Kultni hotel SAS Royal v Københavnu

Španski oblikovalec Jaime Hayon je oblikoval sobo 506 v kultnem hotelu SAS Royal v Københavnu

Objavljeno
19. februar 2015 15.42
Arkitekten Arne Jacobsen paa et hotelvaerelse paa SAS-hotellet.
Smilja Štravs, Kult
Smilja Štravs, Kult
Španca Jaimeja Hayona je doletela čast, da prispeva svoj kamenček v oblikovanju kultnega hotela Radisson Blu Royal v danski prestolnici, kjer so ga povabili, da oblikuje sobo številka 506.

Hotel je načrtoval znameniti danski arhitekt Arne Jacobsen, odprli pa so ga leta 1960 kot prvi t. i. dizajnerski hotel. Škoda je, da od ikoničnega hotela z izjemo zunanjosti ni ostalo veliko; pravzaprav je danes gostom na razpolago zgolj ena originalna soba, ki je urejena tako, kot si jo je zamislil Jacobsen, in sicer tista z oznako 606. Stavbo je naročilo letališko podjetje Scandinavian Airlines System (SAS) in naj bi simbolično predstavljala vrata v Skandinavijo za vse, ki potujejo na Dansko, Švedsko in Norveško. Dvajsetnadstropni hotel v sklopu letalskega terminala je v času, ko je bil zgrajen, predstavljal najvišjo zgradbo v Københavnu, obenem pa je veljal za celovito umetnino vplivnega danskega arhitekta.

Za sodelovanje pri projektu je Jacobsena najelo dansko pohištveno podjetje Fritz Hansen, s katerim je sodeloval vse od leta 1934. Preboj so dosegli leta 1952 z jedilniškim stolom Ant (mravlja) s tremi nogami za dansko farmacevtsko podjetje Novo Nordisk, ki je 300 mravljic postavilo v menzo za svoje delavce. Sledila mu je hiperuspešna serija 7 z nekoliko širšim naslonom in klasičnimi štirimi nogami leta 1955. Tako sta imeni Arne Jacobsen in Fritz Hansen prišli v pohištveno zgodovino in hotel Royal v Københavnu je bil logično nadaljevanje zgodbe o uspehu.

Jacobsen je poleg arhitekture zasnoval tudi notranjo opremo hotela s pohištvom, ki ga Fritz Hansen izdeluje še danes in med katerimi so svetovno znani stoli Egg (jajce), Swan (labod) in Drop (kapljica) ter sedežna garnitura oblazinjenega pohištva iz serije 3300, ki jih je v omejenem številu izdelal leta 1958. Arne Jacobsen je prisegal na harmonijo: »V oblikovanju in arhitekturi so temeljni razmerja in skladnost. Razmerja so ustvarila lepoto grških templjev in najbolj občudovane renesančne in baročne dvorce.« Zaton hotela se je začel že v sedemdesetih ob prvi prenovi, ko se je zamenjala večina hotelske opreme – ostala je le simbolična soba 606, opremljena z izvirnim Jacobsenovim pohištvom, v kateri je mogoče, seveda za nekoliko višjo ceno, prespati tudi danes.

Štiriinpetdeset let pozneje so se pri Fritzu Hansenu odločili za nov izlet v dizajnerske vode in za prenovo sobe 506 lani najeli španskega oblikovalca Jaimeja Hayona, ki trenutno velja za eno najbolj vročih imen na mednarodnem dizajnerskem trgu in zanje oblikuje sedežno pohištvo. »Zame je bilo to naročilo poseben praznik,« je dejal Hayon, ki je pri opremljanju sobe s kosi pohištva iz svojega obstoječega portfelja zelo užival. Osrednji kosi pohištva, ki jih je postavil v sobo, so zofa Favn, naslanjač Ro in miza Analog, tem pa je dodal še kopico očarljivih dodatkov, med katerimi so omara, pregrinjalo za posteljo, zavese, luči, vaze, ogledalo, maska na steni ... »To so majhni detajli, vendar prav ti naredijo sobo tako posebno,« je o svoji izbiri dejal Hayon.

