Z deljenimi stroški na pot z neznanci

BlaBlaCar povezuje 45 milijonov ljudi: tiste, ki se podajo na pot v praznem avtomobilu, s tistimi, ki potrebujejo prevoz. 

Objavljeno
06. september 2017 00.13
Mojca Finc
Mojca Finc
BlaBlaCar ni nova pogruntavščina. Ideja uspešno živi 11 let in deluje v 22 državah po Evropi, v Mehiki, Braziliji in celo v Indiji. Prek spleta povezuje ljudi, ki potujejo med mesti in državami. Tiste, ki se na pot podajo sami v praznem avtomobilu, s tistimi, ki potrebujejo prevoz. Skupaj si razdelijo strošek vožnje. Je priročno in poceni, največkrat pa tudi prava dogodivščina.

Rdeča nit BlaBlaCar oziroma avta bla bla, kot bi rekli v slovenščini, je delitvena ekonomija. Z Uberjem si nista tekmeca, saj uporabniki BlaBlaCar potujejo na dolgih razdaljah. Vodstvo BlaBlaCar pravi, da gre za zakonito dejavnost, saj voznik z vožnjo ne zasluži, ampak si skupaj s potniki, ki mu prisedejo, pokrije strošek prevoza, ki bi ga sicer opravil sam. V Sloveniji podobno deluje prevoz.org. BlaBlaCar je bolj izpopolnjen, v nasprotju s slovensko obliko pa živi od deleža, ki ga uporabnikom zaračuna za vsako dogovorjeno vožnjo.

Kot bi šel na izlet

»Pa dajva, poskusiva,« sva si rekli s prijateljico, s katero sva potovali po Španiji. Priznam, sprva sva bili negotovi: nisva doma, ampak v tujini, h komu bova prisedli, bo vožnja varna ... Najina prva pot je bila iz Cadiza v 265 kilometrov oddaljeno Cordobo. Podrobno sva pregledali ponudbe voznikov. Najbolj zaupanja vreden se nama je po opisu zdel neki David. Prevoze pri BlaBlaCar je koristil od leta 2014, ljudje, ki so že potovali z njim, so njegove vožnje na lestvici od 1 do 5 ocenili s 4,3. Greva! Za razdaljo, enako tisti od Ljubljane do Padove, je vsaka odštela po 15 evrov, nekaj manj kot tri evre pa je BlaBlaCar vsaki zaračunal za posredovanje.

Vožnja z Davidom je bila zadetek v polno! Zamujal je sicer pol ure, a nama se ni nikamor mudilo. Spotoma smo natočili še gorivo in s skorajda enourno zamudo v sosednjem mestu pobrali še zadnjega potnika, popotnika iz Francije. David navigacije ni imel, uporabljal je prijeme stare šole; ko smo stali na semaforju, je odprl okno in neznance v sosednjih avtomobilih spraševal po pravi smeri. Zdelo se je, kot da smo na izletu. Manj zabavno je verjetno bilo četrtemu potniku, domačinu, ki je zamujal na neki urad v Cordobi.

David se je izkazal kot velik športni ljubitelj z vtetoviranimi olimpijskimi krogi na roki. Leta 2004 je celo potoval na olimpijske igre v Atene in si številne tekme ogledal v živo. Vedel je za Slovenijo in njeno zgodovino, slišal je za Tino Maze, omenjal je Jugoslavijo in košarkarskega velikana Dražena Petrovića: »Španci ga niso marali, ker je bil tako zelo dober.« Ogromno zanimivih stvari nam je povedal o Andaluziji in odgovarjal na najina vprašanja.

Avtomobil je kipel od življenja. Večje spontanosti in bolj pristnega stika z domačini si nisva mogli niti zamisliti. BlaBlaCar naju je kupil! Nadaljevali sva v enakem slogu.

