Caravan Salon Düsseldorf 2017: Industrija vozil za prosti čas na krilih rasti

Največja razstava v Evropi – Adria Mobil prenovila znamko Sun Living – Prvi električni avtodomi

Objavljeno
01. september 2017 16.25
Blaž Kondža
Blaž Kondža
Ljubitelji kampiranja imajo še danes in jutri čas, da si na düsseldorfskem sejmišču, kjer od prejšnje sobote poteka Caravan Salon Düsseldorf 2017, ogledajo najnovejše izdelke s področja karavaninga, kampiranja in opreme za kampiranje. Letos je sejem privabil 600 razstavljavcev, ki so kupcem na ogled postavili 130 blagovnih znamk počitniških vozil.

Blaž Kondža, fotografije Blaž Kondža in Žiga Živulovič/Foto BOBO

Ali bodo tudi letos presegli rekord­ni obisk sejma, ki je lani privabil več kot 203.500 obiskovalcev, je še težko reči, a organizatorji držijo pesti za novi rekord. »Karavaning je oblika počitnikovanja, ki je vse bolj priljubljena. Panoga doživlja pravi bum in poslovne napovedi za letos so optimistične. Zato tudi na letošnji sejem gledamo z velikim optimizmom in upanjem, da bomo sledili lanskim rekordnim rezultatom,« je povedal direktor salona Stefan Koschke.

Sejmišče je v primerjavi z našimi razstavišči res ogromno, zato moramo za obisk takšnega sejma imeti tudi nekaj kondicije. Letošnja prireditev je v primerjavi z lansko še večja, na 214.000 kvadratnih metrih so razstavili 2100 vozil za prosti čas. Kdor je že kdaj kupoval avtodom ali počitniško prikolico, ve, da je to velik izziv, saj tu štejejo podrobnosti, tudi tiste očem manj vidne. Morda omenimo še posebnost sejma, da približno 70.000 obiskovalcev nanj prispe kar s svojim avtodomom. Zanje je pripravljen poseben prostor – Caravan Center Düsseldorf, tik ob sejmišču, kjer je urejenih 3500 parkirnih mest z vso potrebno infrastrukturo.

Razstava v Düsseldorfu gosti vsa velika imena industrije: Car­thago, Chausson, Dethleffs, Fendt, Frankia, Hymer, Hobby, Knaus Tab­bert, Laika in seveda novomeški Adria Mobil skupaj s svojo znamko vstopnih modelov Sun Living, ki je letos doživela korenito prenovo. Največ razstavnega prostora je namenjenega vozilom za prosti čas. Tako rekoč ni proizvajalca, ki ne bi predstavil vsaj ene novosti, četudi gre za kozmetično olepšano vozilo ali nov tloris obstoječega. Pri vozilih za prosti čas je namreč razporeditev notranjosti pogosto pomembnejša od zunanjosti in proizvajalci radi pokažejo nove rešitve na tem področju.

Sun Living v novi podobi

Novomeška Adria Mobil tokrat daje poudarek na pet novosti: vrhunsko serijo supreme editions vseh avtodomov sonic, matrix in coral, ki se ponašajo s srebrno karoserijo in bogato opremo notranjosti, prenovljeno serijo avtodomov coral z Adriinimi ekskluzivnimi funkcijami – tudi z novim dnevnim prostorom s sončno streho, atrijskim dizajnom z dvojnim panoramskim in strešnim oknom nad prostornim dnevnim kotičkom –, novo prikolico action, novi notranji dizajn v avtodomih matrix in coral XL ter novo prostorsko ureditev vanov twin, med drugim z novimi tlorisnimi razporeditvami in rešit­vami kopalnice. Del razstavnega prostora pa so tudi tokrat v sodelovanju s STO namenili promociji turizma naše države.

Skupina Adria Mobil je predstavila še korenito prenovljeno blagovno znamko vstopnih modelov avtodomov Sun Living, ki po besedah njenih predstavnikov stavi na enostaven, izčiščen dizajn. Namenjajo jo sodobnim nomadom, ki težijo k preprostim oblikam, so prilagodljivi in moderni, odločajo pa se racionalno, predvsem na podlagi atraktivne in konkurenčne cenovne ponudbe. Nova paleta avtodomov in vanov ima skupno 14 različnih modelov z najpomembnejšimi tlorisnimi postavitvami v treh različnih serijah (V za vane, S za polintegrirane avtodome in A za alkovne).

Nekaj sejemskih novosti se je vrtelo okoli povezljivosti, ki vse bolj vstopa tudi v svet avtodomov in počitniških prikolic. Gre predvsem za upravljanje nekaterih funkcij počitniškega vozila in spremljanje njegovega statusa prek pametne aplikacije. Takšno rešitev so za nove avtodome sonic izdelali tudi pri Adria Mobilu in jo poimenovali adria live stream. Nova aplikacija uporablja bodisi mobilno omrežje ali brezžično omrežje wifi in pomeni, da lahko končni uporabniki namestijo, nadzirajo in glede na lastne potrebe prilagajajo električni in plinski sistem, rezervoar za vodo, polnilnik baterij ter sisteme ogrevanja in hlajenja v avtodomu. Poleg tega je na voljo še uporaba geolokacije za uporabo različnih storitev, vključno z dostopom do novega vodnika Adria Camping & Caravanning ter kontaktov z Adriino evropsko mrežo pooblaščenih trgovcev.

