Tesla model X je ameriški električni SUV

Pri podjetju Tesla Motors so le dokončali svojega športnega terenca. Tretji in prvi nekaj cenejši model naj bi pripeljal čez dve leti.

Objavljeno
16. oktober 2015 14.53
Gašper Boncelj, Na kolesih
Gašper Boncelj, Na kolesih

Model X je podjetje s konceptom napovedalo že v začetku leta 2013, njegovo proizvodno uresničenje pa se je odmikalo bolj, kot bi si želeli, skoraj za dve leti. Kakor je ob predstavitvi dokončanega avtomobila v njihovem kalifornijskem proizvodnem središču v mestu Fremont povedal Elon Musk, alfa in omega Tesla Motors, »so razvili in v avtomobil vgradili precej več stvari, kot jih je sicer potrebno, da bi se prodajal«. Največji izziv je bil po njegovih besedah drugi par vrat, ki se dvignejo v slogu galebjih kril, a tako umetelno, da ob avtu zajamejo le 30 cm dodatne širine in imajo tipala, ki jih ustavijo, preden bi v nizkih prostorih kam udarila. Karkoli si že mislite o tem, ampak Musk je poudaril tudi veliko vetrobransko steklo, ki sega v streho – se še spomnite takšnih Citroënovih rešitev? –, in prilagodljive sedeže v drugi vrsti, ki se električno vodeno odmaknejo in sprostijo dostop do tretje sedežne vrste.

Model X, ki je le rahlo daljši kot model S (neuradno približno pet metrov), a opazno višji, ima lahko šest ali sedem sedežev. Menda je v njem veliko prostora za prtljago (natančne številke še niso razkrili) in lahko vleče veliko potniško prikolico. V sprednjem delu kabine je precej podoben modelu S, seveda tudi z velikanskim sredinskim zaslonom na dotik, ki je eden od zaščitnih znakov znamke.

Pogonski sklop sestavljata dva električna motorja, eden za pogon sprednjih koles z močjo 190 kW in drugi za pogon zadnjega para, v tem primeru znaša moč 190 kW (izvedba 90D) ali kar 370 kW (izvedba performance 90D). Kakor smo že vajeni pri Tesli, ju odlikujejo velike zmogljivosti, tako zmore pospešiti z mesta do 100 km/h v 4,8 oziroma 3,2 sekunde. Doseg z enim polnjenjem akumulatorjev z zmogljivostjo 90 kWh naj bi znašal 410 oziroma 400 km, kar pa verjetno ne bo dosegljivo z zelo hitrim pospeševanjem. Avtomobil ima ugoden količnik zračnega upora (0,24), ob zajetnih akumulatorjih, ki so nameščeni v dnu avtomobila, pa tehta skoraj 2,5 tone, kar ni tako zelo ugodno.

Musk je na predstavitvi dejal, da so za model X prek spleta in pri trgovcih sprejeli 25 tisoč naročil. Skupaj z modeloma S in X naj bi letna proizvodnja letos dosegla med 55 in 60 tisoč vozil, prihodnje leto pa naj bi bili sposobni izdelati že med 1600 in 1800 avtomobilov na teden.

Prve različice modela X, ki so jih pokazali, so najdražje in popolno opremljene v ZDA stanejo približno 132 tisoč dolarjev. Pozneje naj bi jim sledile tudi cenejše. Avtomobil bo v prvem četrtletju leta 2016 pripeljal v Evropo, in kakor so nam povedali v prodajnem salonu Tesle v Gradcu v Avstriji, ga bodo najprej dobavljali kupcem, ki so že plačali avans 30 tisoč evrov, pozneje pa bo prišel tudi v salone. Cena malo manj zmogljive različice 85D, ki jo bodo sčasoma uvedli na trg, naj bi se začenjala pri 84 tisoč evrih, vendarle naj bi imel model X vedno štirikolesni pogon.

Ob tem povejmo, da so nedavno v nizozemskem Tilburgu odprli obrat, v katerem bodo sestavljali iz Amerike pripeljane sklope Teslinih vozil. Prav proti koncu leta 2017 je v koledarjih začrtan nasled­nji cilj – njihov prvi bolj množični model. To naj bi bila nekaj manjša limuzina srednjega razreda, ki ji pravijo tesla model 3 in naj bi v ZDA stala približno 35 tisoč dolarjev. S tem tretjim modelom v paleti načrtujejo, da bodo okoli leta 2020 postali podjetje z letno proizvodnjo pol milijona vozil, zato so lani odprli tudi posebno tovarno za proizvodnjo akumulatorjev (Gigafactory) v ameriški Nevadi.

Načrte na temo bolj množičnega in dostopnega električnega avtomobila pa imajo tudi tekmeci. General Motors naj bi v nekaj letih udejanjil koncept chevrolet bolt, ki bi imel podobno ceno kot tesla model 3. Za leto 2018 je Audi napovedal velik električni SUV z dosegom 500 km (koncept audi e-tron quattro), ki se zdi tekmec modelu X, po zadnjem škandalu z emisijami dizelskih motorjev pa je novo strategijo napovedal tudi koncern Volkswagen, ki bo več poudarka dal električnim vozilom, tudi bolj množičnim, z večjim dosegom od sedanjega.