Da bo dobro držalo ...

Letošnje novosti pri motociklističnih pnevmatikah - Gumarska industrija z naprednimi materiali izboljšuje stik motocikla s cesto.

Objavljeno
20. marec 2015 18.45
Blaž Kondža, Na kolesih
Blaž Kondža, Na kolesih
Sodeč po številu novosti, ki jih bodo ali so jih to sezono že dali na trg glavni igralci v gumarski industriji, med katerimi visoko kotira tudi kranjsko podjetje Savatech, ki je od lani v lasti češkega Mitasa, se razvoj motociklističnih pnevmatik ni ustavil. V katero smer gre, smo povprašali predstavnike gumarskih podjetij Dunlop, Metzeler, Michelin, Pirelli in Savatech.

Podobno kot proizvajalci motociklov tudi gumarska industrija velik del razvoja opravi v sodelovanju z različnimi tekmovalnimi ekipami. Vzemimo Dunlop, ki je trenutno edini dobavitelj pnevmatik za tekmovanja moto2 in moto3, ali Michelin, ki bo prihodnjo sezono kot edini dobavitelj pnevmatik za prestižni moto GP nasledil sedanji Bridgestone. Da je ta stik tesen, potrjuje tudi Tomaž Berus, vodja prodaje Goodyear Dunlop Sava Tires: »Naše bogate izkušnje iz dirkalnega sveta so privedle do inovativnih tehnologij tudi pri pnevmatikah za vsakodnevno vožnjo.« Drugi partner pri razvoju so proizvajalci motociklov in materialov, iz katerih so pnevmatike.

Uravnotežena pnevmatika

Naši sogovorniki so si edini, da je pri izdelavi pnevmatik za motocikle pomembno izdelati takšno, ki ima uravnotežene vozne lastnosti. »Samo zato, da izboljšamo eno lastnost, namreč nikoli ne bomo popuščali pri drugi. Vsekakor morajo biti pri vseh pnevmatikah v ravnotežju oprijem v vseh razmerah, vodljivost, ki vliva zaupanje, in število prevoženih kilometrov. Za primer: precej preprosto lahko razvijemo pnevmatiko, s katero bi prevozili veliko število kilometrov, vendar bi to vplivalo na druge vozne lastnosti,« sklene Tomaž Berus.

»Vgrajeni materiali – kavčuki, polnila (silika), drobne kemikalije (smole) – so rezultat najnovejših razvojnih dosežkov proizvajalcev surovin,« poudari Boštjan Gubanc iz razvojno-raziskovalnega oddelka Mitas Moto, in pojasni, da delo poteka v tesnem sodelovanju s proizvajalci gum in tudi vozil, katerih zahteve so čedalje višje, predvsem za oprijem v mokrem in suhem ter kotalni upor. »Novosti se vzporedno prenašajo na zmesi, ki se vgrajujejo v pnevmatike, kjer je upoštevan večji poudarek na oprijemu in pričakovani življenjski dobi. Prav tako poteka razvoj tekstilov za karkase, pri čemer je cilj izdelati lažje in še bolj vzdržljive materiale,« razloži Boštjan Gubanc. Po njegovih besedah daje veliko proizvajalcev poudarek na varno uporabo pnevmatik v mokrem in hladnem (gume z večjo vsebnostjo silike in namenskimi profili). Poleg tega je pomembno, da so uglašene s sodobnimi elektronskimi sistemi, kot sta zavorni ABS ali sistem proti zdrsu pogonskega kolesa.

Prav tako so v Savatechu zaznali težnjo širjenja večkomponentnih gum iz športnega segmenta na druge segmente motociklov, celo skuterje. »Večkomponentna pnevmatika ima po sredinskem delu, ko se vozimo naravnost, tršo zmes, ki omogoča doseganje dolge življenjske dobe oziroma velike kilometrine, proti robu pa ta trša zmes prehaja v mehkejšo, da zagotovimo zadosten oprijem v nagibih,« pojasni Boštjan Gubanc bistvo večkomponentnih gum.

