Zdaj so v modi obline

Vse Barbike niso več »princeske«, nekateri novi modeli imajo drugačno postavo.

Objavljeno
19. februar 2016 12.14
Maja Prijatelj Videmšek
Maja Prijatelj Videmšek

Zadnji dve leti se je prodaja barbik vsako četrtletje zmanjšala za 15 odstotkov. Leta 2014 je Barbie po obsegu prodaje prehitela pojoča princeska Elsa, zvezdnica Disneyjevega filma Ledeno kraljestvo.

Lego – podjetje, ki Elso proizvaja – pa je istega leta prehitel Mattel, ki je bil dotlej najuspešnejši prodajalec igrač. Pri Mattelu se je vključil rdeči alarm, lotili so se projekta z delovnim imenom »zora«. Dve leti se je ekipa oblikovalcev ukvarjala s preoblikovanjem Barbie in konec januarja v seriji Fashionistas predstavila barbike treh novih telesnih mer: visoke, majhne in zaobljene.

Zaobljene!? Z obilnejšimi stegni in zadnjico ter mehkim trebuščkom – takšne, kakršne naj bi bile povprečne najstnice in kakršne so njihove idolke Kim Kardashian in Nicki Minaj, še pred njima pa Jennifer Lopez (ta je prva v modo vpeljala velike zadnjice), Beyonce Knowles in Shakira. Nove barbike bodo na voljo v sedmih odtenkih polti, z 22 odtenki barve oči, 24 različnimi pričeskami in mnoštvom oblačilnih slogov. Seveda pa bo še vedno mogoče kupiti »originalno« Barbie.

Da je Mattelova preobrazba barbik prišla smešno pozno, meni profesorica psihologije z univerze Massachusetts in avtorica knjige Packaging Girlhood Sharon Lamb. Druge punčke, denimo Monster High, American Girl – oboje izdeluje Mattel – in Bratz (izdeluje MGA Entertainment), že dolgo prodajajo v različnih odtenkih polti in telesnih mer. Lambova pravi, da bi se moral Mattel javno opravičiti za nekatere barbike iz preteklosti, denimo My Scene Barbie iz leta 2003, ki je z veliko glavo in našobljenimi usti podobna punčki Bratz, in sestaviti ekipo mladih oblikovalk, ki bi Barbie postavile na nove temelje.

Naj seksualna delavka med punčkami

»Mattel in MGA Entertainment zadnje desetletje tekmujeta za nagrado naj seksualna delavka med punčkami; s tem ne želim biti nespoštljiva do spolnih delavk, temveč opozoriti, da podjetji resnično prekašata drugo drugega v oblačenju punčk v vse bolj sporna oblačila,« je za Guardian povedala Shermanova.

Kljub temu Shermanova meni, da nove barbike v džins krilih, pisanih poletnih oblekah in z očali z debelimi okvirji vseeno pomenijo veliko pozitivno spremembo. »To so najmanj seksualizirana in objektivizirana oblačila, kar so jih barbike kdaj nosile.«

Skoraj 60 let punčka Barbie, ki je vcepila lepotni ideal nečloveško suhe modrooke blondinke več generacijam deklic, ki so z njo odhajale spat in se zbujale, ni pridobila niti grama maščobe. Leta 1968 se je platinasti blondinki pridružila temnopolta Christie, vendar je imela tudi ta noge dolge in tanke kot zobotrebce, po osje preščipnjen pas, nenormalno dolg vrat in stopala japonskih konkubin. Skratka, telesne mere, ki jih ne premore nobena resnična ženska.

Nato pa je prodaja barbik začela padati. Ob prelomu tisočletja so postale popularne punčke Bratz, zadnja leta pa princeska Elsa – skupaj jima je uspelo odvzeti barbiki titulo najbolj priljubljene punčke med igračami.

Nekoliko so k njenemu zatonu prispevale tudi zaskrbljene mame, ki so se same nekoč prav tako igrale z barbikami, pri svojih hčerah pa jih je zaskrbelo, da bodo zaradi plastičnih punčk postale žrtve prehranjevalnih motenj. V takšnem razmišljanju so jih podprle celo znanstvene študije. Ena, ki so jo leta 2006 opravili na univerzi v Sussexu, je pokazala, da lahko igrače, kot je Barbie, popačijo predstavo deklic o svojem telesu, kar povečuje tveganje za motnje hranjenja in nihanje telesne teže.

Resnična dejstva o neresnični ženski

V analizi na spletni strani Rehabs so pokazali, da če bi bila Barbie resnična ženska, bi morala zaradi premajhnih stopal glede na njeno višino hoditi po štirih, zaradi dolgega vratu ne bi mogla pokonci držati glave, ob takšnem obsegu pasu pa bi lahko imela le pol jeter in nekaj centimetrov črevesja. Raziskovalci z univerzitetne bolnišnice v Helsinkih so v razčlenjevanju anatomije plastične lutke šli še korak dlje: dokazali so, da bi resnična ženska z obsegom pasu, prsi in bokov v enakem razmerju kot Barbie imela za četrtino premalo telesne maščobe, da bi lahko dobila menstruacijo.

Barbikino plastično telo je predmet burnih polemik že od njene prve predstavitve leta 1959. Za hčer Barbaro jo je ustvarila soustanoviteljica podjetja Mattel Ruth Handler in jo po njej tudi ljubkovalno poimenovala. Prve punčke so imele na konicah pokončno štrlečih prsi bradavičke, a so jih pri Mattelu zaradi zgražanja nad njihovo pohujšljivostjo kmalu odstranili. Nekoliko so spustili tudi visoko privzdignjene obrvi in ličnice, obraz pa je v naslednjih desetletjih postajal vse bolj otroško zaobljen. V 70. letih je dobil še prifrknjen nosek.

Leta 1997 so Barbie zmanjšali prsi in razširili pas, da bi »bolj odsevala telo resnične ženske«, v resnici pa sta bili spremembi povezani z opustitvijo mehanizma za sukanje in upogibanje v pasu. Na številne kritike, ki so desetletja padale po prvi punčki med igračami, so se pri Mattelu odzvali šele predlani, in še to s silno neprepričljivo izjavo – da je barbikino telo takšno zato, da jo deklice lažje preoblačijo.