Generacija y združuje posel z užitkom

Petnajsta obletnica STA potovanja je bila tudi priložnost za inventuro v turizmu.

Objavljeno
29. januar 2016 17.09
Simona Bandur
Simona Bandur

Ko sta Anuška Cerovšek Beltram in Marjan Beltram pred 15 leti odprla STA potovanja, sta bila še študenta. V tem času niso odrasli le njuni prvi potniki, ampak so se korenito spremenile potovalne navade. Po avanturah in tem, da bi tudi na počitnicah živeli kakor domačini, ne hrepenijo več samo mladi, temveč skoraj vsi potniki.

Da Slovenci radi potujemo, potrjujejo izkušnje tako rekoč vsakogar, ki je na poti – naj je bil v še tako oddaljenem in domnevno skritem kraju – srečal vsaj enega rojaka. Anuška Cerovšek Beltram se je tako na včerajšnji tiskovni konferenci spomnila potovanja v Belize, kjer je bilo na čolnu, ki je lahko sprejel deset ljudi, kar osem Slovencev. Izkušnje potrjujejo številke: po podatkih Eurostata za leto 2014 je skoraj 63 odstotkov odraslih Slovencev vsaj enkrat na leto šlo na potovanje iz osebnih razlogov, s čimer so malenkost nad evropskim povprečjem (61 odstotkov). Na vrhu so Finci, kjer je takih 88 odstotkov državljanov, pri dnu – presenetljivo – Italijani, kjer je slabih 38 odstotkov ljudi pred dvema letoma odšlo na pot iz osebnih razlogov.

Ekonomija delitve

Tudi sicer je turizem v porastu, od leta 2009 ves čas narašča za štiri do pet odstotkov na leto. Konkretno lani je zrasel za 4,4 odstotka, kar pomeni, da je potovalo 1,2 milijarde ljudi, kot je poudaril Marjan Beltram. Samo mesto New York je, denimo, obiskalo več kot 58 milijonov turistov ali 1,8 milijona več kot predlani. Za skoraj 16 odstotkov se je povečal tudi obisk Ljubljane, v čemer vidijo v agenciji novo priložnost: pridobili so licenco za Urban Adventures, ki temelji na doživetjih.

Tipični popotniki STA potovanj so predvsem avanturisti, mladi in tisti, ki si želijo doživetij, je poudarila Anuška Cerovšek Beltram, prav to je v tem času svetovni trend. Odraz tega je ekonomija delitve (sharing economy) z možnostmi, kot so Airbnb, Uber in BlaBlaCar, s katerimi lahko domačini potnikom odstopijo svoje stanovanje ali avto, bodisi zaradi varčevanja bodisi zaradi okoljske ozaveščenosti.

Nova skovanka: »bleisure«

Ustanovitelja agencije sta omenila še dva trenda. Prvi izhaja iz tega, da ljudje v vsakodnevni delovni preobremenjenosti vse bolj cenijo prosti čas, zato si želijo kupiti čas in to počnejo tudi pri načrtovanju potovanj. »Ponovno zaupajo nam, agentom, da poskrbimo za potovanja,« je prepričana Anuška Cerovšek Beltram.

Drugi trend pa je »bleisure«, kar je skovanka iz angleških besed business (posel) in pleisure (užitek). Razlog, da je to v porastu, je generacija y, ki zdaj zavzema (pomembna) delovna mesta in si želi ob delu še kaj izkusiti, je poudaril Marjan Beltram. Prav to je pravzaprav tudi generacija, ki je odrasla s STA potovanji – nekoč študentje in mladi, zdaj poslovni ljudje. Če odštejemo tiste, ki si prek STA potovanj najdejo delo v tujini (teh je bilo v 15 letih okoli dva tisoč), je med potniki, ki se povežejo z agencijo, samo od 20 do 30 odstotkov mladih.