Božji dar za spečo kraljico

Edinstvena blagovna znamka: Tekmoval je le petkrat na leto, a mu v atletiki ni bilo para.

Objavljeno
04. avgust 2017 00.06
World Press Photo
Saša Verčič
Saša Verčič
Atletika, kraljica športa, je že nekaj časa znana tudi kot speča kraljica. Edini, ki jo je v zadnjem obdobju zares prebudil, je bil Usain Bolt. Ne le z rezultati, ampak tudi s svojo neponovljivo osebnostjo. Jamajčan je močno presegel atletske in športne meje, gre za enega najbolj prepoznavnih zemljanov in enega najbogatejših športnikov.

Usain Bolt
je ena najbolj prepoznavnih blagovnih znamk na svetu, s svojo karizmo je osvojil staro in mlado, vedno zna povleči pravo potezo, najti pot v srca navijačev. Jamajčan ni le najhitrejši človek na svetu, je tudi velik zabavljač, ki vedno in povsod najde stik z gledalci, v Rusiji pleše na štadionu kazačok, v Riu sambo, ob tem ne skriva, da se zelo rad zabava z dekleti, da ob priložnostih rad kaj popije ... »Kar nekaj mladim atletom, ki jih poznam osebno, sem položil na dušo: Morate pokazati svojo osebnost, ne le športnih predstav. Nočem vam svetovati, da počnite čudne stvari, ampak ljudje si želijo videti osebnost in nekaj drugačnega, nevsakdanjega,« uči mlajše rodove, kar je sam izpilil do popolnosti. Je rezultatski in osebnostni presežek.

»Usain Bolt je razvil edinstveno blagovno znamko, ki je zelo povezana z oznako najhitrejšega človeka na planetu. Ta pečat ga zdaj spremlja že slabo desetletje, od OI v Pekingu, in to je njegov zelo močan zaščitni znak. To je bistvo njegove zgodbe, najhitrejši na planetu, prvi med vsemi. Redko katera človeška lastnost nosi tako močan pečat kot ravno dejstvo, da nihče ni tako hiter kot on. Prav zato je bil tek na 100 m vedno najbolj zanimiv trenutek vsakih olimpijskih iger. Hitrost je danes najbolj merljiva, bolj kot moč, lepota, inteligenca in druge človeške lastnosti. Bolt je najhitrejši postal v času razvoja družabnih omrežji, in ker jih je znal uporabljati, je hitro postal še bolj globalno prepoznaven. Skozi svoje komuniciranje je znal predstaviti tudi svoje druge lastnosti, predvsem komunikativnost in postavnost. Temu je dodal še svojevrsten šov ob proslavljanja zmag,« svoj pogled na 30-letnika predstavi Tomaž Ambrožič, direktor SportMediaFocusa, ki se ukvarja s komuniciranjem v športu.

»Kombinacija vsega navedenega je zgradila zgodbo, ki je postala magnet za sponzorje, ki se želijo tržiti s podobo 'heroja'. Bolt je brez dvoma postal nesporni športni heroj, prepoznaven po vsem svetu,« dodaja Ambrožič ob podatku, da je na najnovejši Forbesovi lestvici s 34,2 milijona dolarji na 23. mestu med športniki (na prvem je Cristiano Ronaldo) in 88. med slavnimi osebami (prvi Sean Combs). Jamajčan je seveda na lestvici edini atlet, prav pri njem pa je največje nesorazmerje med zaslužkom z nagradami in zaslužkom od sponzorjev, 2,2 milijona : 32 milijonov. Nagrade v atletiki so v primerjavi s številnimi drugimi panogami pač borne, saj dobi denimo zmagovalec mitinga diamantne lige 10.000 dolarjev, na SP v Londonu bodo prvaki prejeli po 60.000 dolarjev, svetovni rekord je vreden 100.000 dolarjev (za OI in igre Commonwealtha Jamajčani ne dobijo nagrad). Vse to sicer lepo ozaljša s štartninami, kajti prireditelji mitingov mu za nastop plačajo med 300.000 in 400.000 dolarji, kar je v atletiki posebna sfera, saj dobijo drugi zvezdniki te panoge – Mo Farah, Renaud Lavillenie, Wayde van Niekerk – vsaj petkrat, šestkrat manj. A je prav vsak dolar odlično vložen, Bolt lahko pač sam napolni štadion za 50.000 gledalcev ...

Seveda pa je to vse skupaj pljunek v morje v primerjavi s sponzorskimi dohodki, ki so od OI v Pekingu poleteli v nebo. Na igrah leta 2008 je imel dva sponzorja, danes se zdi, da jih ima tako rekoč z vseh področij (od letalskih družb do brivskih pripomočkov), najpomembnejši je športni opremljevalec – 10 milijonov dolarjev na leto plus dodatki do leta 2025 –, zanimivo pa, da med vsemi ni verige s hitro prehrano, potem ko je priznal, da je med OI v Pekingu pojedel tisoč piščančjih »nagcev«. Da se na atletskih stezah pojavlja zelo malo – približno pet nastopov na leto ali še manj –, sponzorjev ne moti. »Število nastopov ni pomembno, ko športniki postanejo tako močna znamka z lastnimi kanali na družabnih omrežjih in milijoni sledilcev, so pomembni njihovi vsakodnevni 'nastopi' na twitterju, facebooku ... Obenem manjše število nastopov povečuje zanimanje za te nastope, tako kot na primer v ZDA, kjer klubi v NFL odigrajo neprimerljivo manj tekem kot v NBA in NHL, ustvarijo pa precej večje prihodke,« poudarja Ambrožič, ki na vprašanje, ali je bil Bolt tudi svojevrstno prekletstvo atletike, ker se je zdelo, da razen njega ne obstaja nihče drug, odgovarja: »Za atletiko je (bil) Bolt 'božji dar'. Mitingi in tekmovanja, na katerih je nastopil, so dobili večjo medijsko pozornost, ki so si jo delili tudi drugi manj prepoznavni obrazi.«