Med odgovori naših sogovornikov je zanimiv tudi odgovor Gabrielle Gonda, predstavnice Michelina, pri katerem bodo letošnjo sezono uvedli na trg kar šest, pretežno športnih pnevmatik. Zelo pa so dejavni tudi pri razvoju pnevmatik za mestno uporabo, predvsem na skuterjih – seriji city pro in city grip winter. Prva uporablja Michelinovo tehnologijo prepletanja (overlap technology), s katero dosežejo, da prenaša grobo rabo. Druga, city grip winter, je zimska pnevmatika za skuterje, ki izboljša varnost in zmogljivosti v hladnejšem vremenu. Ker pa se marsikdo vozi s skuterjem vse leto, so to pnevmatiko zasnovali kot celoletno.

Glavne novosti sezone

Pri Dunlopu, ki ga pri nas zastopa podjetje Goodyear Dunlop Sava Tires iz Kranja, so za letos pripravili dve novosti: dunlop trailsmart in D803 GP. Prva je namenjena za sodobne potovalne enduro motocikle, ki so vedno bolj priljubljeni. Kot pravijo pri Dunlopu, jo odlikujeta dober oprijem na mokri in suhi podlagi ter odlična vodljivost tako med cestno kot terensko vožnjo, zmanjšali so tudi njeno obrabo. Model D803 GP pa je nasledil pnevmatiko D803 za trial motocikle.

Pri nemškem Metzelerju so za letošnjo sezono izdelali dva nova modela: racetec RR in sportec klassik. Prva je doma na dirkališču in je namenjena tistim motoristom, ki se radi odpravijo do bližnjih dirkališč in tam preživijo dan, hkrati pa je z njo mogoče voziti tudi v običajnem prometu. Na voljo je v treh različnih sestavah K1, K2 in K3. Sportec klassik pa bodo, kot pove že ime, izbirali ljubitelji klasičnih motorjev, predvsem izdelanih od 70. let prejšnjega stoletja naprej. Združuje namreč videz tistega časa in zadnja tehnološka dognanja na področju izdelave motorističnih pnevmatik.

Michelin bo letos predstavil kar šest novih pnevmatik za športne motorje. Model power supermoto je razvit neposredno iz tekmovalne pnevmatike in bo namenjen najboljšim dirkačem. Michelin power slick ultimate bo prava izbira za izkušene dirkače, ki želijo kratke čase krogov, power cup ultimate pa je njena cestna različica, s katero se bo mogoče voziti tudi po običajnih cestah, ne le po dirkalni stezi. Modela power slick evo in power cup evo bosta ustrezala tako imenovanim vikend dirkačem, saj njuna zmes dopušča vožnjo tako v suhih kot mokrih razmerah na dirkališču, pri čemer je prvi načrtovan zgolj za dirkališče. Različico power supersport evo bo mogoče uporabljati tako na običajnih cestah kot na dirkališču, z uporabo Michelinove tehnologije prilagodljivega ogrodja in novih zmesi gume pa bo imela dolgo življenjsko dobo in dober oprijem tudi na mokrem.

Italijanski Pirelli je nedavno predstavil novo generacijo pnevmatike scorpion trail, ki je zasnovana za velike enduro motorje, kakršen je v Nemčiji najbolje prodajani motocikel BMW R1200 GS. Scorpion trail II združuje dva svetova, tekmovanje zunaj urejenih poti in potovanja po cestah. Imela bo majhno obrabo, dober stik z mokro cesto in konsistentno zmogljivost vso življenjsko dobo. Novi škorpijoni za zadnjo os bodo iz posebnih dvokomponentnih zmesi.

Čas za novo?

Dejstvo je, da se pnevmatike starajo, zato moramo biti motoristi pozorni na njihovo stanje. To morda še bolj velja za mopediste in skuteriste, ki na leto ne prevozijo veliko kilometrov in je globina dezena še vedno nad zakonskim 1,6-milimetrskim minimumom. Ko pa na tekalno površino pritisnejo z nohtom, se ne vda več tako, kot se je nova. Če ne verjamete oznakam DOT, verjemite vsaj svojemu nohtu. In ko izbirate novo, izberite izdelek priznanega proizvajalca. Zakaj? Pri Savatechu so nas podučili, da tehnologija izdelave motociklističnih pnevmatik ni prosto dostopna na trgu, temveč jo mora vsak izdelovalec razviti sam. To pa seveda stane in zahteva veliko znanja, česar si ne more privoščiti prav vsak.