Po izpušni aferi dirkaški kolaps

Serijski konstruktorski prvak Volkswagen zapustil SP. Ogierjeva usoda negotova.

Objavljeno
05. december 2016 13.19
Janez Porenta
Janez Porenta
Začelo se je z lansko razvpito in mednarodno zelo odmevno afero z goljufanjem pri merjenju emisij izpušnih plinov ter posledično s tožbami in astronomskimi odškodninami. Končalo pa, česar ni pričakoval nihče, v avtošportu. Sprva je sestrsko podjetje Audi najavilo umik iz svetovnega prvenstva vzdržljivostnih dirkalnikov, v začetku novembra pa je Volkswagen šokiral z napovedjo slovesa od SP v reliju.

Poznavalci so najprej mislili, da gre za neslano šalo, morda za pritisk na krovno organizacijo (FIA). Pri Volkswagnu, ki se je v zadnjih sezonah štirikrat zapored okitil tako s konstruktorsko kot z dirkaško lovoriko po zaslugi Francoza Sebastiena Ogierja, so ugibanjem in govoricam storili konec z uradnim sporočilom o tem, da je njegov dirkaški projekt domala čez noč pokopan. Takšne senzacije svetovni avtošport ni doživel že vse od umika Citroëna, ki se je ravno tako poslovil na vrhuncu in kot serijski zmagovalec (pet zaporednih konstruktorskih in devet dirkaških lovorik po zaslugi Sebastiena Loeba).

Da je bilo presenečenje še večje, so se pri Volkswagnu za umik odločili, čeravno so že imeli pripravljen dirkalnik za sezono 2017. Kategorično so že zavrnili možnost, da bi ga zdaj ponudili kateremu od zasebnih moštev, vendar pa dopuščajo odprto opcijo, da bi se v zasebnih rokah znašel letošnji »konjiček« VW polo R WRC. »Moramo se še pogovoriti o možnostih izposoje letošnjega dirkalnika, ki je mogoča na različne načine, tudi z vključitvijo zasebnega moštva,« pojasnjuje vir blizu vrha Volkswagnove dirkaške ekipe. Navsezadnje koledar SP v reliju v prihodnji sezoni predvideva tudi možnost »vzporednega« prvenstva zasebnikov s posebnim točkovanjem.

Kakih dvesto zaposlenih v Volkswagnovem motošportnem oddelku po zagotovilih delodajalcev ne bo pristalo na cesti, temveč bodo premeščeni v druge sektorje, tudi v Škodino reli ekipo. O natančnih razlogih za senzacionalni mrk uspešne športne zgodbe pristojni modro molčijo, javna obvestila po jutranjem izrednem sestanku v Wolfsburgu pa so bila skopa, suhoparna in skrivnostna. Skupni imenovalec vseh je bilo varčevanje kot posledica afere »Dieselgate«, ki je navrgla luknjo, veliko debelih dvajset milijard evrov, pa tudi načrtovan premik k tehnologijam, ki bodo zagotavljale ničelne izpuste.

Pomembno vlogo pri tem, da je Volkswagen v tej zgodbi potegnil ročno zavoro, je imelo tudi nedavno slovo prvega moža moštvenega dirkaškega programa Josta Capita, zaslužnega za domala vse osvojene lovorike, ki je pobral šila in kopita ter si novega delodajalca našel v formuli ena pri McLarnu. Ob koncu skupne poti je Capito naslednikom pri Volkswagnu na čelu s Svenom Smeetsom svetoval: »Reli je fantastična panoga, toda F1 je dirkaški vrhunec. Volkswagen ima perfektno ekipo, reli pa je ekipni šport, zato dosedanjim kolegom polagam na srce: bodite svetovni prvaki vsako leto! Izkoristite najboljšo možno zasedbo, ki jo imate, zmagujte naprej, osrečujte ljudi, nadgrajujte uspehe.« Njegove besede so izzvenele v prazno.

»Res mi je žal takšnega epiloga fantastične ekipe, s katero smo družno preživeli štiri nadvse uspešna in trofejna leta. Vsakomur iz moštva dolgujem zahvalo za njegov trud in podporo. Zame nikar ne skrbite, tudi z Volkswagnom se mi bodo, verjamem, poti še križale,« je nenadejano potezo nadrejenih komentiral serijski šampion Ogier, ki ga glas ulice pred novo sezono že povezuje z mnogimi konstruktorji. V SP v reliju se s polnim programom vrača Citroën, ki je kraljeval v obdobju pred Volkswagnom, po 18 letih bo zraven vnovič tudi Toyota pod taktirko nekdanjega štirikratnega svetovnega prvaka, Finca Tommija Mäkinena.

Njegova prva izbira naj bi bil Latvala, resno se ogreva za Mikkelsena, toyotin dirkalnik yaris WRC pa je pred časom preizkusil tudi Ogier. Mäkinen je moral takoj miriti strasti, češ da to še nič ne pomeni, vseeno pa naj bi na mizo vrgel kar 10-milijonsko ponudbo. No, Francoz si, dokler še ni nič uradnega, ne želi zapirati vrat, zato je testne kilometre opravil tudi že s fordom fiesto RS WRC, tudi vrnitev k Citroënom ni izključena. Toda SuperSeb je pred dnevi presenetil z napovedjo: »Ne vem še niti, ali bom prihodnje leto sploh tekmoval v SP. Postal sem oče in ločenost od družine me vse bolj obremenjuje. Težko najdem motivacijo, zato je verjetneje, da bom uvodno dirko nove sezone v Monte Carlu spremljal od doma.«

Ob koncu je težo štiriletne Volkswagnove dirkaške pravljice, ki je neslavno usahnila, najlažje ponazoriti s številkami, ki ne lažejo: na 52 dirkah je nemški konstruktor vpisal kar 43 zmag, kar je 82,69-odstotni izkupiček, od tega kar dvajset dvojnih in celo štiri trojne. Dodal je še 26 drugih in 18 tretjih mest ter postavil najboljše čase na 640 od 958 hitrostnih preizkušenj. V lasti ima rekordni niz dvanajstih zaporednih zmag, in to dvakrat – med Avstralijo 2013 in Finsko 2014 ter med Portugalsko 2015 in Mehiko letos. Volkswagen je bil del dirkaške družine med relistično elito natanko 200 tednov, tri dni, 18 ur, 40 minut in 41 sekund – od trenutka, ko je Jari-Matti Latvala štartal pred tremi leti v Monte Carlu, do trenutka, ko je Andreas Mikkelsen prečkal ciljno črto na letošnjem finalu v Avstraliji.