Partitokracija nima smisla

Stranke, ki so na volitvah prestopile prag državnega zbora, imajo proporcionalno število glasov v polovici parlamenta.

Objavljeno
26. december 2012 20.09
Tomaž Šumi
Tomaž Šumi
Partitokracija, ki jo imamo nima nobenega smisla, zato dajem v razmislek model, ki močno omejuje strankarsko uzurpacijo oblasti. Bistvo modela je, da imajo stranke, ki so na volitvah prestopile prag državnega zbora proporcionalno število glasov v polovici parlamenta. Vlada, kot predlagatelj zakonov in poslanci koalicije morajo prepričati izžrebane poslance. Žrebanje poslancev je javno, pogoje za prijavo pa se določi v naprej.

Model:

1. Parlament ima 90 glasov (45 glasov izžrebanih in 45 glasov izvoljenih)

2. 45 poslancev je izžrebanih izmed državljanov RS, ki si to želijo in ki ustrezajo v naprej postavljenim pogojem (nestrankarstvo, ustrezna izobrazba, spol, starost ipd.)

3. 2 poslanca sta izvoljena v svojih manjšinah

4. Na državnih volitvah se volijo samo stranke in kandidati za predsednika vlade

5. Strankarskih kandidatov za poslance ni, volilnih okrajev tudi ne

6. 43 glasov se procentualno razdeli glede na volilni rezultat strank, vstopni prag je 5%

7. Stranko v državnem zboru predstavlja proporcionalno število poslancev, ki jih imenuje stranka

8. Stranke se ne smejo financirati iz proračuna.

9. Mandatar je kandidat (lahko neodvisni), ki je dobil največ glasov in ta sestavi vlado

10. Možna je interpelacija posameznih ministrov ali predsednika vlade

11. Predlagatelj zakonov je vlada ali izžrebani poslanci

12. V vseh odborih in komisijah imajo večino izžrebani poslanci.

13. Izžrebani poslanci imajo enotno strokovno službo svetovalcev, ki ne smejo biti člani strank

14. Od strank postavljeni poslanci nimajo nobene strokovne pomoči plačane iz proračuna. Zato stranke določijo take poslance, ki so odprte glave, da bodo znali prepričati izžrebane.

15. Predlagatelj mora prepričevati izžrebane poslance. Odločitev je sprejeta z večino prisotnih glasov

VLADA IN MINISTRSTVA

1. Vlado sestavi izvoljeni kandidat, ki je zbral največ glasov

2. Mandatar lahko sestavi koalicijo s strankami, ki so prestopile prag (5%)

3. Število ministrstev predlaga mandatar, vendar vlada ne more imeti več kot 10 ministrov.

4. Vsak minister ima lahko enega državnega sekretarja, v kabinetu pa največ pet svetovalcev.

5. Predsednik vlade(1), ministri(10) državni sekretarji(10), in svetovalci (50) skupaj največ 71 se ob spremembi mandata obvezno zamenjajo.

6. Vsi v državni upravi zaposleni za nedoločen čas so strokovnjaki za svoje področje dela in ne smejo biti člani političnih strank, niti se ne smejo politično udejstvovati.

7. Vlada in ministrstva pripravljajo predloge zakonov. Na državnozborskih odborih predloge razlagajo izžrebanim poslancem minister, državni sekretar ali strokovnjak ministrstva.

8. Na seji državnega zbora predloge razlaga in utemeljuje ali resorni minister, ali predstavnik predlagatelja in nihče drug.

LOKALNA SAMOUPRAVA

1. Občina mora imeti najmanj 30.000 prebivalcev

2. Kandidati za župana in svetnike so izvoljeni direktno. Strankarskih list ni.

3. Občinskih (mestnih) svetnikov je 10, na vsakih 10.000 prebivalcev nad 30.000 pa še eden.

4. Župan je redno zaposlen kot župan.

5. Občina se financira iz prihodkov ustvarjenih v občini. Državnih pomoči za zadeve v njeni pristojnosti ni

STRANKE

1. Članstvo v strankah je prostovoljno

2. Prepovedano je neposredno in posredno financiranje strank s strani države

3. Stranke se financirajo iz članarin in prostovoljnih prispevkov.

Problem je, ker sprememb sedanjega strankarskega modela, sedanje stranke v parlamentu nikoli ne bodo sprejele, ker vsem strankam odgovarja tako kot je.

***

Prispevki so mnenja avtorjev in ne izražajo nujno stališč uredništva.