Kaj imajo ovce z luksuznimi avtomobili

Urugvajska volna za nemške sedeže: južnoameriška država ima 3,5 milijona prebivalcev in skoraj dvakrat toliko ovac: 6,6 milijona

Objavljeno
09. januar 2018 14.58
Afp
Afp
Živinorejec Sebastian Saura z eno roko drži glavo ovce, z drugo roko pa jo v nekaj minutah ostriže vse do rožnate kože. To je prva faza poti, po kateri bo šla volna iz Urugvaja, ki je eden največjih izvoznikov tekstilnih vlaken na svetu, do Nemčije, kjer jo bodo uporabili za sedeže v luksuznih avtomobilih.

Na kmetiji v osrednjem Urugvaju ostriže 17 delavcev v treh dneh 2600 ovac. Delo poteka v času, ko je na južni polobli pomlad, in še pred poletno vročino. Nekateri delavci imajo nalogo, da gredo v ogrado, pograbijo ovce (ki tehtajo tudi do 50 kilogramov) ter jih prinesejo v hangar, kjer jim držijo glavo k tlom, da se umirijo. »Med nami vlada moštveni duh. Zelo dobro smo organizirani, saj je to edini način dela,« pove 22-letni Saura. Na kmetiji dela z očetom Robertom, ki ovce striže že 36 let.

Samo odstotek volne ostane doma

Urugvaj, ki je stisnjen med Brazilijo in Argentino, ima 3,5 milijona prebivalcev in skoraj dvakrat toliko ovac – 6,6 milijona. Da pa bi vso volno tudi prodali, se morajo ozreti tudi v tujino. Od letne količine 30 milijonov kilogramov je zgolj en odstotek konča na domačem trgu. Nizki stroški ladijskega prevoza so v veliko pomoč. »Prevoz volne iz Salta na severu Urugvaja je dražji kakor na Kitajsko,« pojasni Facundo Ruvira, komercialni direktor Tops Fray Marcosa, največjega obrata v državi za pranje in česanje volne (ta praksa je bila v zahodni Evropi že davno opuščena). Urugvaj je ena zadnjih držav na svetu, ki izvažajo velike količine oprane in prečesane volne. Avstralija in Nova Zelandija, nasprotno, izvažata umazano in neprečesano.

V tem tržnem segmentu z dodano vrednostjo je Urugvaj z 12-odstotnim deležem med izvozniki volne na tretjem mestu, takoj za Kitajsko in Češko. Najtanjša urugvajska volna vrste merino je v uporabi v modni industriji. Debelejša vrste corriedale, ki je je v Urugvaju največ, se uporablja za sedeže visokocenovnih nemških avtomobilov in letal. Ruvira pove, da je bila v zadnjih 20 ali 30 letih njegova glavna stranka avstrijska skupina Schoeller, ki je dobaviteljica avtomobilske industrije in je glede volne, ki jo kupuje, zelo zahtevna.

Ruvira v svojem obratu pokaže, kako razdelijo dolge in kratke volnene niti, jih operejo v mrzli, nato pa še v vroči vodi, najprej z milom in nato brez. Na koncu jih razčešejo in zapakirajo za odpošiljanje. Postopek ne doda zgolj vrednosti, ampak zagotavlja delo 150 ljudem v obratu Tops Fray Marcos v mestu Libertad, zahodno od glavnega mesta Montevideo. Volna nato potuje na tovorni ladji ter po 25 dneh prispe v Nemčijo, kjer iz nje naredijo preproge ali pa tkanino za avtomobile BMW in Mercedes-Benz, pojasni Ruvira.

Lepše ravnajo z ovcami

V zahodnoavstrijskem mestu Hard lastnik Schoellerja Kurt Haselwander hvali to, čemur pravi prefinjenost urugvajske volne, ter njeno elastičnost in mehkobo. Na leto je kupi 800 ton. Še ena stvar, ki loči urugvajsko volno od avstralske in novozelandske, je ta, da v Urugvaju z ovcami ravnajo veliko bolje. Tam namreč niso izpostavljene postopku, ki se imenuje mulesing. V tem postopku ovci okoli anusa brez anestetika odrežejo kožo. S tem se na volni ne nabirajo fekalije in urin, kar prepreči muham, da bi na ovčjo kožo legle jajčeca, iz katerih se izležejo ličinke, ki se hranijo z ovčjim tkivom.

Podjetje Schoeller iz volne izdeluje puloverje, nogavice in druga oblačila, prav tako preobleke za sedeže luksuznih avtomobilov in sedeže v poslovnih letalskih razredih. V avtomobilih je v uporabi volna, ker je bolj varna in ni tako gorljiva kot sintetični materiali, pojasni Carlos Piovani, ki na Urugvajskem sekretariatu za volno nadzira striženje ovac. Sintetični materiali, ki jih proizvajajo iz nafte, so veliki tekmeci volne in zaradi njih je industrijski sektor proizvodnje volne zelo oslabel, tako v Urugvaju kakor tudi po svetu. »Pred tridesetimi leti smo imeli 20 milijonov ovac,« pove Piovani. Vendar Urugvaj stavi na nedavno rast cen volne in je ponosen na njeno visoko kakovost. Letni urugvajski izvoz volne znaša med 250 in 300 milijoni dolarjev, kar je isto kot pred tridesetimi leti, samo da je zdaj manj ovac, pove Piovani. AFP