Kako z manj narediti več – s tehnologijo in poezijo

Miami Design District dobiva končno podobo. Ne le prestižne trgovine, temveč tudi galerije in oblikovalske razstave.

Objavljeno
06. november 2015 15.55
Smilja Štravs
Smilja Štravs
V Miamiju na Floridi končujejo gradnjo trgovin v okviru dizajnerskega nakupovalnega središče Miami Design District, posvečenega modi, dizajnu, arhitekturi in umetnosti. Do konca leta 2016 bodo namreč odprli dvesto trgovin prestižnih blagovnih znamk, med katerimi so imena, kot so Alexander Wang, Tory Burch, Prada, Burberry, Louis Vuitton in drugi. Nakupovalno meko v zgodovinskem delu Miamija Buena Vista je zasnoval podjetnik Craig Robins. V osemdesetih je kupil nekaj opuščenih starih stavb in prepričal četico modnih oblikovalcev, da so svoje izdelke začeli ponujati v okviru nastajajočega dizajnerskega središča, ki pa v devetdesetih ni imelo velikega uspeha. V tretjem tisočletju se je z gradnjo priljubljenih outletov povsod po svetu območje s prihodom novih javnih in zasebnih vlagateljev končno razcvetelo.

Umetniške instalacije

Miami Design District ni običajno nakupovalno središče, temveč poskuša biti zvesto oznaki dizajn, ki jo nosi v imenu. Veliko pozornosti zato namenjajo ne le ponudbi v trgovinah, temveč tudi ureditvi samega območja, in to z izborom tako uličnega pohištva kot zanimivih kiparskih skulptur in drugih umetniških konstrukcij, ki krasijo zunanje površine. Miami Design District tako ne gosti le prestižnih trgovin, temveč tudi umetniške galerije in oblikovalske razstave, čemur je predan tudi zaradi letnega oblikovalskega sejma Design Miami, ki so ga odprli pred dnevi in bo trajal do 7. decembra.

Med najzanimivejšimi skulpturami letošnjega dogodka je znamenita mobilna kupola neofuturističnega arhitekta Buckminsterja Fullerja, tako imenovana Fly's Eye Dome, obdana z nasadom palm, ki so jo ob odprtju dogodka Design Miami kot fontano postavili na enem od trgov oziroma piazz v nakupovalnem središču. Tega je zasnoval japonski arhitekt Sou Fudžimoto, mobilna kupola pa po njegovem načrtu predstavlja stopnišče, ki vodi do kletnih garaž. Zavezanost umetnosti in arhitekturi vodstvo nakupovalnega središča kaže tudi z originalnimi novejšimi deli. Nasproti znamenite konstrukcije stoji (sedi) kip še enega kultnega arhitekta, to je modro pobarvani Le Corbusier v risarski pozi, katerega avtor je sodobni francoski kipar Xavier Veilhan. Veilhan je pred šestimi leti v versajskih vrtovih v Parizu že postavil razstavo bronastih kipov nekaterih velikih imen iz sveta arhitekture.

Leta 1965 je ameriški arhitekt, oblikovalec in vizionar Buckminster Fuller patentiral samostojni »stroj za bivanje«, avantgardni koncept mobilne hiše, ki jo je poimenoval gibljiva očesna kupola (Fly's Eye Dome). Hiša je zasnovana kot samozadostna krogla s serijo večnamenskih okroglih odprtin (očes), v katera je mogoče vstaviti okna, vrata, sončne kolektorje, vetrne turbine in celo cisterno za zbiranje deževnice, kot je predvidel Fuller, vendar tega v njegovem času še ni bilo mogoče realizirati. Buckminster Fuller je do svoje smrti leta 1983 v različnih velikostih izdelal tri prototipe mobilne hiše prihodnosti s serijo milnim mehurčkom podobnih oken iz pleksi stekla. Ta, ki zdaj krasi nakupovalno središče v Miamiju, je srednje velikosti, največjo, ki v premeru meri petnajst metrov, so lani postavili v okviru mednarodnega festivala umetnosti v francoskem Toulousu, medtem ko je najmanjša v zasebni lasti britanskega arhitekta, oboževalca Fullerjeve arhitekture Normana Fosterja.

Profesor poezije

Fullerjevo kupolo srednje velikosti s premerom sedem metrov je leta 2011 kupil že omenjeni podjetnik, ustanovitelj Miami Design Districta Craig Robins. Leto kasneje je inštitut Buckminsterja Fullerja najel skupino specialistov, ki so dobili nalogo, da naredijo repliko kupole z novimi materiali in z uporabo novih tehnologij, ki za časa Fullerjevega življenja še niso bile izumljene. Podjetja DRDesign, Conform Labs in Goetz Composites so pod vodstvom britanskega arhitekta Normana Fosterja pripravila tridimenzionalni model, na podlagi katerega so sestavili novo bivalno formo iz originalnih in novih delov – ti preprečujejo zamakanje in omogočajo pasivno prezračevanje. Replika je bila na ogled v okviru razstave Architecting the Future: Buckminster Fuller & Lord Norman Foster.

Buckminster Fuller je življenje posvetil strategiji, kako z manj narediti več s pomočjo tehnologije in poezije. Rodil se je v Miltonu v Massachusettsu leta 1895. Bil je študent Harvarda, vendar so ga s fakultete dvakrat izključili. Prvič zato, ker je ves denar pognal za veseljačenje in popivanje, drugič pa (potem ko so ga znova sprejeli) zaradi pomanjkanja zanimanja za študij. Po njegovem mnenju je bila težava v tem, da je bil precej neprilagodljiv, zato se ni mogel vključiti v meniško študentsko življenje. Na Harvard se je vrnil leta 1962 kot profesor poezije.