Redkih ekscesov ni mogoče preprečiti

Varnost v reliju: tudi nekdanji slovenski državni prvak Andrej Jereb je imel neprijetno izkušnjo z opitežem na progi.

Objavljeno
21. januar 2017 00.00
Janez Porenta
Janez Porenta
Ljubljana – Glede na visoko tveganje na avtošportnih prireditvah so tragične nezgode, kakršna je vrgla senco na letošnji reli Monte Carlo, redke. Gledalec, ki je stal na neprimernem mestu in bil vpleten v trk Haydena Paddona, je preminil zaradi zastoja srca, posadka jo je odnesla brez prask.

Janez Porenta

Varnostni ukrepi na dirkah so vse strožji, redarjev je vse več, tudi obiskovalci so vedno bolj disciplinirani. Na slovenskih tleh so tragični dogodki prej izjema kot pravilo. Pred osmimi leti je na relikrosu v Logatcu eden najtrofejnejših dirkačev nič kriv zbil lokalno fotografinjo, ki je poškodbam podlegla.

Andrej Jereb, nekdanji državni prvak in udeleženec Monte Carla, je bil ob četrtkovi nezgodi žalosten in jezen, saj je tragično preminuli izzival usodo. Kot pravi, je trend, kar se varnosti tiče, pozitiven, k čemur prispevajo prireditelji, gledalci in navsezadnje varnostna komisija, ki lahko hitrostno preizkušnjo, če varnostni standardi niso izpolnjeni, prekine ali odpove.

»Žal se vselej najdejo posamezniki, ki se pravil ne držijo, popoln redarski nadzor je glede na prostorsko specifiko relija nemogoč. V tragičnih primerih gre za neodgovornost gledalca, da bi dogajanje spremljal z najbolj atraktivnih mest, s čimer se tveganje enormno poveča. Reliji na Finskem so odlično obiskani, so nacionalni praznik, nesreč tam pa ne pomnim, saj imajo gledalci visoko kulturo spremljanja dirk,« poudarja Izolan.

»Konjički« in oprema so vedno boljši. »Letos so v SP dirkalniki hitrejši, z večjo hitrostjo se tudi tveganje povečuje. A to je čar športa, če tveganja ne bi bilo, bi lahko dirke vozili doma na 'play-stationih'. A tveganje danes je nekje v razmerju 1:100 proti tveganju v osemdesetih.« Preventive ni po njegovem nikdar dovolj, to je neskončen proces, ki se mora nadaljevati, posameznih neljubih dogodkov ne bo mogoče nikoli v celoti preprečiti.

»Nikdar na račun tega, da bi ujel privlačen posnetek, ne tvegaj varnosti sebe ali drugih, raje pridi na dirko večkrat,« je Jerebov nasvet bencinskim navdušencem. Tudi on ima izkušnje s tovrstnimi ekscesi, izpostavi pa primer z ene od dirk, ko je med njegovim nastopom vinjeni voznik ignoriral varnostna opozorila in iz bližnje zidanice zapeljal naravnost na progo: »Sreča v nesreči je bila, da vsaj v isti smeri kot jaz, in se ni tragično končalo.«

Bližnjih srečanj z gledalci doslej še ni imel mladi, a že mednarodno uveljavljeni Tim Novak, eden od 12 najobetavnejših dirkačev na svetu, ki vidi rešitev za preprečevanje tovrstnih incidentov: »Prireditelj mora predpisati varne cone in gledalci so tam. Če niso, hitrostne preizkušnje ne izpeljejo. Tudi redarji ob progi morajo biti pozorni, da se v primeru ljudi na nevarnih mestih 'brzinec' ustavi, dokler se ne umaknejo. Redarji neodgovornih obiskovalcev resda ne morejo odvesti, lahko pa javijo nevarnost in do posredovanja policije prekinejo hitrostno preizkušnjo.«

Po njegovem je za varnost, globalno gledano, danes poskrbljeno bolje kot v osemdesetih: »Je pa odvisno od dirke do dirke, ponekod ostaja zelo podobno.« Novak gledalcev ob progi večinoma ne opazi, tudi Jereb je želel v boju za sleherno desetinko ta dejavnik izklopiti, a je nekje v podzavesti le kljuval: »Sploh v zlatih časih v Žabljah, kjer so gledalci stali domala na progi.«