Samozavest zunajserijsko

Prihodnost je pomembna dimenzija, o kateri v Adriji veliko razmišljajo in ogromno stavijo nanjo.

Objavljeno
22. julij 2016 15.48
Maja Prijatelj Videmšek
Maja Prijatelj Videmšek

Če bi razčlenili jezik komuniciranja novih izdelkov Adrie Mobil za prihodnje leto, bi lahko zaključili, da je podjetje pomemben igralec na modni, ne na avtomobilski sceni. Štiri glavne »novosti produktne sezone« 2017 so bile predpremierno predstavljene maja letos v Planici, konec avgusta pa bodo nastopile še na največjem sejmu počitniških vozil v Düsseldorfu. Nova serija avtodomov Sonic, prikolic Aviva, novinec v ponudbi vanov in novo bazno vozilo Citroën bodo razstavljeni na osrednji sejemski lokaciji med največjimi evropskimi igralci na trgu počitniških vozil. Takoj po sejmu bodo sledili analize njegovega uspeha, ugotavljanje trendov, prvi predlogi tehničnih novosti, idejne rešitve oblikovalcev in začrtanje ključnih usmeritev za naslednjo sezono. Počitnic je v industriji počitniških vozil – tako kot v modi – bolj malo.

Prikolice s širokim modro lakiranim pasom – simbolom modrine neba in Jadrana – v višini oken, ob kakršnih tisti, ki smo se rodili v nekdanji Jugoslaviji, najprej pomislimo na sindikalni turizem, še vedno letujejo v hrvaških in slovenskih kampih, za novomeško podjetje pa že dolgo predstavljajo preteklost. Na njo, čeprav jim ni bila vedno naklonjena, sicer zrejo s spoštovanjem, ki se zrcali tudi v besedah izvršnega direktorja prodaje in trženja Matjaža Grma: »To, kar nam uspeva zdaj, je rezultat zadnjih osmih let dela na 42 podlage.« A veliko bolj kot na vzvratno ogledalo pogledujejo v prihodnost potovalnega turizma.


Srebrna edicija prikolic je zaznamovala petdeseto obletnico blagovne znamke. Foto: Adria Mobil

Opatija za Švede

Nove prikolice, tudi devetmetrska na parkirišču Adrijine tovarne v Novem mestu, nova serija avtodomov Sonic, ki je pravkar prišla s proizvodnje linije, in novi »vani«, kot zadnji z dvižnim spalnim kotičkom na strehi, so bliže nadstandardnim do luksuznim počitniškim hiškam na kolesih, ki združujejo vse udobje in funkcionalnost doma ter prestiž elitne hotelske sobe.

Takšne so zahteve in pričakovanja kupcev iz Skandinavije, Adrijinega najpomembnejšega izvoznega trga, kamor je poslala tudi prvo počitniško prikolico, legendarno adrio 375. Prototip je na sejem v 2000 kilometrov oddaljeni Stockholm iz novomeške Industrije motornih vozil (IMV), predhodnice današnje Adrie Mobil, kar lastnoročno odpeljal njen inženir Martin Sever, poznejši vodja razvojnega središča v IMV. Po nekaj izboljšavah, ki so se zgledovale po vzoru švedskega modela prikolic Opia, je Sever s sodelavci leta 1966 predstavil opatijo. Prikolica z ovalno obliko zunanjosti in belo lakirano pločevino je IMV-ju odprla vrata na švedski trg, doma pa je pripomogla k tehničnemu in gospodarskemu razvoju dolenjske regije in Slovenije.

Ekipi razvojnikov se je konec leta 1967 pridružil Stanislav Lukšič, poznejši dolgoletni vodja razvoja, in njegovemu znanju, zagnanosti in predanosti gredo zasluge, da je IMV že v 70. letih prejšnjega stoletja začel določati tempo tudi drugim proizvajalcem v Evropi. IMV je prvi vpeljal dvojno steklo na oknih prikolic, sledila sta toplovodna centralna kurjava v velikih prikolicah, česar leta 1972 drugi proizvajalci sploh še niso imeli, in centralni odtok odpadne vode. »To je blagovno znamko Adria izstrelilo na sam vrh največjih proizvajalcev prikolic v Evropi,« piše v zborniku ob 50-letnici blagovne znamke Adria, ki jo je podjetje praznovalo lani.

