Prenovljen panamski prekop je odprt

Prenove panamskega prekopa so se lotili pred devetimi leti, saj večje ladje niso mogle več prečkati obstoječih zapornic.

Objavljeno
26. junij 2016 10.43
Panama Taiwan
Pi. K., K. Š., STA
Pi. K., K. Š., STA

Danes so odprli prenovljen in razširjen panamski prekop, ki ga letno prepluje okoli 14.000 ladij. Prenova je bila potrebna predvsem zaradi prilagoditve tistim ladjam, ki so bile prevelike za prečkanje 80-kilometrskega prekopa med Atlantskim in Tihim oceanom. Pri 5,25 milijarde evrov vrednem projektu je sodelovalo kar 40.000 delavcev.

Prenove panamskega prekopa so se lotili pred devetimi leti, saj večje ladje niso mogle več prečkati obstoječih zapornic. Da bi obdržali konkurenčnost, je bilo za prenovo po poročanju nemške tiskovne agencije dpa potrebnih 12 milijonov ton cementa in 192.000 ton železa, kar je 19-krat več kot so ga porabili za postavitev Eifflovega stolpa v Parizu.

V sklopu prenove so na obeh straneh prekopa skopali nova dostopa in povečali zapornice, prav tako so poglobili ladijski kanal, da bodo po njem lahko plule tudi ladje t. i. razreda neopanamax, ki lahko tovorijo kar trikrat več tovora kot ladje razreda panamax, torej največje, ki so še lahko plule skozi stari panamski kanal.

Kot navaja dpa bodo manjše ladje še vedno plule po stari poti, večje ladje pa bodo vstopale skozi nove zapornice. Skozi kanal sicer vsak dan zapluje med 35 in 40 ladij, s prenovo pa ne pričakujejo večjega števila prehodov, temveč bo več le tovora, ki ga bodo lahko naložile večje ladje. Tiskovna predstavnica upravljavcev prekopa Monica Martinez je za dpa izrazila upanje, da bodo tovor podvojili, in sicer s 300 milijonov na 600 milijonov ton letno.

Ponovna uporaba vode

V sklopu prenove prekopa so spremenili tudi sistem porabe vode. Po starem sistemu je namreč vsa voda, uporabljena v zapornicah stekla v morje, po novem pa bodo uporabili devet bazenov, od katerih bo vsak zdržal vode za 18 olimpijskih bazenov. Na ta način bodo lahko 60 odstotkov vode ponovno uporabili, piše dpa.

Prenova prekopa je sprožila tudi prilagoditve mnogih pristanišč. Kolumbijska Cartagena je v prenovo vložila 800 milijonov dolarjev, Callao v Peruju 700 milijonov evrov, v čilskem San Antoniu pa 440 milijonov dolarjev. V ZDA ob tem pričakujejo, da se bo 10 odstotkov prihodov ladij s kontejnerji iz zahodnih pristanišč prestavilo na vzhodno obalo.