Dizajn v formi

Potujoča razstava  kultnega špageti stola, kot ga vidi Alfredo Häberli

Objavljeno
01. oktober 2015 16.24
Smilja Štravs, Kult
Smilja Štravs, Kult

Švicarski oblikovalec argentinskega rodu Alfredo Häberli predstavlja sedem novih različic kultnega špageti stola (spaghetti chair), ki ga je za italijansko podjetje Alias leta 1979 oblikoval pokojni italijanski oblikovalec Giandomenico Belotti (1922–2004). Stol špageti je bil prvi Aliasov stol, ki je pomembno vplival na prihodnost podjetja in postal dizajnerska ikona, ki je danes del stalnih zbirk večine prestižnih muzejev, posvečenih industrijskemu oblikovanju po svetu. Sedmerica bo skupaj z originalom v okviru potujoče razstave obiskala nekaj svetovnih mest.

Pri Aliasu so se po skoraj 35 letih od špagetijevega rojstva odločili, da je čas, da ga javnosti predstavijo na sodoben način, zato so k sodelovanju povabili Alfreda Häberlija. Häberli je pripravil sedem različic legendarnega stola, ki izhajajo iz njegove temeljne forme. Tisto, kar je drugačno, je povezano predvsem z uporabnostjo stola, ki ga je v novi interpretaciji mogoče uporabljati na številne načine. Häberli je špagetijevo osnovno obliko, ki jo predstavlja mreža tankih trakov oziroma špagetov, raztegnil v širino, višino in dolžino ter tako oblikoval sedem novih konfiguracij sicer na prvi pogled zelo statičnega izdelka.

Špageti je minimalistično oblikovan stol, sestavljen iz plastičnih trakov. Häberli je imel proste roke, da trakove odveže, prereže ali poreže in jih po svoji presoji spet oblikuje in sestavi. Tako je denimo oblikoval špagetija z močno podaljšanim (raztegnjenim) naslonjalom, ki z novo formo spominja na znameniti Mackintoshev stol v neogotskem slogu.

V drugi različici se je odločil za dva sedeža, ki ju je postavil drugega ob drugem, da je nastala idealna dvojica za bližnje večerne pomenke s partnerjem (nekaj podobnega smo že videli v kreacijah belgijskega biroja Muller van Severen). Tretja različica sedalo špagetija pomika proti tlom, s čimer dobimo obliko naslanjača ali stola za otroke. Za različico, ki jo je Häberli imenoval poetično, je sestavil stol in manjšo mizno ploskev v enotno organsko sestavljanko, za popoldanski čaj, kavo in posladek. Med njimi sta tudi hiperfeminilna verzija stola minimalističnih dimenzij in stol z daljšim sedežem, ki se spremeni v klop.

Za vse stole je značilna pokončna arhitekturna drža. Häberli je stol špageti kupil pred leti, potem ko je spoznal Aliasovega predsednika uprave Renata Stauffacherja, ki je živel v hiši, ki jo je načrtoval prav Belotti. Vse odtlej je oboževalec Belottijeve minimalistične estetike, oblikovalca pa je spoznal na eni od večerij za oblikovalce Aliasa. »Očarali sta me moč in neodvisnost njegovih izdelkov – nekaj, kar boste težko našli v oblikovanju našega časa. Stol špageti je zame predstavljal intrigantno formo od vsega začetka,« je dejal Häberli, ponosen, da je imel možnost sodelovati pri njegovem oživljanju.

Špageti ga je popolnoma navdušil z bistroumnostjo forme, lahkostjo, grafičnostjo in radikalnostjo, s formo, ki je zreducirana na minimum. Hkrati ga je očaral z nenavadno udobnostjo, s proporci in prilagodljivostjo materiala: »Takoj ko sem sedel nanj, sva vzpostavila stik, špageti se je pogovarjal z mano.« Kasneje ga je Renato Stauffacher poklical, da bi ob špagetijevi 35-letnici pripravili nekaj zabavnega. Pred očmi so se mu začele valiti podobe in možne nove interpretacije in priložnosti. »V resnici je šlo predvsem za to, da stolu, ki je postal ikona, in človeku, ki ga je ustvaril, izkažemo čast in spoštovanje,« je dejal Häberli.