Marc Newson za Safilo, staro sreča novo

Kolekcijo so prvič prikazali na sejmu v Milanu kot videoinstalacijo, v kateri očala preskušajo naključni obiskovalci.

Objavljeno
07. avgust 2014 13.02
Posodobljeno
08. avgust 2014 09.00
Maja Prijatelj, Panorama
Maja Prijatelj, Panorama
Italijanski Safilo, drugi največji proizvajalec okvirjev za dioptrijska in sončna očala, je zasnovo kolekcije očal ob svoji 80-letnici delovanja zaupal industrijskemu oblikovalcu Marcu Newsonu. Kolekcija je bila prvič prikazana na pohištvenem sejmu v Milanu, in sicer v obliki videoinstalacije, v kateri očala preskušajo naključni obiskovalci. Takšen marketinški pristop je nekoliko neobičajen, vendar premeten, saj so očala izdelek, ki se giblje med industrijskim in modnim izdelkom, Safilo pa je s tem nagovoril drugačen tip potrošnikov in tiste, ki cenijo Newsonovo oblikovanje.

Ni jih malo. Avstralec velja za enega najbolj vsestranskih in spoštovanih industrijskih oblikovalcev svoje generacije. Oblikoval je športne copate Nike, oblačila za znamko G-Star, več ur, Samsonitove kovčke, pohištvo za različne dizajnerske znamke, pa tudi prototip Fordovega avtomobila, notranjost jaht, letališč, trgovin, restavracij in notranjo opremo letal A380 avstralske družbe Quantas. Izdelke pogosto začini z oranžno, ki jo ima med vsemi barvami najraje.

Vabil za sodelovanje mu ne zmanjka. Potem ko je za tokijski studio Wow oblikoval samurajski meč, za znamko Domeau & Pérès pa posteljo Bumper Bed, je že dobil nov izziv. Pri Louisu Vuittonu so ga v počastitev svoje 160-letnice izbrali za enega od šestih »ikonoklastov« – preostali so Karl Lagerfeld, Frank Gehry, Cindy Sherman, Rei Kawakubo in Christian Louboutin –, ki bodo prenovili podobo rjavih platnenih in usnjenih torb in torbic s prepletajočima se črkama L in V.

Čeprav Newson ni znan kot hvalisav, se ponaša s svojevrstnim rekordom. Ležalnik Lockheed Lounge, tapeciran z aluminijastimi lističi, ki ga je oblikoval leta 1986, je bil na dražbi leta 2009 prodan za 1,6 milijona dolarjev in velja za najdražji kos pohištva živečega oblikovalca. Leta 2007 je trgovec z umetninami Larry Gagosian, ki je zavohal umetniško vrednost Newsonovih izdelkov, temu namenil samostojno razstavo v svoji galeriji v New Yorku, založba Taschen pa je leta 2012 zacementirala Newsonov mednarodni sloves z izdajo monografije v velikosti kavne mizice, ki se prodaja za tisoč dolarjev, piše Vanity Fair.

Newson, ki živi v Londonu, kjer ima svoje oblikovalsko podjetje, je rade volje privolil v sodelovanje s Safilom, čeprav je doslej le enkrat oblikoval očala, in sicer za Lanvin davnega leta 2002. »Dokler nisem sam začel nositi očal, se nisem zavedal, kako izjemen pripomoček so,« je oblikovalec povedal za Dezeen. »Pred nekaj leti sem dopolnil 50 let in nisem mogel več brati brez očal. Ta so večplastno zanimiv objekt, ker prestopajo meje med modo in industrijskim oblikovanjem. Dioptrijska očala so oblikovana bolj funkcionalno, ker so namenjena ljudem, ki slabo vidijo, zame kot oblikovalca pa so zanimiva kot orodje. Obseden sem s kakovostnimi, dobrimi orodji.«

Safilo jih je v večdesetletni zgodovini izdelal obilico. Leta 1934 ga ustanovil Guglielmo Tabacchi z nakupom obrata za proizvodnjo optičnih leč in okvirjev, ki je leta 1878 zrasel v občini Pieve di Cadore v Dolomitih. Začel je izdelovati okvirje iz jekla, železa in celuloida ter široko paleto dioptrijskih in bifokalnih leč. Eden prvih izdelkov so bila očala z okvirji iz celuloida. Na voljo so bila v dveh oblikah: okrogli in metuljasti.

