izdelovali, je bila tudi namizna svetilka mladega obrtniškega pripravnika Wilhelma Wagenfelda. Wagenfeld velja za enega pionirjev nemškega industrijskega oblikovanja. Med zanimivi in duhovitimi izdelki v njegovem oblikovalskem portfelju je denimo tudi t. i. kuhalnik za jajca, ki ga proizvaja podjetje Jenaer Glas. Za njegovo največjo mojstrovino pa velja prav brezčasna forma namizne svetilke, ki jo je naredil za Bauhaus.

WA 24 je nastala kot rešitev delovne naloge, ki jo je Wilhelmu dal eden od profesorjev na šoli, madžarski slikar in fotograf László Moholy-Nagy. Na njegovo razmišljanje je močno vplival konstruktivizem, umetnostna in arhitekturna smer, ki je nastala pod vplivi tehničnega razvoja leta 1914 v Rusiji. Nagy se je zavzemal za integracijo tehnologije ter industrije v umetnost oziroma oblikovanje in namizna svetilka, ki jo je ustvaril njegov študent Wilhelm Wagenfeld, sledi tem prvinam. Čeprav je bilo toliko govora o tehnologiji in možnostih za industrijsko množično izdelavo izdelkov, ki so nastali v šoli Bauhausa, pa je Wagenfeld kasneje povedal, da je bilo sicer res mišljeno, da bodo izdelovali industrijske izdelke, ki so bili tako tudi videti, v resnici pa so vse, tudi njegovo svetilko, izdelovali ročno, pravzaprav na enak manufakturni način, kot ga je v okviru gibanja Arts and Crafts zagovarjal angleški arhitekt William Morris, utemeljitelj tega gibanja.

Tudi kasneje (leta 1980), ko se je za izdelovanje te sijajne klasike Bauhausa odločilo nemško podjetje Tecnolumen, se to ni spremenilo. Svetilka Bauhaus je bil prvi izdelek iz tradicije Bauhaus, ki ga odtlej redno izdelujejo. Svetilka WA24 predstavlja malo mojstrovino, ki najbolj enostavno osvetljuje filozofijo Bauhausa in predanost podjetja Bauhausovim principom. Vendar tudi danes, skoraj stoletje po začetku produkcije, svetilke ne izdelujejo industrijsko, temveč na skoraj enak obrtniški način, kot so to počeli v Bauhausu. Podjetje Technolumen danes izdeluje štiri različice svetilke WA24, vsi tipi predstavljajo izviren dizajn Wilhelma Wagenfelda. Vsaka originalna svetilka je oštevilčena in ima znak Technolumen in Bauhaus ter ime oblikovalca.

Podjetje Technolumen je leta 1980 ustanovil Walter Schnepel v Bremnu na severu Nemčije. Najprej je podjetje izdelovalo zgolj en izdelek, že omenjeno svetliko WA24 Wilhelma Wagenfelda. Kasneje so paleto izdelkov razširili še na druge oblike iz panteona Bauhausovih klasik – večinoma je šlo za luči, drobno pohištvo, dodatke za gospodinjstvo, kljuke za vrata itd., ki so jih oblikovali Gyula Pap, Mart Stam, Hans Przyrembel, Eduard-Wilfrid Buquet in Marianne Brandt. Danes podjetje ne izdeluje le reprodukcij Bauhausovih klasik, temveč tudi izdelke sodobnih oblikovalcev.