Samovozeči avti in upravljanje s kretnjami

CES 2015 v Las Vegasu - Na največjem sejmu zabavne elektronike je avtomobilska panoga vse bolj v ospredju.

Objavljeno
09. januar 2015 18.00
Matjaž Ropret
Matjaž Ropret
Sejem v Las Vegasu je vedno poligon za konceptne tehnologije, zato ne preseneča, da so avtomobilski proizvajalci predstavili več vizij avtonomnih vozil, ki jih še leta ne bo mogoče kupiti. Med manj oddaljenimi tehnologijami pa sta povezovanje avtov in pametnih ur ter upravljanje infozabavnega sistema s kretnjami.

Doslej se je s samovozečimi avti najbolj ukvarjal ali pa je o njih vsaj največ govoril Google. Tokrat pa sta svojo vizijo prihodnosti, v kateri bomo v avtu počeli druge stvari, vozil pa bo avto sam, prikazala Audi in Mercedes. Prvi je poslal z dodatnimi tehnologijami opremljenega audija A7 sportback iz San Francisca v Las Vegas, kjer je potekal sejem. Pot je dolga približno 900 kilometrov, in ker je od tega vsaj polovica avtocest, druga polovica pa so dokaj široke in ravne magistralke, je lahko avto večino časa vozil avtonomno. Pri tem mu je pomagala kombinacija petih radarjev, laserskega čitalnika (lidarja) in več 3D-kamer, nameščenih na njem, ki so opazovale okolico in sproti dajale potrebne informacije o dogajanju na cesti. Največja hitrost je bila 110 km/h, audi pa je znal tudi sam prehitevati in menjati vozne pasove. Ni pa znal voziti po mestu, zato je moral, ko se je približal Las Vegasu, volan prevzeti voznik. O tem, da bi takšno vozilo pripravljali za serijsko proizvodnjo, v Audiju ne govorijo. Šlo je zgolj za tehnološki prikaz.

Mercedes je predstavil konceptni F 015 razkošje v gibanju (to je dejansko ime avta). Njegova posebnost je notranjost, saj je kabina bolj podobna dnevni sobi kot običajnemu avtu. Potniki si bodo sedeli nasproti, pri čemer bo vozniški sedež še vedno mogoče obrniti v smer vožnje, da bo lahko vozil tudi človek. Vendar je smisel v avtonomni vožnji. Potnike bodo obdajali veliki zasloni, vse pa bodo lahko upravljali s kretnjami in pogledi, saj bo vgrajena tehnologija za sledenje oči. Čez desetletje ali dve.

Tudi nekaj drugih proizvajalcev je prikazalo upravljanje sistemov v avtu s kretnjami. Volkswagnov konceptni golf R touch ima na armaturni plošči zaslon, ki je velik vsaj toliko kot pri manjšem prenosnem računalniku, pod njim še enega in tretjega pred voznikom, kjer so običajno merilniki. Tipk skoraj ni, voznik pa bo zgolj s kretnjami po zraku avtu povedal, kaj želi od njega. Pravijo, da je ta način zanesljivejši in preprostejši od glasovnega upravljanja ter varnejši od dotikanja teh zaslonov, kar odvrača pogled s ceste. Tudi BMW razvija takšen sistem in napoveduje, da ga bo že v letu ali dveh začel vgrajevati v svoje serijske modele.

BMW je svoj električni i3 opremil s tipali, ki preprečujejo nesrečo. Kadarkoli namreč zaznajo oviro – spredaj, zadaj ali ob strani –, naročijo elektroniki, naj ustavi vozilo. Tipala so naprednejša, natančnejša od današnjih parkirnih tipal. Avtu pa pomagajo tudi pri naslednji nalogi: s pametno uro, povezano z njim, bi namreč lahko lastnik na parkirišču sprožil samodejno parkiranje. Avto bi se počasi odpeljal v iskanje praznega mesta in tam parkiral. Medtem ko lastniki Hyundaievih vozil (v ZDA) že lahko na pametno uro naložijo aplikacijo, s katero na daljavo vključijo ogrevanje avta in ga celo zaženejo.