Kraje avtomobilov v Sloveniji: Za nami je varnejše leto

Za zmikavte so najbolj mikavne avtomobilske znamke Volkswagen, Renault in BMW.

ned, 14.02.2016, 18:00

Statistika ukradenih avtomobilov, ki jo spremljamo na splet­ni strani slovenske policije, je za leto 2015 precej ugodna. Le v dveh mesecih, avgusta in decembra, je bilo ukradenih več vozil kot v letu prej, vseh skupaj jih je izginilo 840 (mednje so poleg avtomobilov in motociklov všteta tudi druga registrirana vozila), kar je skoraj natanko za desetino manj kot v letu 2014.

Kot vedno splošen pregled statistike dobro zakrije dogajanje v ozadju. Omenjena črna meseca, v katerih je bilo pogrešanih za četrtino (avgust) oziroma celo tretjino (december) več vozil kot ponavadi, bodeta v oči in bi lahko celo nakazovala, da se po Sloveniji giblje dobro izurjena skupina tatov, ki udari zgolj ob določenih mesecih.

Še več kot to razodene pogled na seznam znamk ukradenih avtomobilov. Res smo se že navadili, da je na vrhu Volkswagen, v preteklem letu pa je že vsak četrti ukradeni avtomobil nosil Volkswagnovo značko. Med posameznimi modeli se je komaj kaj povečalo število ukradenih golfov (s 129 na 130), ki ostajajo najbolj priljubljena tarča tatov, poskočile so tatvine velikoprostorskega caddyja. Leta 2014 jih je izginilo osem, lani kar 30. Pri drugouvrščenem Renaultu (ukradli so jih za petino manj kot v letu 2014) se je konkretno zmanjšalo število kraj meganov, a je spet poraslo zanimanje za clie, tudi pri nas zelo razširjeni scenic je vse bolj pogosto na seznamu ukradenih avtomobilov.

Pri BMW, ki je kljub četrtinskemu padcu še vedno na tretjem mestu, se je povečalo število kraj serije 1, zmanjšalo pa pri seriji 3 in še posebno pri seriji 5 (leta 2014 so jih ukradli 14, lani zgolj tri). Toda pri tej znamki je izginilo tudi nekaj kapitalnih modelov – trije M3 (enkrat v kupejevski izvedbi) in dva X6. Med audiji je še vedno na vrhu A3, a tatovi so gotovo v žep stisnili več denarja, ko so prodali Q7. Visoko med znamkami je bila lani Škoda, izginilo jih je 27, leta 2014 »le« 11.

Na drugi strani je s seznama najbolj zaželenih odpadel Opel in tudi pri vseh drugih znamkah so podatki ugodnejši. Manjša izjema je Fiat, a pri njem govorimo o nizkih številkah: leta 2014 je bilo ukradenih 18 fiatov, lani 20. Vse bolj je očitno, da tatovi zelo usmerjeno izbirajo svoje žrtve.

Med prestižnimi in zelo dragimi avtomobili omenimo še tri ukradene porscheje, v dveh primerih je šlo za cayenna, za povrhu je izginila tudi panamera. Ne verjamemo, da so jih spremenili v dele – tako kot jaguar XJ so zagotovo imeli nestrpno čakajoče kupce ...

Potem ko je bilo število ukradenih v letih 2009 in 2010 pod 800, se je od leta 2011 dvignilo na 1070 v letu 2013, po padcu na 932 pred­lani pa se je lani pozitivni trend nadaljeval. Po prvih podatkih letošnji januar ni bil tako bleščeč. Pogrešanih je 68 vozil, kar pa je še vedno manj kot v preteklih petih letih v tem mesecu, razen v letu 2015.

Poceni deli lahko postanejo draga izkušnja

Čeprav se kraje avtomobilov dogajajo iz dneva v dan, to ne pomeni, da kriminalisti dogajanje spremljajo zgolj od daleč. Tudi iz same statistike je hitro mogoče razbrati mesece, ko se po uspešno izvedeni akciji razmere umirijo. Dejan Garbajs, vodja sektorja za splošno kriminaliteto pri Upravi kriminalistične policjie na Generalni policijski upravi, je odgovoril na nekaj vprašanj o trgu ukradenih avtomobilov v Sloveniji in EU.