V avtomobilu vsak sam

BlaBlaCar je svoje obrise dobil leta 2003. Ideja se je porodila računalniškemu programerju Fredericu Mazzelli. Za božič si je zaželel k domačim, a na pot iz Pariza do 500 kilometrov oddaljene družine na zahodu Francije je zaradi razprodanih vozovnic za vlak lahko pozabil. Drugega izhoda, kot da prosi sestro, da pride ponj z družinskim avtomobilom, ni imel.

Na poti proti domu je opazoval promet in ugotovil, da vozniki samevajo v svojih jeklenih konjičkih. Ko bi le prej vedel, da potujejo sami, bi morda lahko prisedel h komu, s katerim bi si razdelila strošek vožnje, si je mislil. Vprašal se je, ali obstaja spletna baza, ki v ta namen povezuje voznike in potnike. Začel je snovati poslovno idejo in jo pozneje izpilil s kolegoma Nicolasom Brussonom in Francisom Nappezom. Leta 2006 je trojica zagnala spletno platformo BlaBlaCar.

»Ljudje so mislili, da smo nori. Koncept se jim je zdel zanimiv, a ocenili so, da gre za štopanje prek interneta in da tega nihče ne bo počel,« se je odzivov spominjal Nicolas Brusson. A potencialni investitorji so se krepko zmotili. Preprosta ideja se je v obdobju pametnih telefonov močno prijela, predvsem pri novih generacijah, ki prisegajo na fleksibilnost in dostopnost.

Vzpon zagonskega podjetja BlaBlaCar se je začel leto po ustanovitvi, sprožila ga je stavka, ki je ustavila javni promet v Franciji. Drug pomemben pospešek pa je podjetje dobilo leta 2010 ob izbruhu vulkana na Islandiji, ki je oviral letalski promet po Evropi. S povezovanjem milijonov potnikov je BlaBlaCar zrasel v enega od najuspešnejših zagonskih podjetij v Franciji. Zaslužek si ustvarja na podlagi vsakega nakazila (15 do 20 odstotkov), ki ga kateri od 45 milijonov članov skupnosti nameni vozniku, h kateremu prisede v avtomobil.

Ocena voznika in potnika

Kako pravzaprav deluje BlaBlaCar? Prvi korak je registracija v spletno aplikacijo. Ko jo opravite in se nato odločite poiskati prevoz za želeno relacijo – označite, od kod in kam potujete, na kateri dan in ob kateri uri –, vam aplikacija ponudi vožnje, ki ustrezajo vaši zahtevi. Pri posameznem ponudniku prevoza se izpišejo njegovo ime, starost, kako izkušen voznik je, koliko prostih mest ima v avtomobilu na relaciji, na katero se odpravljate, kolikšen je strošek poti (pri BlaBlaCar strogo prepovedujejo možnost zaslužka za ponudnike prevozov) in ocena oziroma komentarji tistih, ki so že potovali z njim. Nekateri vozniki profilu dodajo tudi fotografijo.

Voznikov oglas postreže še s podatki, s katerim avtomobilom se vozi, koliko prostora ima za prtljago, kolikšna je morebitna zamuda pri odhodu, ali mu med vožnjo ustreza klepet ali ne, dovoli kajenje in živali, posluša glasbo, koliko voženj je opravil kot ponudnik prevoza na BlaBlaCar ... Da bi bilo zaupanje uporabnikov še večje, so uvedli tudi kategorijo »samo dame«, ki jo večinoma uporabljajo pripadnice nežnejšega spola. Svoj profil in ocene pa imajo tudi potniki, ocenjujejo jih vozniki.

Ko si izberete, s kom boste potovali, označite ponudbo in z bančno kartico prek spleta poravnate zahtevan strošek vožnje, v katerega je všteto tudi posredovanje platforme. Ko voznik odobri vaše povpraševanje, vam BlaBlaCar pošlje njegovo telefonsko številko, njemu pa vašo. Dogovorita se, kje ga počakate oziroma kje vas pobere. Strošek je poravnan, potrditev z računom pa poslana v vašo e-pošto.

