Snikerji botas 66, prenovljena češka klasika  

Za večino je šest plus šest 12, za češkega proizvajalca športne obutve Botas pa 66.

Objavljeno
15. januar 2015 13.18
Maja Prijatelj Videmšek
Maja Prijatelj Videmšek

V Jugoslaviji smo imeli startaske, Čehoslovaki pa botaske (izvirno botasky), ki so bile – prav tako kot pri nas nekoliko pozneje adidaske in superge – sinonim za vsako športno obutev, saj so bile v trgovinah edine.

In kakor so bele platnene startaske leta 2008 zasijale v novih barvah in vzorcih potrošniškega kapitalizma na pogon nostalgije za mladostjo in preteklimi časi, tako so tudi botaske dočakale nadvse uspešen »revival«. Verjetno si niti Čehi niso predstavljali, da bodo barve njihove trobojnice kdaj tako kultne.

Startaske je v sodobnost obudil rovinjski oblikovalec Mauro Massarotto, botaske sta z njo uglasila mlada grafična oblikovalca Jan Kloss in Jakub Korous, tedaj še študenta praške akademije za likovno umetnost, arhitekturo in oblikovanje. »Leta 2008 smo v studiu za grafično oblikovanje in vizualno komunikacijo profesorja Rostislava Vaněka dobili nalogo, da oblikujemo virtualno znamko čevljev.

Toda z Jakubom sva se odločila za drugačen koncept, hotela sva pokazati, zakaj bi morala podjetja tesneje sodelovati z grafičnimi oblikovalci. Znamka Botas je bila idealen primer. Njeni izdelki so bili na Češkem dobro znani, vendar niso imeli posebnega slovesa. Najbolj ikoničen model classic so prodajale redke trgovine, in sicer le v nekaj barvnih različicah. Hotela sva pokazati na skriti potencial znamke,« pojasnjuje začetke projekta Jan Kloss.

Po njegovih besedah je večina Čehov ob omembi Botasa najprej pomislila na športno obutev. »Starejši od 40 let so imeli doma Botasove drsalke, čevlje za tek na smučeh ali vsaj tekaške copate. Ta obutev je bila del njihovega vsakdana in spominov.« Pri mlajših generacijah pa je bila znamka manj prepoznavna, čeprav ima bogato zgodovino.

Podjetje Botana je bilo ustanovljeno leta 1949 v mestecu Skuteč v osrednječeški pokrajini Pardubice s čevljarsko tradicijo, ki sega v 15. stoletje. Sprva so v njem izdelovali klasične moške čevlje, leta 1962 pa so se preusmerili v proizvodnjo športne obutve in oblikovali blagovno znamko Botas – to ime je leta 2000 prevzelo tudi podjetje –, ki je skovanka iz češke besede za čevelj (bota) ter besed sports oziroma Skuteč.

V njih so tekmovali in zmagovali številni češkoslovaški športniki, tudi najslavnejši: »češka lokomotiva« Emil Zátopek, gimnastičarka Věra Čáslavská in smučarski skakalec Jiří Raška. Češkoslovaška odbojkarska reprezentanca pa si je v botaskah priigrala srebrno medaljo na olimpijskih igrah v Tokiu. »Pred letom 1989 je bil Botas tako rekoč edina znamka športne obutve,« pravi Kloss. »Še danes ljudi slišiš reči: 'Imam nove botasky adidas',« se nasmehne.

Kolekcije športne obutve so se vseskozi dopolnjevale. Leta 1974 je podjetje izdelovalo že prek 230 modelov čevljev za domala vse športe. Prodajalo jih ni le v domovini, temveč jih je izvažalo v več kot 35 držav (Nemčijo, Anglijo, Norveško, Kanado, Švedsko, Finsko, ZDA, Avstralijo ...). Največji izvozni trg pa je bila Sovjetska zveza. V devetdesetih letih so v Skuteču izdelali prek sto modelov copatov za tenis, košarko, nogomet in atletiko za Pumo, v prvi polovici tega obdobja tudi športno obutev za znamke Jofa, Graf, Adidas in številne druge.

Vzporedno s športno obutvijo so v Botani izdelovali tudi obutev za vsak dan. Leta 1966 so predstavili model snikerjev classic. Copat je oblikoval Marcel Scheinpflug, bil pa je v barvah češke zastave s tremi razcepljenimi poševnimi črtami na zunanji strani ter tremi zvezdami in napisom Botas. Sprva je bil iz usnja mongolskih konjev, pozneje so ga nasledili sintetični in drugi naravni materiali. Na tem modelu sta prenovo znamke v okviru študentskega projekta gradila tudi Kloss in Korous.

»Da bi imela več manevrskega prostora, sva osnovala podznamko Botas 66. Oblikovala sva okoli sto barvnih različic snikerja, njegovo obliko pa sva zgolj malenkostno prilagodila današnjim potrošnikom: uporabila sva druge materiale, ga nekoliko razširila, da je udobnejši za hojo, in dodala nekaj zanimivih detajlov, kot je našit logotip na petnem delu.« Preoblikovala sta tudi embalažo snikerjev, zasnovala novo oglaševalsko akcijo, grafično podobo spletne strani in prodajnih mest. S prenovljenim konceptom znamke in končnimi izdelki sta pristopila k Botasu, kjer so ju sprejeli z odprtimi rokami.

V prvi kolekciji leta 2009 je bilo 16 barvnih kombinacij snikerjev, najbolj se je prijel model rainbow maker v mavrični kombinaciji barv. S kolekcijo se je Botas uvrstil na tretje mesto Czech Grand Design awards. Kolekcija leta 2010 je prinesla 25 novih modelov in zmago v kategoriji proizvajalca leta na nacionalnem izboru za tekmovanje European Design Awards. Naslednja leta sta oblikovalca iz Botasovih arhivov iz sedemdesetih in osemdesetih let povlekla in osvežila še druge modele: mid – izvirni copat za košarko, ki sta ga prilagodila nošenju v hladnejšem vremenu –, run in urban. Sledile so tudi manjše kolekcije, ki so nastale v sodelovanju z različnimi češkimi umetniki in podjetji.

In kaj simbolizira Botasov logotip, 12 pik, razporejenih v kvadrata, postavljena drug ob drugega? Kloss je pojasnil, da kvadrata predstavljata šestici, ki sestavljata številko 66, letnico nastanka modela classic. Dodal je, da je logotip postal tudi osnovni element kompleksnega vizualnega sloga znamke in se uporablja tako na spletni strani kot embalaži. Poleg letnice 1966 šestici simbolizirata tekmovalni stezi, ena je nekoliko vijugasta. Logotipa sta všita tudi na petni del vsakega čevlja. »Šele če ju postavite skupaj, dobite celoto. Vsi vedo, da je šest plus šest 12, za naju pa je 66.«

Aprila lani sta Kloss in Korous odprla trgovinico Botas 66 v popularni praški četrti Žižkov. Botas se po njunih zaslugah uvršča med deset najuglednejših čeških blagovnih znamk, njegovi snikerji pa predstavljajo dosežke češkega industrijskega oblikovanja na razstavah in festivalih doma in v tujini.

Leta 2013 je češki urad za intelektualno lastnino podjetju po večkratni zavrnitvi naposled odobril registracijo blagovne znamke Botas Classic pod imenom čevelj z diagonalno črto. S tem se je Botas, ki snikerje še vedno v celoti izdeluje v tovarni v Skuteču, vsaj do leta 2020 pravno zavaroval pred azijskimi ponaredki.