Nizko tveganje in skoraj zagotovljeni visoki dobiček

Formula 1: Ameriška družba Liberty Media vidi velike možnosti v nadaljnjem razvoju kraljevskega avtomobilističnega razreda.

Objavljeno
26. september 2016 14.10
Miha Šimnovec
Miha Šimnovec
Kar so v zakulisju napovedovali že dalj časa, se je slednjič tudi uresničilo: ameriški medijski koncern Liberty Media (LM) je kupil 18,7-odstotni delež formule 1, ki naj bi se v prihajajočih mesecih povečal na 35 odstodkov, s čimer bi pridobil 100 % glasovalnih pravic. Za vse skupaj bo LM odštel približno osem milijard ameriških dolarjev, kar je eden od največjih poslov v zgodovini športa.

Bernie Ecclestone, ki je bil desetletja glavni promoter najhitrejšega »cirkusa«, za zdaj – vsaj na papirju – ostaja na njegovem čelu. Američani očitno (še) potrebujejo njegove bogate izkušnje in znanje. A sčasoma naj bi ga zamenjal Chase Carey, ki se je pred tednom dni med veliko nagrado Singapurja, na kateri je – mimogrede – Nico Rosberg z zmago znova prevzel vodstvo v skupnem seštevku, že pobliže seznanjal s celotnim stanjem v formuli 1. Po nekaterih namigovanjih naj bi Ecclestonove posle prevzel že čez dva meseca, torej ob koncu letošnje sezone za SP, po drugih naj bi do tega prišlo šele v treh letih.

Carey, ki se ga je v krogih formule 1 hitro oprijel vzdevek »Gospod Monopoli« (zaradi podobnih brk, kakršne ima tudi možiček na škatli znamenite družabne igre), doslej ni imel pravzaprav ničesar s kraljevskim avtomobilističnim razredom. V devetdesetih letih je ustanovil športni program na televizijski postaji Fox, se posebej uveljavil na področjih digitalizacije in marketinga, zdaj pa je že nekaj časa podpredsednik medijskega konglomerata 21st Century Fox.

S formulo 1 si želijo predvsem zaslužiti

»Formulo 1 občudujem kot enkratno športno-razvedrilno franšizo, ki vsako leto znova navdušuje več sto milijonov gledalcev po vsem svetu,« je v Singapurju dejal 62-letni Američan, ki velja sicer za velikega zaupnika avstralskega medijskega mogotca Ruperta Murdocha. Ob tem je Carey pristavil, da vidi velike možnosti v nadaljnjem razvoju F1, kar je seveda tudi v velikem interesu športa, navijačev, moštev in vlagateljev.

Za družbo Liberty Media, ki bo po sklenjenem poslu dokončno prevzela Formulo One Group, je elitni avtomobilistični razred seveda predvsem naložba. Zanjo so se odločili zaradi enega samega razloga: z najhitrejšim »cirkusom« si želijo predvsem zaslužiti. In to dobro! Čeprav so za nakup odšteli približno osem milijard dolarjev, je Carey ocenil, da gre za poslovni model z nizkim tveganjem in skorajda zagotovljenim visokim dobičkom, pri čemer je imel v mislih velikanske zaslužke, ki jih zagotavljajo dolgoročne pogodbe.

Za nameček vidijo Američani še ogromno rezerve na področju trženja, torej pri pokroviteljih in televizijskih pravicah. Med vrsticami to pomeni prvo »strupeno puščico«, uperjeno proti Ecclestonu, ki je v preteklosti skrbel ravno za ti dve področji. »Gospod Monopoli« je v prvi izjavi za javnost omenil tudi možnost razširitve koledarja za SP, kar pomeni, da bi utegnili nanj uvrstiti nova prizorišča – tudi evropska.

Vstopnice naj bi se občutno pocenile

V ekipah so se na novico, da Američani prevzemajo formulo 1, odzvali sila zadržano. Kljub vidnemu nezaupanju pa javno nihče ni upal izraziti kakšnih večjih pomislekov; tudi zato ne, ker se pod novim vodstvom obeta tesnejše poslovno sodelovanje kot v obdobju Berniejeve vladavine. Liberty Media namerava namreč moštvom ponuditi odkup določenega deleža F1, za kar naj bi mnogi že pokazali precejšnje zanimanje.

To je – kot ocenjujejo poznavalci razmer – nadvse dobra zamisel. Če bi se namreč za nakup odločili tudi pri Ferrariju in Mercedesu, bi nase še močneje prikovali dva paradna konja. Težko je namreč verjeti, da bi omenjeni tradicionalni ekipi potem dejansko izstopili iz kraljevskega avtomobilističnega razreda, s čimer resno zagrozita, ko jima kaj ni po godu. Kaj takega pri Ecclestonu ne bi bilo predstavljivo.

Američani so povrhu trdno odločeni dirke znova približati gledalcem. Lastnikov dirkališč ne nameravajo tako stisniti, kakor jih je znal zlasti v zadnjem obdobju 85-letni Anglež, ki je marsikoga pripeljal na rob finančnega zloma. To naj bi se v prihodnje močno poznalo tudi pri cenah vstopnic, ki naj bi se očutno pocenile in tako spet postale dostopne širši množici ljubiteljev F1.

Za nemškega televizijskega gledalca (in tudi marsikaterega slovenskega) je – po pisanju časnika Die Welt – prve večje spremembe mogoče pričakovati šele v sezoni 2018; dotlej imata namreč TV-postaji RTL in Sky, ki že vrsto let neposredno prenašata kvalifikacije in dirke v formuli 1, še veljavni pogodbi.