Med nemško okupacijo je Safilo izdeloval en sam model očal s celuloidnim okvirjem v dveh odtenkih, jantarnem in rdečkasto rjavem. Celotno proizvodnjo je izvažal v Nemčijo. Po vojni se je začel hitro razvijati. Očala je začel izvažati v druge evropske države in ZDA. Novi materiali okvirjev so tlakovali pot novim oblikam in barvam. Leta 1967 je podjetje razvilo termoaktivno plastiko, ki jo je patentiralo pod imenom optyl. Je izjemno lahka, prožna, toda vzdržljiva, nealergena in prevlečena s premazom, ki okvirje ščiti pred poškodbami zaradi potenja in delovanja kozmetičnih izdelkov. Njena največja prednost pa je, da se prilagaja obliki obraza. Druga pomembna inovacija iz tega obdobja so bili tečaji elasta, ki omogočajo upogibanje ročk tudi navzven. Najuspešnejši Safilov model šestdesetih so bila sončna očala UFO z okvirji iz tanke jeklene žice, vdete v robove steklenih leč. Najbolj priljubljena so bila v ZDA, ki so bile tedaj obsedene z nezemljani.

V sedemdesetih letih so se pri Safilu osredotočili na modno dimenzijo pri oblikovanju očal. V 80. letih so začeli uporabljati titan, z nakupom podjetja, ki je distribuiralo izdelke prestižnih modnih znamk, pa so sklenili prve licenčne pogodbe za izdelavo okvirjev priznanih modnih znamk. Danes imajo bogat portfelj lastnih in licenčnih znamk. Med prvimi so poleg Safila Polaroid, Carrera, Smith Optics in Oxydo, pri drugih največ prihodkov od prodaje prinašajo Dior, Max Mara, Marc Jacobs, Saint Laurent in Tommy Hilfiger. Ekipa prek 150 hišnih oblikovalcev vsako leto na trg popelje več kot 3000 novih modelov okvirjev, ki so naprodaj v okoli 130 državah.

Newsonova kolekcija očal za Safilo pooseblja letošnji trend posodobljenih interpretacij preteklosti, ki je prevladoval med novostmi mednarodnega sejma Vision Expo East v New Yorku. Podjetje je oblikovalca spustilo v svoje arhive in ta si je za izhodišče kolekcije izbral enega najbolj prepoznavnih Safilovih okvirjev s konca sedemdesetih let, 3003/N. Štirioglate okvirje je nato razmnožil v pet variacij dioptrijskih in dve sončnih očal. Pri vsaki je uporabil materiale (optyl, aluminij in nerjaveče jeklo) in tehnologije, ki so najbolj zaznamovali Safilovo preteklost, obarval pa jih je v sebi ljube barve: prozorno belo, kraljevsko modro, rdečkasto rjavo, črno in oranžno.

Kolekcija vključuje tudi posebno serijo štirih modelov (dioptrijska in sončna očala z aluminijastimi okvirji ter sončna in navadna očala, ki se zgledujejo po kolekciji UFO), pri vsakem od njih pa bo naprodaj le 80 parov. Ob nakupu bo posameznik dobil usnjen etui proizvajalca Valextra s srebrnim napisom Valextra for Safilo Marc Newson. Celotna kolekcija je poleg izbranih optik naprodaj v konceptualnih butikih, prestižnih blagovnicah, kot so Colette v Parizu, Corso Como 10 v Milanu, Dover Street Market v Londonu, in na spletni trgovini Mr. Porter. Vsi okvirji so izdelani v Italiji razen tistih iz optyla, ki jih izdelujejo v – Ormožu.