Prototip električnega pogona

Ko govorimo o novostih letošnjega sejma, ne moremo mimo Dethleffsovega prototipa avtodoma e.home, ki ga žene električna energija. Njihovi razvojniki so prepričani, da bo električni pogon prej ali slej prišel tudi v svet avtodomov. Študija e.home je zasnovana na baznem vozilu iveco daily electric chasis, ki ima tekočinsko hlajeni trifazni asinhroni elektromotor z 80 kilovati moči. Energija je shranjena natrij-nikeljkloridni bateriji, ki jo dobavlja Fiamm in jo je mogoče napolniti 1500-krat – njena življenjska doba zadošča, da prevozimo 250.000 kilometrov. O teoretičnem dosegu avtodoma na predstavitvi niso govorili, a iz podatka o življenjski dobi baterije izračunamo, da znaša približno 160 km. Posebnost avtodoma so posebne tanke sončne celice, ki prekrivajo 31 kvadratnih metrov njegove površine. Njihova zmogljivost znaša okoli 3000 vatov in s to energijo se polnijo baterije. Seveda ne manjkajo rešitve za povezljivost, asistenčni sistemi za varnejšo vožnjo, povezani s sprednjo kamero, in uporaba visokotehnoloških materialov – denimo plošč iz posebnega materiala PCM, ki akumulira toploto in jo, ko se notranjost avtodoma ohladi, oddaja nazaj v prostor.

Kdaj bo avtodome res poganjala elektrika, je seveda težko napovedati in tudi strokovnjaki so bili pri tem vprašanju zelo zadržani. Bistveno več stavijo na uvajanje asistenčnih sistemov, ki so znani iz osebnih avtomobilov. A kakor nam je dejal Anton Kastrevc, izvršni direktor razvoja v Adria Mobilu, jim mora to možnost ponuditi avtomobilska industrija, ki izdeluje bazna vozila. Zato pa v razvojnih oddelkih vseh tekmecev na področju karavaninga veliko energije vlagajo v ohranjanje teže vozil v sprejemljivih okvirih – z vozniškim dovoljenjem kategorije B je lahko največja dovoljena masa vozila 3,5 tone. Izvedeli smo, da združenje proizvajalcev počitniških vozil ECF (European Caravan Federation) na evropski ravni lobira, da bi za avtodome oblikovali izjemo, ki bi omogočala vožnjo težjih vozil tudi s kategorijo B, a kdaj bodo njihovi predlogi padli na plodna tla, je težko reči. Do takrat pa, kakor nam je povedal Kastrevc, bodo nadaljevali izobraževanje strank in iskali tehnološke rešitve za še lažje avtodome, a želja kupcev po udobju in novih asistenčnih sistemih prej povečuje težo vozil kot obratno.

Vile na kolesih

Dvorana 14 düsseldorfskega sejmišča je bila tudi letos rezervirana za prestižne avtodome, ki bi jim brez zadržkov lahko rekli kar vile na kolesih – tisti največji lahko v trup pospravijo še manjše osebno vozilo. Concorde, Morelo, Phoenix, Variomobil, Volkner Mobil so znamke, ki delujejo v tem segmentu. Če se cene običajnih avtodomov začnejo pri dobrih 40.000 evrih, so tu zneski brez izjeme šestmestni. Seveda bomo za vožnjo takšne vile na kolesih potrebovali vozniško dovoljenje ustrezne (tovornjaške) kategorije.

Svojevrsten svet predstavljajo terenski bivalniki, ki prav tako niso poceni. Recimo model EX 435 nemškega proizvajalca Bimobil ima bivalno enoto nameščeno na legendarni unimog 4023, ki ga med drugim odlikujejo štirikolesni pogon, velika oddaljenost od tal ter ugodni vstopni in izstopni kot, zaradi česar bo po obljubah Bimobila kos tako rekoč vsakemu terenu. Kabina je prostorna in udobna, in ker je namenjen avanturam, ima že serijsko vgrajeno 300-litrsko posodo za čisto vodo in zmogljiv sekundarni akumulator z 210 Ah. Podobno kot pri prej omenjenih luksuznih avtodomih tudi tu potrebujemo dovoljenje za vožnjo tovornjaka.

V posebni dvorani je zbrana oprema za kampiranje. Tam smo opazili tudi zanimive izvedbe šotorov, pospravljenih v posebne prikolice – starejši bralci se morda spomnite legendarnih prikolic brako, ki so imele v svojem nedrju pospravljen šotor – in v strešne avtomobilske kovčke, ki omogočajo prenočevanje kar na strehi osebnega vozila. Na zunanjih površinah so bile razstavljene mobilne hišice, ki postajajo vse bolj priljubljene v kampih in v njih pogosto zasedajo najboljše lege. In ker moramo za kampiranje izbrati tudi primeren kraj, so dvorano 7 v celoti namenili turističnim ponudnikom. V njej se predstavljajo tudi slovenski kampi.