Avtodomi prehiteli prikolice

Adrijine počitniške prikolice še vedno kraljujejo v Skandinaviji. »Za severni del Evrope je bila prikolica izdelek, s katerim si je lastnik izpolnil sanje in odletel na jug, za južnejši del Evrope pa je bila način sindikalnega preživljanja počitnic. Ta percepcija je danes še vedno v zavesti, zato je prikoliški segment še vedno razmeroma uspešen na severu Evrope, na jugu pa ga skoraj ni več,« pravi Matjaž Grm. Tam oziroma »pri nas« je v vzponu segment avtodomskega turizma, ki predstavlja svobodo gibanja. Letos bo evropski trg počitniških vozil dosegel okoli 165.000 enot, od tega bo več kot polovica avtodomov.

Skupina Adria Mobil ima v visokokonkurenčni panogi počitniških vozil največji tržni delež v Evropi prav v kategoriji avtodomov in vanov, pri počitniških prikolicah pa je na četrtem mestu. Lani je skupina zabeležila svoje najuspešnejše leto po rekordnem predrecesijskem 2007. S 303 milijoni evrov prihodkov od prodaje leta 2015, kar je za 22 odstotkov več v primerjavi z letom 2014, je postala eno od treh najuspešnejših podjetij v evropski panogi karavaninga. Na več kot 30 trgov je prodala prek 11.000 avtodomov, vanov, počitniških prikolic in mobilnih hišic. Okoli 95 odstotkov jih gre na 17 zahodnoevropskih trgov, preostalih pet pa na nove trge, Kitajsko, Japonsko in Avstralijo, kjer prav tako krepijo svojo prisotnost.


Legendarna serija iz 70. let z modro črto, ki simbolizira modrino neba in Jadranskega morja. Foto: Adria Mobil

Oblikovalski pečat

Adria je bila od nekdaj prepoznana kot kakovosten proizvajalec funkcionalnih izdelkov, ni pa imela produktne superiornosti, meni Matjaž Grm. To našteva kot enega od štirih razlogov današnje uspešnosti podjetja poleg kakovostne proizvodnje, profesionalnega trženjskega pristopa na vseh trgih in celovitosti ponudbe po različnih kategorijah izdelkov in znotraj njih. »30.000 prikolic se leta 1980 ni prodalo zaradi enkratnega izdelka, ampak ker je bil dovolj kakovosten za najboljšo ceno.« Čeprav nekateri potrošniki še vedno mislijo, da bi morala biti Adrijina počitniška prikolica nekoliko cenejša od nemške, so se v podjetju otresli cenovnih spon. Predstavljajo izdelke v razredih premium, že drugo leto tudi posebne, količinsko omejene kolekcije – lani srebrno, letos platinasto –, ki se dobro prodajajo.

Ključni preskok v razumevanju vloge in moči oblikovanja se je po Grmovi oceni zgodil pred sedmimi leti, ko so v podjetju oblikovanje strateško integrirali v vse faze upravljanja. Pri njem sodeluje 40 zaposlenih (inženirji, razvojniki, lesarji, strokovnjaki za krmiljenje in elektroniko) iz sektorja raziskav in razvoja, ki ga zadnjih 15 let vodi Anton Kastrevc, prodajno-trženjski sektor ter zunanja oblikovalska studia: slovenski Gigodesign, ki skrbi za prenovo zunanjosti in notranjosti prikolic, in nemški DesignQuadrat, ki se ukvarja s projektom prenove družin avtodomov. »Pri sodelovanju s studii ne gre le za podpis pod določen dizajn, ampak nam pomagajo kreirati inovativne rešitve, izboljševati tehnološke procese in rešitve, narediti izdelek za ciljno ceno in hkrati biti celovit, diferenciran in imeti dolgoročno vizijo oblikovanja,« utemeljuje Grm in napoveduje širitev sodelovanja z »zelo uglednim studiem«.

Lepotni poseg vsaki dve leti

Rezultati vključitve oblikovanja v strategijo poslovanja podjetja so tudi bolj otipljivi. Dodana vrednost na zaposlenega se je povišala za 40 odstotkov v primerjavi z obdobjem, ko oblikovanja še niso uporabljali kot ključnega orodja produktne diferenciacije, na spletni strani navaja Gigodesign.

Vsako leto v Adrii spremenijo približno četrtino celotne kolekcije prikolic, avtodomov in vanov, ki jo predstavlja 17 izdelčnih družin in znotraj teh 115 modelov. Približno vsaki dve leti pa izdelke pošljejo tudi na »lepotno operacijo«. To je zahtevno opravilo, zlasti če se je treba prilagoditi raznolikim zahtevam 17 trgov. Sposobnost hitrega odziva na različne tržne zahteve je ena večjih Adrijinih prednosti, meni Anton Kastrevc, izvršni direktor sektorja raziskav in razvoja. Vodenje sektorja je pred dobrimi petnajstimi leti prevzel od svojega mentorja Stanislava Lukšiča, o katerem govori z velikim spoštovanjem.

