Odslej še električni Novomeščan

 Dvo- in štirisedežni smart na elektriko naj bi postopoma prevladala nad bencinsko gnanima različicama.

Objavljeno
24. februar 2017 18.49
Gregor Pucelj
Gregor Pucelj
Že v prejšnji generaciji je bil dvosedežni, se pravi smart fortwo, na voljo tudi z električnim pogonom. V zdajšnji izvedbi pa se je kot električna možnost malemu smartu pridružil še štirisedežni smart forfour, tako imenovani electric drive. Kot bencinskega smarta forfour tudi tega izdelujejo v novomeškem Revozu.

Kot je povedal Rouven Remp, projektni vodja električnega smarta, sta obe vozili namenjeni predvsem mestni vožnji, zato sploh ne spodbujajo tistih, ki bi se z električnim smartom želeli odpeljati na nekaj sto kilometrov dolgo potovanje. Smart tudi ni mišljen kot edini avto v družini, na razvitih avtomobilskih trgih je dejansko lahko celo tretji avto. Zato cilj snovalcev električnega smarta ni bilo bistveno podaljševanje dosega, pač pa so iskali optimalno razmerje s ceno.

Na podlagi podatkov, da po evropskih mestih vozniki v enem dnevu v povprečju prevozijo od 30 do 50 kilometrov, so se odločili za 160-kilometrski doseg po standardu NEDC z enim polnjenjem (pri e-smartu forfour, ki je nekoliko težji, 155 kilometrov), kar v realnem življenju pomeni do 130 kilometrov.

V zadek, kjer ima običajni smart nameščen bencinski motor, so vgradili elektromotor – dobavi jim ga Renault – z močjo 60 kW (81 KM) in navorom 160 Nm. Pod potniško kabino, se pravi v dno vozila, kjer je pri bencinskem smartu nameščen rezervoar za gorivo, pa so namestili litij-ionsko baterijo z zmogljivostjo 17,6 kWh. Kot nam je pojasnil Uwe Lobenwein, ki je bdel nad pasivno varnostjo e-smarta, so baterijo namestili v poseben varnostni okvir, ki prenese tudi bočne trke, v skrajnem primeru pa se skupaj z baterijo bočno zamakne, s tem da potniški prostor nad njim ostane v varnih okvirih. Električni pogonski sistem, ki poganja zadnji kolesi, omogoča, da električna smarta dosežeta najvišjo hitrost 130 km/h, z mesta pa pospešita do 100 km/h v 11,5 oziroma štirisedežni v 12,7 sekunde; kot navaja tovarna, je kombinirana poraba električne energije 13,1 kWh/100 km. A kot rečeno, sta slednja podatka manj pomembna, saj v mestu potrebujemo predvsem okretnost in živahno pospeševanje do 60, največ 70 km/h. In v tem sta oba e-smarta več kot dobra. Vozita se kot premijska električna gokarta. Je pa res, da imata tudi podobno trdo vzmetenje; zaradi razmeroma neobremenjenega sprednjega dela smo med prvimi kilometri opazili predvsem skoraj pretrdo vzmetenje sprednjih koles. Zdi se, da z nekaj več mehkobe oba e-smarta ne bi prav nič izgubila, saj ne nazadnje nista dirkalnika. Ob tem ni nepomemben podatek, da s pomočjo hitrega polnilnega mesta baterijo napolnite do 80 odstotkov v 45 minutah, v le 15 minutah pa za do 40 kilometrov vožnje, kar je v mestu razmeroma veliko.

Z izjemo električnega pogona sta tokratna smarta enaka kot bencinsko gnani primerki. Dvosedežni fortwo je dolg le 2,695 metra, štirisedežni forfour pa ob praktično enaki širini in višini 3,495 metra. V teh 80 centimetrih dodatka so uspeli stisniti sedeža v drugi vrsti in kolikor toliko uporaben prtljažni prostor; običajni e-smart fortwo ima tega dejansko le za večjo žensko torbico.

Ker se elektromobilnosti v naslednjih letih obeta neslutena ekspanzija, saj številna evropska velemesta, pa ne le ta, napovedujejo ostre omejitve za avtomobile z motorji na notranje izgorevanje, imajo pri Smartu velike načrte. Sicer ne omenjajo konkretnih številk, a dejstvo je, da so od leta 1998 izdelali že dva milijona smartov. Od teh je bilo doslej razmeroma malo električnih, a trendi kažejo, da se bodo te številke v prihodnje bistveno nagnile v korist električnih različic. Tako bodo odslej na ameriškem in kanadskem tržišču, v Evropi pa na primer na Norveškem, prodajali izključno električne smarte. Pri tem veliko vlagajo tudi v različne sisteme souporabe (car sharing), kjer izkušnje že nekaj let pridobivajo v Stuttgartu, Amsterdamu in Madridu; z zdajšnjih 7 milijonov uporabnikov naj bi se na globalni ravni do leta 2025 število uporabnikov souporabe vozil povzpelo na 37 milijonov. Razmišljajo pa tudi o tovrstni shemi za manjša mesta.

Že zdaj pa je jasno, česar ni skrival tudi Stefan Kempf, eden od smartovih razvojnih inženirjev, da bodo smarti ob naslednjem faceliftu, se pravi čez dve ali tri leta, poleg tega, kar imajo že zdajšnji modeli (vsestranske povezljivosti, elektromobilnosti in sistema izposoje), naredili odločnejši korak še k avtonomni vožnji …

Obe izvedbi električnih smartov bosta v Sloveniji v prodaji letos junija. Cene za naš trg še niso znane, si pa lahko pomagamo z nemškimi, kjer je začetna cena za električnega smarta fortwo nekaj manj kot 22.000 evrov, za forfour pa približno 700 evrov višja. Če od teh cen odštejemo subvencijo za električna vozila, ki v Sloveniji trenutno znaša 7.500 evrov – dobimo razmeroma ugodno ceno za zanimivo oblikovano in uporabno mestno električno vozilo.