V sobo je postavil tudi Jacobsenov stol v obliki kapljice – drop, ki izhaja iz originalne opreme hotela iz leta 1960 in ga je podjetje Fritz Hansen po petdesetih letih »zimskega spanja« spet uvrstilo v proizvodnjo. Za drop pri Fritzu Hansenu pravijo, da je majhen stol z veliko osebnostjo, ki v življenje prinaša svežino in vznemirjenje. Videti je prav tak, kot bi bil oblikovan danes in ne pred več kot pol stoletja. Čeprav je majhen, toplo objame telo, saj je naslon oblikovan tako, da ponuja presenetljivo stopnjo udobja. Hayon se je odločil, da kapljico preoblikuje na svoj značilno ekstravagantni način, in jo je oblekel v blago, ki je v Fritzevi ponudbi najbolj spominjalo na krzno. »Rekel sem si, naredimo nekaj predrznega in poskusimo s čim kosmatim, naredimo žival iz tega preprostega stola,« se je pošalil Hayon. Rezultat v resnici ni tako zelo dramatičen, da bi drop odstopal od sicer elegantno živahne sobe številka 506, kot bi lahko na hitro ocenili njeno celovito podobo.

Hayon je sobo opremil v kombinaciji pudrasto sivih tonov z živahnimi in bolj španskimi pop barvami, ki popestrijo in razgibajo ozračje sobe, umirjenih pastelov. Odločil se je za barve, ki jih ni enostavno kombinirati in je za všečno mešanico treba imeti nekaj takta, kot sam pojasni: »Raje izberem enobarvne tone in dodam nekaj pisanih kosov. Tako ambient ostane umirjen, vendar topel in živ.« Kadar se odločimo za umirjene in sorodne barve v prostoru, se namreč lahko zgodi, da bo ambient deloval hladno in puščobno. Resnici na ljubo je takšna ravno znamenita Jacobsenova soba 606 v hladnih modro-zelenih tonih. Hayonova soba 506 pa je prav tako umirjena, čista in moderna, kot hotelska soba v 21. stoletju mora biti, vendar začinjena s tradicionalnim mediteranskim šarmom.

Hayon že šest let sodeluje s podjetjem Fritz Hansen, in kot pravi, so v tem času naredili veliko evolucijo v obeh smereh – tako v raznolikosti portfelja v podjetju kot v Hayonovem odnosu do oblikovanja, ki se je v tem času bolj usmerilo na praktično z maksimiranjem uporabne vrednosti in minimiranjem sredstev. Njegovo pohištvo definirata odlična obrtniška izdelava in čista estetska izraznost. Zelo je ponosen na to, da mu je uspelo osvojiti danskega pohištvenega velikana, glede na dejstvo, da prihaja iz drugega okolja, saj imata Španija in Danska kulturno malo skupnega. »Imel sem možnost pustiti pečat na danskem oblikovanju, kar je zame posebna izkušnja,« je dejal Jaime Hayon.

Ko so mu dali na voljo ureditev sobe 506 v hotelu SAS Royal, se je odločil, da oblikuje jasen prostor s pohištvom, ki bo gostu postreglo z veseljem, kakršno ponuja njegov lastni umetniški pogled na dizajn, in udobjem, ki ga zagotavljajo izkušeni mojstri iz podjetja Fritz Hansen. Hayonova oblikovalska filozofija temelji na humanizmu, njegova temeljna forma izhaja iz krivulje. Z oblikovanjem želi razvajati, kar je dosegel tako z zofo Favn kot z naslanjačem Ro, to pa je tudi ključna lastnost Jacobsenovih naslanjačev Egg in Swan. »Hotel sem narediti obliko, ki te objame, nekaj resnično organskega, prijetnega, zato smo zofi dali fantazijsko ime Favn,« pravi Hayon, medtem ko je njegov ro izrazito danski oblikovalski izdelek in so ga poimenovali z dansko besedo za spokojnost in mir. Je mešanica vilinske čarobnosti, brezčasne elegance in luksuza. Narejen je po najvišjih obrtnih standardih, ki veljajo za pohištvo Fritz Hansen.