Vse se je ponovilo ob zadnjem Jagodinem darilu, krajši monografiji oblikovalca Gia Pontija. Namreč, ko po naših arhitekturnih načrtih za ceno novega interierja vržemo na odpad lesene obloge z belimi fugami, hudo temen kasetiran strop ter mesing reflektorje in morda stole z nogami v konturah nog teleta ter neuničljivim skajem na sedišču ..., v tistem trenutku si naše stranke oddahnejo, mlajši od mene praznujejo, alergiki so pomirjeni, jaz pa se sprašujem, kam je izginila domišljija, ki je rodila vse te komaj verjetne kombinacije. Ki se ni ustrašila skombinirati več od dveh materialov, ustvariti to, kar seveda danes dojemamo najmanj kot napačno zasnovano notranjo opremo.
Takrat me prav na tiho prevzame intimno navdušenje nad vsem, kar slovi kot napaka. Kot nekaj, nad kar smo se povzpeli in na kar iz ziheraške pozicije »prav« s prezirom in gnusom zremo in se muzamo, kot da smo zdaj pa res odkrili sveto resnico. In se obrnem k novi kuhinji, ki ravno prihaja v hišo, vsa bela in sijajna, brez ročajev, brez stikov, brez česarkoli pravzaprav in mi je jasno, da je vse, kar danes obstaja, vedno bolj dolgočasno, vedno bolj prav in vedno bolj upam, da kmalu za v smeti.
Od vsega opusa Gia Pontija me dva, morda tri oblikovanja navdušujejo do popolnosti. A ljubim ga pravzaprav zaradi tistih 95 odstotkov preostalih del. Tistih, ki me ob prvem kontaktu celo malo odbijejo, prepolni so motivov, oblik, barv in tekstur. A hudičevo privlačni so sočasno, če ne zaradi drugega, zaradi svoje grešnosti. Konstantne provokativne sulice, ki jih prejemam prek njegovih podob interierjev, materialov in plejade motivov, me opominjajo na neustrašno kršenje splošno uveljavljenih pravil ter konstantno prespraševanje in preseganje lastnih.
In se seveda niso ustrašili ob prvi. Te hudičevke te zbodejo, zbudijo iz uspavanosti prave linije in ti dajo misliti. A napake podobno kot bakterije iz WC-školjk, viruse iz umazane posode in trdovratne madeže iz oblek brišemo z obzorja. A ne samo da jih eliminiramo skozi postopke preverjanja pravilnosti rešitev, preden jih na glas izrečemo ali lansiramo, načini izogibanja napakam so se močno ukoreninili v naše mišljenje. Gre za nekakšno samocenzuro. Ni ga hujšega kot zgrešiti. Raje ne poskusim, kot da se zmotim. Bognedaj, da v interier umestim barvo, ki je ne morem utemeljiti z interior stajlingom iz kakšnega Wallpaper-ja ali Wire-ja, kaj če bo izpadla postmoderno, načičkano ali še kaj hujšega. Dejstvo je, da verjamemo, da obstajajo trdna pravila »prav«, tukaj in zdaj. Napaka!
Ko gledam Pontija, si predstavljam pogum, ki žene svetovno uveljavljenega oblikovalca, da preseže točko, na kateri ve, da z narejenim lahko zlahka zadovolji pričakovanja. Ne, on maršira ignorantsko naprej, koplje in koplje, dodaja in dodaja, plasti, priznava legitimnost neštetim pogledom, barvitosti življenja in pravici oblikovanja, da odslikava to pestrost ... in se na koncu povsem možno tudi kdaj zmoti.
Vedno pogosteje se strinjam z laiki, zdi se, da arhitekti danes kot kopuni štepamo škatlaste bajte, ta skupinski orgazmični vrhunec kreativnosti. In si izmenjujemo komplimente na vrhunsko »v nulo« utopljenih glavicah vijakov špalet. Vse je prav, vse je na svojem mestu, prav tam, kjer mora biti, na hudičevo dolgočasnem mestu! Forze ni, je pa alles in ordnung ... pa varnost, varnost je pomembna!
Grem zdaj na eno brezkofeinsko, potem pa na rekreacijo!
Andrej Mercina je arhitekt ter (so)ustanovitelj in direktor biroja Trije arhitekti.
***
Osrednja rdeča nit blogov je kreativnost − kreativnost pri doseganju postavljenih ciljev, kreativnost pri premagovanju ovir, kreativnost pri izboljševanju socialnega in fizičnega okolja, v katerem živimo ...
S kreativnimi blogi vam strežemo vsak petek ob 9. uri, v vlogi njihovih avtorjev pa nastopajo še:
* Jernej Stritar, oblikovalec vizualnih komunikacij in partner v oblikovalskem studiu IlovarStritar
* Gregor Žakelj, art direktor in soustanovitelj oblikovalskega studia VBG
* Aidan Cerar, urbani sociolog iz Regionalnega centra kreativne ekonomije − RRA LUR
* Matej Povše, fotograf in multimedijski ustvarjalec
* Ana Osredkar, soustanoviteljica zavoda Servis8, business development manager po poklicu in service designer po srcu