Saj zdaj nosite zimske čevlje, kajne?

Razlike med poletno in zimsko pnevmatiko so pri dvokolesnikih večje kot pri avtomobilih.

Objavljeno
18. februar 2016 21.42
Test zimske gume na skuterju v Ljubljani, 12. februarja 2016 [skuter,guma,Ljubljana]
Andrej Krbavčič
Andrej Krbavčič
Pametni motoristi pozimi pospravijo svoje dvokolesnike. Toda nekateri se morajo in drugi se hočejo vseeno peljati. Industrija takšnim že lep čas ponuja pnevmatike M+S in v nekaterih evropskih državah so celo predpisane. Mi bi jih tudi predpisali!


Včasih smo se peljali po snegu in celo ledu s pnevmatikami, kakršne so pač na motornem kolesu ravno bile. In te so bile nekoč veliko bolj univerzalne kot so danes, ko so letne gume skoraj brez dezena. Če ni šlo, smo okoli zadnjega kolesa ovili vrv, da je poboljšala trakcijo – in poslabšala voznost. Ko si padel, si se večinoma počasi pobral in peljal naprej. Danes zaradi gostote prometa takšna zabava ni več mogoča: če padeš, te (pretesno) zadaj vozeči avtomobil kajpak povozi. Predlagamo zimske pnevmatike, pa ne samo zaradi snega.

Pismonoše in kurirji večinoma uporabljajo zimske pnevmatike. Robert Koler, vodja oddelka intralogistike Pošte Slovenije, nam je povedal:

»Pošta Slovenije že vsaj deset let uporablja M+S pnevmatike na vseh vrstah dvokoles. Vrsto dvokoles določimo glede na konfiguracijo terena posameznega dostavnega okraja in že pri naročilu vozil v tehničnih karakteristikah predpišemo ustrezno tekalno površino pnevmatik. Obdobje uporabe M+S pnevmatik določi uporabnik dvokolesa po priporočilih delodajalca. Uporaba ni odvisna od vrste dvokolesa, temveč od konfiguracije terena in okoliščin na voziščih. Na Primorskem so takšne pnevmatike redko potrebne, ponekod pa se uporabljajo celo leto. Predvsem so M+S pnevmatike pomembne zaradi varnosti uporabnikov dvokoles, vožnja je manj naporna in zahtevna, prihranimo pa tudi precej časa pri dostavi pošiljk. Trajnost pnevmatik M+S je odvisna od letnega časa in obremenitev ter je pri visokih temperaturah vsekakor krajša.«

Široko paleto vrhunskih zimskih pnevmatik za skuterje, mopede in motorna kolesa ponuja Sava, oziroma Savatech. Oziroma Mitas, saj bo letos ime češkega lastnika označevalo tudi proslavljene Savine pnevmatike. Morebiti pa bo na pnevmatikah pisalo Trelleborg, kajti to podjetje se dogovarja za nakup Mitasa... Dobite vse od 10- do 16-palčnih skuterskih in še 17-palčne motociklistične, Mitas pa izdeluje tudi kolesarske zimske pnevmatike.

Precej izmučeni 50-kubični skuter Delovih fotografov smo preobuli v pnevmatike sava (mitas) MC 32 win scoot, dimenzij 120/70 - 12 (spredaj) in 130/70 - 12 (zadaj). Pri Savinem distributerju Bartog stane pnevmatika 130/70 - 12 61,70 evra. Omenimo še, da tehta letna pnevmatika te dimenzije 3,7 kg, zimska pa 4,0 kg, kar se nekoliko občuti. Pnevmatike so nam strokovno zamenjali na servisu Jureta Primca, kjer imajo tudi preverjene manometre, da je tlak v pnevmatiki res pravi. Povedali so, da ima veliko strank, ki se pritožujejo nad voznimi lastnostmi svojih motornih koles, zgolj napačen tlak v pnevmatikah.

Najprej smo občutili nekakšno trmo zimskih pnevmatik: z njimi je skuter nekoliko manj okreten kot z letnimi, kar moremo najbrž pripisati razliki v masi pnevmatik. Pri zimski je zaradi debelejšega dezena masa večja na obodu, pa tudi bolj razgiban dezen vpliva. Profil zimske pnevmatike nalega na cestišče z večjo površino, po drugi strani pa ne omogoča tolikšnega nagiba kot letna pnevmatika. Sam dezen je zelo podoben sodobnim avtomobilskim zimskim gumam. Globoki kanali odlično odvajajo vodo, blato in sneg, drobne lamele pa skrbijo za dober oprijem na snegu. Gumena zmes je prilagojena hladnemu, mokremu ali suhemu asfaltu. Za vožnjo po snegu smemo zračni tlak nekoliko znižati, da povečamo stično površino.

Takšen skuter ni za terenske vožnje, na cestah v bližini Ljubljane pa je bilo bolj slabo s snegom. Toda te pnevmatike so v resnici primerne za vsakršne vozne razmere v hladnem letnem času. Najprej smo se vozili v resnem nalivu. Občutek je zelo varen, pri smotrni vožnji ni bilo prav nobenega zdrsa ali nezanesljivega zaviranja. Celo na običajno spolzkih talnih oznakah je šlo nepričakovano dobro, na zlizanih zavojih v križiščih se je mogoče peljati dovolj suvereno, da zadaj vozeči ne postanejo nevarno nestrpni. Presenetilo nas je, kako dobro opravijo pnevmatike z zimskim posipom, ki se more pod običajnimi pnevmatikami nevarno kotaliti in povzročiti resen zdrs. Lamele in kanali očitno dovolj zgrabijo zrnca, da se ne morejo kotaliti. Zato je zelo dobra tudi vožnja po peščenih cestah. Na mrzlem, suhem asfaltu za športno vožnjo ni potrebno dolgo čakati, da se pnevmatika ogreje, domala takoj se cestišča resno oprijema – no, vsekakor veliko bolj od poletne.

V blatu so običajne pnevmatike skoraj nerabne: ni trakcije, ni bočnega oprijema, ni učinkovitega zaviranja. S pnevmatikami MC 32 pa gre, mogoče se je (zmerno) peljati tudi na bočno nagnjeni blatni površini – seveda ni dovolj zimska pnevmatika samo na gnanem kolesu.

Zato ne čudi več, da nas je ta pnevmatika zadovoljila tudi na snegu, kjer omogoča smerno stabilnost, dobro vleko in zanesljiva zaviranja. Tako v ne pregloboki snežni brozgi kot na zbitem snegu.

Konec zabave pride na poledenelem, razbrazdanem snegu in na ledu; tu zdrsnejo vsakršne gume. Za takšne razmere dobavlja Mitas tudi ježevke, oziroma je mogoče naknadno ožebljenje. Vendar so ježevke primerne res samo za led in sneg ter pri nas niso dovoljene. No, če bi se moral voziti samo po ledeni makadamski, lokalni cesti, bi si jih vseeno privoščil.

Pnevmatike vrste MC 32 niso primerne za rekreativno (športno) vožnjo po poletni, suhi cesti. Takrat ne omogočajo najboljšega oprijema, okretnosti in trakcije ter se hitro obrabljajo. Kdor pa je na cesti in kolovozu v vsakršnem vremenu ter želi predvsem zanesljivo prispeti na cilj, bo imel skuter obut vanje kar celo leto.