Adria je po njegovem najbolj inovativna najprej pri oblikovanju in nato pri funkcionalnih rešitvah, ki iz majhnega prostora naredijo čim večjega. »Čarovnij«, kakor jim pravi Kastrevc, na tem področju je nešteto, od drobnih, kot so nova rešitev »pospravljanja« vratc garderobne obmare pod posteljo v novi generaciji avtodoma Sonic, do večjih, kot so pametne kopalnice, kuhinje in integracija postelje v streho avtodoma Matrix. Posebej ponosni so na široko paleto tlorisnih postavitev. Ustrežejo tako Francozom, ki v prikolicah in avtodomih obvezno zahtevajo francosko posteljo, kakor Nemcem, ki imajo raje ločeni postelji, Britancem, ki prav tako radi spijo ločeno, povrhu pa je tloris zrcalna podoba evropskega, in Avstralcem, za katere so razvili prikolice z robustnejšo konstrukcijo z večjimi kolesi, bolj primernimi za vožnjo po brezpotjih.


Francoski kupci obvezno zahtevajo - francosko posteljo. Foto: Adria Mobil

Gedlov čudoviti um

Da se je na dizajn v preteklosti »gledalo malo, skoraj nič, saj je bil podrejen tehnologiji«, se v zborniku ob Adrijini 50-letnici spominja tudi Stanislav Lukšič. »Šele pozneje smo se v Adrii zadev začeli lotevati bolj načrtno in k sodelovanju povabili legendarnega oblikovalca Georga Gedla, leta pozneje tudi mlado in nadarjeno Nino Mihovec

Gedlovi projekti, ki so nastajali v obdobju 1975–1982 in od leta 1994, so bili raznovrstni, »od dizajniranja notranje opreme prikolic in avtodomov do oblikovanja zunanjosti ter grafik. Prvi veliki projekt v Adrii Mobil je bilo oblikovanje popolnoma nove generacije počitniških prikolic Adiva, ki je bila tudi osnova za poznejše preoblikovanje ostalih serij prikolic. Njegov največji projekt pa predstavlja oblikovanje integriranega avtodoma Vision, ki ga je podjetje prvič predstavilo leta 2005 na največjem evropskem karavaninškem sejmu v Düsseldorfu.«

Gedl je z inženirjem Lukšičem sodeloval tudi pri razvoju prvega Adrijinega avtodoma leta 1982. »Njegovo kapo, ki je nadomestila tovornjakarski spojler, so kopirali vsi proizvajalci v panogi. Še danes je lep,« meni Anton Kastrevc. Številni projekti nemškega oblikovalca pa so ostali le na papirju, saj so bili preveč futuristični za svoje obdobje.

A prihodnost je pomembna dimenzija, o kateri v Adrii veliko razmišljajo. »Trg je bolj nepredvidljiv kot kdaj koli prej, prav tako potrošnik. Ta se bo spremenil, morda še ne do leta 2020, gotovo pa po njem. Spremenila se bo celotna demografska slika Evrope. Generacija baby boomerjev, ki predstavlja glavnino naših potrošnikov (povprečna starost potrošnika počitniških vozil v Evropi je 58 let, op. p.), se bo začela krčiti. Pri novi generaciji, ki bi morala začeti kupovati te izdelke, pa je vprašanje, ali si bo to še želela ali pa si jih bo raje samo izposojala, ko jih bo potrebovala,« razmišlja Grm.

Spremenile se bodo tudi okoljevarstvene zahteve za (počitniška) vozila, pravzaprav so se spremembe že začele. »Norveška po letu 2025 ne bo več dovolila drugih avtov razen električnih. Če avtodomi do takrat ne bodo električni, z njimi ne bo več mogoče potovati na Nordkapp, zelo pomembno destinacijo za številne Evropejce. Po drugi strani pa se lahko rodi kitajski trg in prinese nove priložnosti. Treba je imeti pripravljene različne scenarije, predvsem pa imeti svojo pot. Ne oziramo se več levo in desno ali nazaj, ampak gledamo naprej in gremo po svoji poti. Podjetje in ljudje, ki so v njem, morajo imeti samozavest, da to lahko dosežejo.«