Renato Balestra: Moda je izbrala mene.

Modni kreator, rojen v Trstu v družini arhitektov in inženirjev, je gradbenik po izobrazbi in umetnik po duši.

Objavljeno
19. februar 2015 15.30
Smilja Štravs, Kult
Smilja Štravs, Kult

Modna hiša Renato Balestra že desetletja predstavlja izvirnega duha italijanske mode, ki ga je v 20. stoletju v svetu tako odlično poosebljal povsod prisoten in čislan slogan – narejeno v Italiji. Čista eleganca, razkošje, užitek in iskreno veselje do življenja in bivanja, ki gre Italijanom tako dobro od rok, so sestavine italijanskega koncepta mode, v katerem ima pomembno mesto tudi Renato Balestra.

Modni kreator, rojen v Trstu v družini arhitektov in inženirjev, je gradbenik po izobrazbi in umetnik po duši. Že kot otrok se je vneto zanimal za bogato dediščino italijanske arhitekture in umetnosti ter se tudi sam odločil za študij gradbeništva. Prepričan je, da gresta gradbeništvo in moda odlično skupaj, kajti moda je sistematičen posel, ki zahteva urejenost. Drugače od gradbeništva, ki zahteva daljše časovne intervale, pa je moda veliko bolj neizprosna, saj nenehno zahteva spremembe in novosti.

Večino prostega časa je v mladosti posvetil umetnosti; zanimal se je za slikarstvo in glasbo, več ur na dan je vadil igranje klavirja. Še vedno je strasten poznavalec klasične glasbe in opere – kot velikega poznavalca opernega gledališča so ga pozneje večkrat povabili h kreiranju kostumov za operne predstave.

Obleke je najprej risal za hobi, potem pa je v zadnjem letu študija gradbeništva po spletu okoliščin »padel v modo«. S sošolci je šel stavit, da lahko nariše kroj za obleko. Rezultat je bila sijajna modna skica, s katero se je hitro pokazal njegov talent. Prijatelji so brez njegove vednosti skico poslali na zbornico za modo v Milano. Na njegovo veliko presenečenje je od tam kmalu prišlo vabilo, da je Renato Balestra povabljen h kreiranju kolekcije visoke mode, ki jo lahko predstavi na modni reviji v Milanu.

Rad pove, da si ni sam izbral mode za svoj poklic, temveč je moda izbrala njega. Tej mikavni ponudbi navkljub pa je še naprej okleval, saj ni bil prepričan o svojih krojaških sposobnostih. Naposled so ga le prepričali, naj vztraja, in odločitev za modo se je izkazala za pravo. Iz Milana ga je pot hitro vodila v Rim, kjer je na via Sistina odprl modno hišo Casa Balestra, ki danes pomeni kreiranje približno tridesetih kategorij oblačil in vrste modnih dodatkov, na čelu s kolekcijo visoke mode. Ker je že praznoval 85 let, se na modnih pistah ne pojavlja več; posel je predal najstarejši hčerki Fabiani, ki zdaj vodi znamko in vzdržuje očetovo mrežo trgovin po svetu.

Njegovo zanimanje za gledališče in film ga je usmerilo na pot, ki mu je dovoljevala mešanje mode in umetnosti. Na seznamu njegovih strank so prestižna imena z vsega sveta. Ime Renato Balestra domače zveni kraljicam, prvim damam, naftnim princesam ter filmskim in pop zvezdnicam in zvezdnikom iz arene mednarodnega jetseta. Poleg kolekcij visoke mode, po katerih je postal prepoznaven, je kreiral uniforme za italijanske in filipinske stevardese in stevarde. Prejel je vrsto mednarodnih priznanj, med najbolj zanimivimi je častni doktorat akademije mode iz Pekinga.

Zelo se je zanimal za vse novo in ena najbolj bleščečih novosti njegovega časa je bila televizija. Predstavljala je modnega potrošnika brez konkurence in sijajen medij za modno ekstravaganco. Italijani so jo dobesedno oboževali. Redno je sodeloval kot gost sobotnih večerov na italijanski televiziji, ki je znana po glamoroznih razvedrilnih oddajah, ki jim ni para v Evropi. Kot poslovnež z zelo širokim poljem dejavnosti se je za protiutež mimobežnemu mediju, kot je televizija, lotil še veliko bolj trajne literature. Leta 1991 je za založbo Rusconi Publishing House napisal knjigo Alla ricerca dello stile perduto (V iskanju izgubljenega stila), za katero je prejel dve priznanji. V njej govori o času, ki ga je zaznamoval slog visoke kulture v oblačenju, kakršno je zagovarjal tudi sam, to je značilno italijansko eleganco.

Zanj je značilna tipična holivudska estetika – prelepe obleke do tal, lahko padajoči dragoceni materiali, kot so svile in šifoni, ki mehko objamejo telo, obilje bleščic ... Rad ima nežne sladoledne barve, tipično žensko silhueto v obliki peščene ure in klasično formo krinoline. Torej je samoumevno, da Balestra oblači princese in kraljice iz nekega drugega časa, navadni smrtniki pa jih lahko zgolj občudujemo s strani. Njegove stranke, ki so raztresene povsod po svetu, so ga prepričale, da so potovanja eden najboljših načinov za raziskovanje našega sveta.

Zelo rad potuje, saj se tako iz lastnih izkušenj veliko nauči o neverjetni raznolikosti sveta, v katerem živimo. Odkriva različne dežele, njihovo kulturo, običaje in ljudi. Zanima ga, kako živijo ljudje v najbolj odmaknjenih kotičkih sveta, kako se oblačijo, kaj jih zanima, o čem razmišljajo, kako se razlikuje njihov način bivanja od denimo italijanskega, ki ga sam ne le odlično pozna, temveč tudi sooblikuje. Za slehernega ustvarjalca je ključno, da je radoveden in hodi po svetu z odprtimi očmi.

Leta 2001 so njegove kreacije predstavili v okviru razstave (Fashion is Culture) Moda je kultura na italijanskem inštitutu v Los Angelesu. Razstava je na podlagi 150 skic in risb prikazala ključne mejnike v njegovi karieri. Leta 2010 ga je mesto Parma povabilo, da predstavi svojo kolekcijo visoke mode in retrospektivno razstavo v mestni operi Teatro Regio. To je bilo prvič v zgodovini, da je ta prestižna operna hiša v Parmi gostila kak modni dogodek, ki je bil – kot vrsta dogodkov, pri katerih je sodeloval Renato Balestra – dobrodelen.