Kako bi komentirali statistiko ukradenih vozil v Sloveniji?

V statistiki ukradenih vozil se že vrsto let na vrhu izmenjujeta Renault in Volkswagen. Vozil teh znamk je v Sloveniji največ, zato to ni veliko presenečenje. Bolj smo zaskrbljeni nad dogajanjem pri prestižnih znamkah. Audijev sicer zadnja leta ne ukradejo več toliko, a tatovi so se specializirali za beemveje, ne samo v Sloveniji. Po drugi strani skoraj ne zaznavamo kraj avtomobilov japonskih znamk, tudi nekaterih drugih, denimo fiatov ali oplov, izgine sorazmerno malo.

Kam poniknejo ukradeni avtomobili?

Glavni vir za dokumente, s katerimi legalizirajo ukradene avtomobile, so v prometnih nesrečah poškodovana vozila. Storilci dokumente in številko šasije poškodovanega vozila uporabijo za legalizacijo ukradenega. Teh primerov je sicer v zadnjem času manj. Za storilce pa so bolj zanimiva predvsem tista vozila, ki so označena kot ekonomska totalka in jih v različnih delavnicah popravijo z deli z ukradenih avtomobilov ter spet registrirajo. V zadnjih letih nam je v Sloveniji uspelo zajeziti legaliziranje v tujini ukradenih vozil. Naša država je namreč prva uvedla obvezno preverjanje mednarodne baze ukradenih vozil ob registraciji. To prakso Evropska unija zdaj zahteva tudi drugod. Prav tako skoraj ni več mogoče registrirati avtomobila s ponarejenimi dokumenti, saj se ob prvi registraciji vozila v Sloveniji shranijo tudi dokumenti zadnje registracije v tujini.

Ali pri trgovini z rezervnimi deli lahko sodelujejo tudi pooblaščeni servisi?

Če je popravilo pri pooblaščenih servisih zavedeno in je zanj izstavljen račun, ne morejo uporabljati ukradenih delov. Uradni serviser mora za zamenjane dele namreč priznati garancijo. Drugače je z delavnicami »pod hruško«, kjer sicer avtomobil popravijo poceni, a to lahko pomeni, da ima vgrajene tudi ukradene dele. Trgovina z rezervnimi deli cveti, a vse skupaj le ni tako preprosto. Na pooblaščenem servisu bodo hitro ugotovili, da neki del, sploh elektronski, ne pripada temu avtomobilu, enako velja, če ga pregleda policija. Na koncu se lahko zgodi, da bo poceni popravilo postalo zelo drago, kupec pa ima tudi nepotrebne nevšečnosti.

Kje v Sloveniji ukradejo največ avtomobilov?

Med 55 in 70 odstotkov avtomobilov, ki izginejo v Sloveniji, izhaja z območja policijske uprave Ljubljana. Ta policijska uprava sicer ni največja, v njej pa poleg Ljubljane več­je število kraj zaznavamo tudi na obrobju prestolnice, npr. v Domžalah ali Kamniku, manj pa, denimo, v Litiji ali Kočevju. V samem mestu Ljubljana so najbolj ogrožene velike stanovanjske soseske, npr. za Bežigradom, v Šiški in Mostah, kjer je na parkiriščih več vozil in je tatove bistveno težje opaziti.

Kam se Slovenija na tem področju uvršča na ravni Evropske unije?

Uradne statistike Europola sicer že nekaj let ne dobivamo, a različne analize kažejo, da smo še vedno med tremi državami, kjer ukradejo najmanj avtomobilov glede na število prebivalcev. Na splošno se v zadnjih letih po vsej EU ukrade manj avtomobilov, smo pa pred dvema, tremi leti zaznali veliko povečanje, povezano s tolpami iz vzhodnoevropskih držav.

Prijavi sovražni govor