V pol leta v Sloveniji ukradenih več vozil kot lani

V prvih šestih mesecih je izginilo 457 vozil.

Objavljeno
22. julij 2016 16.36
Boštjan Okorn
Boštjan Okorn

Slovenija načeloma ni med najbolj kritičnimi državami po krajah avtomobilov. A vsako leto jih izgine blizu tisoč, občasno tudi več. Glede na to, kako se je začelo letošnje, bi bili lahko bolj zaskrbljeni: po podatki s spletne strani slovenske policije je bilo namreč ukradenih že več kot 450 vozil, lani v tem času manj kot 400.

Zelo težko je priti do novih podatkov o krajah avtomobilov v posameznih državah, a verjamemo, da se podatki Združenih narodov o državah, ki so bile glede tega najbolj nevarne v letu 2012, niso kdove kako spremenili. V vrhu je Italija z več kot 200 ukradenimi avtomobili na 100.000 prebivalcev, sledijo Francija (175) in ZDA s 165 ukradenimi avtomobili na 100 tisoč prebivalcev. Zanimivo je, da so po tem merilu visoko Švedska, Belgija, Grčija in Norveška, ne pa tudi avtomobilsko močnejše države, kot sta Velika Britanija in Nemčija.

Slovenija tudi glede na število prebivalcev torej ni med najbolj ogroženimi, še bolj pa se od drugih s te lestvice razlikujemo po strukturi pogrešanih modelov in znamk. Zelo redke so kraje najbolj prestižnih (najmanj 50 tisoč evrov vrednih) avtomobilov, prevladujejo namreč modeli, ki jih je na cestah največ in so zato zanimivi predvsem za prodajo po delih. Letos so tatovi do konca junija odpeljali največ renaultov, le malo zaostajajo volkswagni, pol manj so ukradli beemvejev, še za polovico manjša je številka pri audijih.


Infografika: Delo

Medtem ko je volkswagnov izginilo za desetino manj kot lani v tem času, se je število kraj renaultov povečalo za konkretnih 26 odstotkov, podobno povečanje se je zgodilo tudi pri peugeotih, a pri precej nižji številki (14), kar pomeni, da je vsak (ne)ukraden avtomobil toliko bolj zaznaven v statistiki. V primerjavi z lani se je med znamke, ki najbolj zanimajo nebodijihtreba, vrnil Opel, v prvem polletju so jih ukradli 12, lani »zgolj« štiri.

Med posameznimi modeli tatove še naprej najbolj privablja VW golf (53 ukradenih, skoraj toliko kot lani), sledita renaulta clio in megane (30 oziroma 26 ukradenih), pri čemer velja omeniti predvsem skoraj podvojeno število ukradenih cliov. Kritičen je še BMW serije 3 (17 ukradenih, toliko kot lani), drugi avtomobili izginjevajo bolj kot ne posamično.

Da je naša statistika precej ugodna z vidika vrednosti ukradenih avtomobilov (kar lahko veseli zavarovalnice, prav nič pa ne lastnikov), dokazuje pogled na deset najpogosteje ukradenih modelov v Veliki Britaniji: BMW X5, range rover, BMW M3, audi RS4, audi TT, mercedes-benz SL, mercedes-benz CLK, porsche 911, VW golf in mercedes-benz ML. Z izjemo golfa so pri nas redko tarča tatov.


Infografika: Delo

Reševanje te problematike je zato v Sloveniji zelo specifično. Če večino ukradejo zaradi prodaje po delih, je logično, da bi morali preiskati delavnice in preveriti, ali so rezervni deli pridobljeni legalno. V Sloveniji ukradenega avtomobila pogosto ne boste več srečali na cesti, saj ga razstavijo, za dražje modele pa velja, da jih tatovi nekako prodajo. Pri tem se vseskozi prilagajajo stanju tehnike in jo poskušajo tudi izrabiti.

Tako smo v začetku tega leta lahko brali o ranljivosti sistemov brezstičnega ključa, saj lahko tatovi sig­nal iz bližine lastnika avtomobila brezžično pošljejo do naprave ob avtomobilu, tega tako odklenejo in zaženejo motor. Še bolj zanimivo taktiko ubirajo tatovi vozil, v katerih je lahko sledilna naprava. Po kraji namreč avtomobil zapeljejo na določeno mesto, počakajo nekaj dni, in če ga vmes lastnik oziroma policija ne izsledita, nadaljujejo prevoz na dogovorjeno lokacijo oziroma avtomobil prodajo. Tako je manj možnosti, da jih kdo ulovi pri delu ...