V spomin na trenutek humanosti

Zlasti v Veliki Britaniji so stoletnico prekinitve ognja na prvi božič prve svetovne vojne zaznamovali z različnimi dogodki.

Objavljeno
19. december 2014 13.54
WW1-CENTURY/BRITAIN
S. B., Panorama
S. B., Panorama
Zgodbe o začasnem premirju za božič med vojaki na zahodni fronti v prvem letu 1. svetovne vojne so v zadnjih mesecih znova stopile v ospredje. Zgodovinski trenutek humanosti so počastili zlasti v Veliki Britaniji, kjer je nastala nova božična pesem, gledališka igra, odigrali so nogometne tekme in oglaševali priložnostno serijo čokolade verige supermarketov Sainsbury's.

Leto, ki mineva, je nedvomno zaznamovala stoletnica začetka prve svetovne vojne, saj so se zvrstili različni dogodki v spomin in opomin na svetovno morijo, ki je zahtevala 16 milijonov življenj. Samo londonsko razstavo 888.426 keramičnih makov – vsak je predstavljal po enega padlega vojaka Združenega kraljestva – si je pri Tower of London ogledalo pet milijonov ljudi.

Prav zato je tri minute in 40 sekund dolg božični oglas verige supermarketov Sainsbury's, v katerem vojaki britanske in nemške strani ob petju Svete noči v dveh jezikih pridejo iz strelskih jarkov, si sežejo v roke, izmenjajo drobne pozornosti in naposled odigrajo nogometno tekmo, zbudil polemike, ali je primerno, da korporacije uporabijo občutljivo nacionalno zgodovino v trženjske namene. Kolumnist Ally Fogg je v časniku The Guardian zapisal, da vidi spornost oglasa predvsem v olepšavi vojne. Vprašal se je, ali bi za naslednji božič pozdravili oglas, v katerem bi prikazali čustveno nabit prizor med otrokoma v Auschwitz-Birkenauu, ki bi si izmenjala darila za judovski praznik hanukah in božič na poti v plinske celice. »Upam, da ne, čeprav ne vidim nobene večje moralne razlike,« je še dodal.

Velike oglasne kampanje so postale že britanska tradicija, saj je to velika priložnost, ko trgovci lahko vtisnejo v spomin ime svoje znamke, in čas, ko lahko iztržijo največ v celem letu. Sainsbury's je v središče oglasa, ki si ga je samo na spletnem portalu youtube doslej ogledalo že več kot 15 milijonov uporabnikov, postavila čokolado, ki so jo izdelali v omejeni seriji in jo bodo za 1 funt (1,26 evra) prodajali v svojih trgovinah vse do 24. decembra 2014, od vsakega prodanega zavitka pa po 50 penijev namenili Britanski kraljevi legiji.

Dogodek iz prve svetovne vojne so si izbrali zato, ker je božič čas, ki poveže in združi ljudi, da si delijo majhne radosti. »To je tudi sporočilo našega televizijskega oglasa, pri nastajanju katerega smo tesno sodelovali z veterani, pripadniki Britanske kraljeve legije in zgodovinarji, da bi bilo prikazano čim bolj avtentično in spoštljivo. Tako smo zaznamovali tudi 20. obletnico sodelovanja z Britansko kraljevo legijo,« so pojasnili v uradnem sporočilu.

Kljub temu je britansko častno oglaševalsko razsodišče (Advertising Standards Authority) zaradi oglasa prejelo več kot 700 pritožb ogorčenih Britancev. Po prebiranju in presoji so primer zaključili s pojasnilom, da oglasa ni bilo mogoče oceniti za resen napad oziroma žalitev in da je jasno ločljiv od novinarskih prispevkov oziroma poročanja.

Bolj priložnost za pokop tovarišev

Kaj se je zares dogajalo na božični večer in dan leta 1914 in ali so vojaki nasprotnih si strani res odigrali nogometne tekme, obstaja več resnic. Po mnenju Matta Brosnana, kustosa londonskega kraljevega vojnega muzeja, je bila ustavitev ognja za božič 1914 bolj priložnost za pokop padlih tovarišev kot priložnost za igranje nogometa. »Največ vojakov se je takrat srečalo, si izmenjali kakšna darilca in se družilo,« je izjavil za francosko tiskovno agencijo AFP. Kljub temu je predsednik Evropske nogometne zveze UEFA Michael Platini prejšnji teden v Saint-Yvonu v bližini vasi Ploegsteerta v Belgiji, kjer je potekala zahodna fronta, odkril spominski kip nogometaša.

Angleška prva nogometna liga v spomin na božično premirje v 1. svetovni vojni že od leta 2011 prireja mednarodni turnir za pionirje do 12 let, ob letošnji 100. obletnici pa so ga razširili; udeležilo se ga je deset ekip nogometnega podmladka iz profesionalnih klubov iz Velike Britanije, Škotske, Francije, Nemčije, Belgije in Avstrije, torej nasprotnic in zaveznic iz 1. svetovne vojne. Prijateljsko tekmo so te dni odigrali tudi v britanskem mestu Aldershot, kjer so se gostitelji pomerili s športnimi kolegi iz Nemčije in privabili 2500 gledalcev, pri znameniti gledališki hiši Royal Shakespeare Company pa so zgodbo o božiču na zahodni fronti z naslovom The Christmas Truce (Božično premirje) postavili tudi na oder. Na ogled bo do 31. januarja 2015.

V počastitev tega zgodovinskega trenutka je angleški glasbenik Chris Eaton z ženo, pevko Abby Scott ter skupino Military Voices, v kateri se združujejo pevci različnih britanskih vojaških enot, izdal pesem z naslovom 1914 – The Carol of Christmas (1914 – Božična pesem) v podporo britanskim vojaškim silam in njihovim dobrodelnim organizacijam in je že uspešnica. V začetku meseca se je povzpela na vrh lestvice božičnih pesmi v Applovi spletni trgovini iTunes.