Samovozeči avti na prehitevalnem pasu. Kmalu nekaj vsakdanjega?

Avtomobilske družbe hitijo z razvijanjem najboljših prototipov.

Objavljeno
09. april 2015 21.48
Barbara Kramžar, Berlin
Barbara Kramžar, Berlin
Berlin – Nemški minister za promet ima za danes na svojem koledarju zapisano vožnjo z Jackom, a to ne bo navaden šofer. Po bavarskem mestu Ingolstadt naj bi Alexandra Dobrindta prevažal kar avtomobil znamke Audi, prilagojen za samostojno vožnjo.

Avtomobil »Jack« je opremljen z radarskimi in laserskimi senzorji ter s kamerami, ki omogočajo vožnjo brez voznika ali, bolje povedano, brez človeškega krmiljenja. Robotski usmerjevalec njegove vožnje se je januarja že izkazal med vožnjo iz kalifornijske Silicijeve doline do sejma elektronike v nevadskem Las Vegasu. Jack je 550 milj ali 885 kilometrov prevozil brez težav in se uspešno prilagajal drugim voznikom.

Novinar Jason Harper, ki piše za revijo Fortune in se je z njim vozil na začetku poti, je zapisal: »Tehnologija deluje, absolutno deluje, kar je zelo razburljivo. Kmalu se sprostiš in se začneš pogovarjati, opazovati okolico in uživati.« Samo na začetku ga je imelo, da bi v gostem prometu prevzel volan, potem je le še opazoval, kako Jack sam menjava vozne pasove ter hitrost prilagaja vse do najvišje 110 kilometrov na uro. Jürgenu Schmiederju iz časopisne hiše Süddeutsche Zeitung, ki je kot zadnji voznik moral na koncu prijeti za volan, pa je bilo žal, da »Jack« še ni bil programiran za vožnjo v mestu. V novem avtomobilu, na neznani poti in zvečer v temi bi bilo zelo priročno, če bi avtomobil tudi to zmogel sam, za zdaj pa Jack med približevanjem mestu voznika opozori, da mora hkrati pritisniti dva gumba ter prevzeti vožnjo. Če tega ne naredi, sam zapelje na stran in se ustavi.

Spremembe za vso družbo

Nemška avtomobilska industrija stavi na samovozeče avtomobile, ministrstvo za promet pa trend poskuša podpreti. Sredi decembra so organizirali prvo okroglo mizo s strokovnjaki in predstavniki avtomobilske industrije, na kateri so soglašali o treh načinih prihodnje vožnje: polavtomatski, pri kateri mora biti voznik v nenehni pripravljenosti za prevzem vožnje, visoko avtomatizirani, kjer avto tako kot v januarskem primeru sam opozori voznika, kdaj naj nastopi, ter popolnoma avtomatizirani, kjer lahko avtomobil obvlada vse dele vožnje. Oblikovali so delovne skupine, ki bodo pripravile predloge za urejanje vprašanj pravne odgovornosti in zavarovanja.

Audi seveda ni edina avtomobilska družba, ki hiti razvijati samovozeče avtomobile, takšne in drugačne tehnološke revolucije napovedujejo tudi pri Daimlerju, Volkswagnu, BMW in drugih družbah. »Tisti, ki se osredotočajo le na tehnologijo, še niso razumeli, kako zelo bo avtonomna vožnja spremenila našo družbo,« je v Las Vegasu Daimlerjev predsednik uprave Dieter Zetsche napovedal osebna vozila kot »mobilne življenjske prostore«. Zadnje besede še niso rekla niti ameriška podjetja, navsezadnje so lahko Audijev samovozeči avto iz Kalifornije pripeljali v Nevado samo zato, ker je začetnik te tehnologije Google uspešno lobiral za primerno zakonodajo, za te tehnologije se čedalje bolj zanima tudi znameniti Tesla, slišati je, da tudi Apple. V našem razumevanju mobilnosti se obetajo tudi številne druge novosti: slovaško podjetje že za leto 2017 napoveduje aeromobil, ki se bo lahko spremenil v letalo in naj bi z enim samim polnjenjem preletel več kot štiristo kilometrov.

Dokler se ne bo takšen avtomobil letalo izkazal za varnega in dostopnega, pa načrtovalci prihodnje mobilnosti bolj stavijo na trdna tla, tudi dobesedno. Nemčija že načrtuje testno »digitalno avtocesto« ob bavarskem delu sedanje A9 iz Berlina proti Münchnu, ki naj omogoči »nenehno izmenjavo informacij med infrastrukturo in avtomobilom«, kot piše na spletni strani ministrstva za promet. Poudarjajo, da je v državi vsako sedmo delovno mesto povezano z avtomobilsko industrijo, zato morajo tudi pri avtomatizirani vožnji in drugih tehnologijah ostati na samem svetovnem vrhu.