Srečno, Matevž!

Matevž Lenarčič se je ob 6. uri zjutraj z ultralahkim letalom s portoroškega letališča podal na let okoli sveta.

pet, 25.03.2016, 07:15; spremenjen: 17:09

V živo v interaktivni grafiki

Podvig Matevža Lenarčiča in ekipe GLWF2016 lahko v živo spremljate tudi na naši spletni strani v interaktivni grafiki, ki smo jo pripravili za ta namen. V njej poleg sprotne trase leta najdete vse ključne informacije o pripravah, poteku, namenu in ciljih projekta, sodelujoči ekipi, pa tudi o njihovih prejšnjih podvigih.

Po vzletu Lenarčičevega letala s portoroškega letališča lahko v grafiki spremljate traso leta ter prebirate bloge članov ekipe GLWF2016, sproti pa jo bomo opremljali tudi s posnetki s poti.

Ekipo GLWF poleg Matevža Lenarčiča sestavljajo še Griša Močnik, Boris Mikuž, Petra Draškovič Pelc in Andrej Velkavrh. Spremljate jih lahko na njihovi spletni strani in na facebook profilu.

Portorož – Portorož - Natanko ob 6.uri in 41 minut je najboljši pilot leta 2013 Matevž Lenarčič odlepil ultralahko letalo Dynamic WT9 z vzletne steze Letališča Portorož in se po pozdravnem krogu nad krajinskim parkom Sečoveljske soline v družbi petih letal z domačega letališča z ugodnim vetrom v hrbet odpravil proti jugozahodu na približno 42.000 kilometrov dolgo pot okoli sveta.

Čeprav pot ne bo lahka, to nikakor ne bo avantura, saj gre že za Lenarčičevo četrto odpravo okoli zemeljske oble. Če bo vse po sreči, se bo vrnil čez približno mesec dni, sam računa, da bo nazaj okoli prvega maja ali nekaj dni za tem.

Na letališču Portorož se je poslovil od prijateljev, podpornikov in množici novinarjev odgovarjal kakih 15 minut. Kot je povedal, bo na misiji GreenLight WorldFlight s posebnim instrumentom ves čas meril koncentracije črnega ogljika (saje, ki nastajajo pri izgorevanju ogljikovodikov).

Pot je sestavljena iz 13 etap. Današnja se je končala popoldan po devetih do desetih urah letenja v Jerezu na jugu Španije. Nadaljeval bo na Zelenortske otoke, od tam na Martinique v Karibih, zatem v južno Kalifornijo. Iz Kalifornije bo letel proti Havajem (verjetno z vmesnim postankom na kakem manjšem otoku).

Prvi večji tehnični zaplet pričakuje na Maršalovih otokih, kamor mu bodo morali pripeljati gorivo s Havajev. Najdaljši polet bo z Bornea do Šrilanke (dolg kakih 4200 kilometrov, v letalu bo kakih 22 ur). Iz Ceylona bo poletel južno od Dubaja, nato proti Grčiji in na koncu iz Grčije nazaj na letališče ob Sečoveljskih solinah.

Ves čas bo poskušal leteti na višini 3000 metrov, s povprečno hitrostjo 250 kilometrov na uro in porabo goriva 15 litrov na uro (rezervoar njegovega letala sprejme 250 litrov goriva).

Videoposnetek: Obalni letalski center Portorož

Pripravljen je na vse nepredvidljivosti. Tudi na najtežjo – če bi iz kakršnegakoli razloga moral pristati na oceanu. Če bi se to zgodilo, bi moral izpeljati zahtevno reševalno operacijo, logično pa je, da bi bilo letalo potem izgubljeno.

Pripravil si je zalogo hrane za nekaj dni, sicer se bo oskrboval sproti. Dovoljenja za prelete in vso potrebno birokracijo mu bo pomagala urejati za to specializirana mednarodna agencija. Ves čas bo v stiku s Slovenijo in tesnim sodelavcem, pilotom Domnom Graufom, ter vremenoslovcem Andrejem Velkavrhom, ki bo skrbel za kar se da natančnejše vremenske napovedi (od katerih je odvisen uspeh poleta) in vso tisto tehnično pomoč, ki jo bo potreboval na misiji.

Foto: Igor Zaplatil/Delo

Lenarčič je dejal, da ga dolgo sedenje v tesnem kokpitu ne skrbi, ker ga je vajen, čas si bo krajšal z meditacijo, jogo in poslušanjem rock glasbe. Če bi bile razmere idealne, bi pot lahko opravil v 24 dneh, ker pa se skoraj vedno kaj zaplete (vreme, birokratske formalnosti, tehnične okvare ...), računa na mesec in pol dolgo pot.

Na pot iz Sečovelj ga je pospremilo pet letal: dve Obalnega letalskega centra Portorož, Aerokluba Portorož, Lipicanair in zasebno letalo Lorisa Požarja.

V okviru projekta GreenLight WorldFlight je Lenarčič leta 2012 že opravil prvo pot okoli sveta, leta 2013 pa še polet na Severni tečaj. S projektoma je njegova ekipa dokazala, da kombinacija razvojne dejavnosti in ultralahkega letala prinaša novo paradigmo za merjenje črnega ogljika na decentraliziran, preprost in relativno poceni način.

S tokratnim poletom želijo pridobiti čim več podatkov o koncentraciji, izvoru in poreklu črnega ogljika vzdolž celotne poti. Posebnost misije je tudi v tem, da bo merjenje potekalo na višini treh kilometrov, kjer meritve doslej še niso bile opravljene. Naprava za merjenje črnega ogljika aethalometer, ki so ga za misijo izdelali v podjetju Aerosol, bo tako zbirala podatke o koncentraciji, izvoru in poreklu črnega ogljika vzdolž celotne poti.

***

Podvig Matevža Lenarčiča in ekipe lahko spremljate tudi v živo v interaktivni grafiki, ki smo jo posebej za to priložnost pripravili v spletni redakciji Dela.


Prijavi sovražni govor