Po opravljeni vožnji ima potnik 24 ur časa za pritožbo, če vožnja ni potekala, kot je bilo dogovorjeno. Če je ne odda, BlaBlaCar razume, da potnik nima pripomb, in vozniku posreduje potnikov znesek.

Tveganje zaradi odpovedi

Zdi se preprosto in jasno, a nekateri so se kljub temu znašli v težavah. »Nikoli več ne bom potoval z BlaBlaCar. Voznik se ni prikazal pa tudi denarja mi niste vrnili. Hvala za vašo pravičnost,« je na profilu BlaBlaCar na facebooku ogorčeno zapisal uporabnik Antonio. Nekateri uporabniki se pritožujejo nad neodzivnostjo BlaBlaCar, saj ne najdejo ustreznega kanala, prek katerega bi navezali stik z odgovornimi, ko se znajdejo v težavah. »Na žalost jim gre posel tako dobro, da jim ni mar za nezadovoljne stranke,« je bil besen Antoine.

Pravilnik BlaBlaCar sicer določa, da potniku vrnejo nakazilo v celoti, če voznik odpove pot ali se ne prikaže na dogovorjenem mestu. A največji problem je v tistem trenutku iskanje novega prevoza, saj so avtomobili drugih ponudnikov lahko že zasedeni. Morda je kdo zaradi voznikove odpovedi zato zamudil pomemben opravek, za katerega več ne bo dobil druge priložnosti. BlaBlaCar v takšnih primerih ne išče rešitve za uporabnika, zato je treba tovrstno tveganje vzeti v zakup.

Če vožnjo odpove potnik, mora to storiti več kot 24 ur pred odhodom, da bi si zagotovil vračilo celotnega zneska, ki ga je vnaprej nakazal za pot. Ob tem si BlaBlaCar jemlje pravico v svoji blagajni zadržati strošek posredovanja. Če se brez opozorila ne pojavi na dogovorjenem mestu, voznik prejme njegovo nakazilo, saj nima več možnosti manjkajočega potnika nadomestiti z drugim. Pri BlaBlaCar pravijo, da skušajo biti s tovrstnimi pravili pravični za obe strani.

Deset evrov za 200 kilometrov

Prav takšen, dober do vseh, se je izkazal najin voznik na poti iz Cordobe v Granado. Izbrali sva ga na podlagi cene – za 208 km dolgo vožnjo je računal deset evrov po osebi (po dva dodatna evra sva prispevali v blagajno BlaBlaCar) – in ocene (4,7). Čeprav je imel eno negativno, sva mu dali priložnost. Navsezadnje so med 72 mnenji potnikov prevladovala dobra.

Jesus, profesor na fakulteti, je štel 45 let, v treh letih je na platformi BlaBlaCar zbral 284 voženj. Njegov profil je razkrival, da med potjo posluša glasbo in je na voljo za klepet. Takoj ko smo si segli v roke, nam je bilo jasno, da bo komunikacija zahtevno poglavje, saj ni govoril angleško, najina španščina pa je bila preskromna za konkreten pogovor. A Jesus v tem ni videl ovire. Vso pot nama je v maternem jeziku veselo postavljal vprašanja in pripovedoval o Andaluziji. Čeprav smo govorili različna jezika, smo se zmenili vse.

Po več kot dveh urah vožnje, dozi smeha in dobre volje, naju je odložil v bližini soseske, v kateri sva bili nameščeni. Zapeljal je v cono, za katero ni imel dovolilnice, v želji, da bi nama skrajšal pešačenje s prtljago. Iz prtljažnika nama je v roke potisnil kovčka, naju objel in zaželel lepo nadaljevanje počitnic.

Pozneje naju je na platformi BlaBlaCar ocenil z najboljšo oceno in zapisal »para repetir« (za ponoviti). Lilo je kot iz škafa, ko sva zjutraj na avtobusni postaji sedli v njegov citroën, na cilju pa se je nad nami izrisalo sonce. Šalili sva se, da je verjetno tudi zanj poskrbel Jesus.