Čudeži v kolesarstvu ne obstajajo

Legendarni Greg LeMond je trikrat osvojil Tour de France, letos pa je po dolgem času spet obiskal rumeno karavano.

Objavljeno
23. julij 2016 00.46
Špela Robnik
Špela Robnik
Ljubljana - Še preden je v svoji dobi zavladal Lance Armstrong, je Američane za največjo kolesarsko dirko na svetu Tour de France navdušil legendarni Greg LeMond. Danes, odkar so »šefu« odvzeli vse naslove zaradi zlorabe dopinga, je spet edini ameriški zmagovalec in junak Toura. Na račun svojega rojaka ima povedati marsikaj, niti v nedavnem pogovoru za L'Équipe ni varčeval s sočnimi opazkami.

Bil je del nekaterih najspektakularnejših trenutkov dirke, ki jo je osvojil trikrat. Prvič leta 1986, v tistem slavnem dvoboju z moštvenim kolegom Bernardom Hinaultom, ki mu je po štirih zmagah, za katere je LeMond trdo garal, obljubil, da mu bo tokrat dal prednost. A ga je »The Badger« kljub temu napadel, »L'Americain« pa je sam, po kavbojsko in tako rekoč brez pomoči, kljub vsemu prišel do zmage. Še bolj neverjetna je bila zmaga tri leta pozneje, ko je uprizoril še danes enega največjih preobratov v zgodovini francoske pentlje. V le 25 kilometrov dolgem kronometru je nadomestil zaostanek 50 sekund za Laurentom Fignonom in zmagal s še danes najmanjšo razliko osmih sekund. Nekaj tednov pozneje je postal še svetovni prvak.

Čeprav je na Touru doživel najlepše trenutke svoje kariere, se je v Francijo, še zlasti za časa Armstronga, v senci katerega je pristal, redko vrnil. Letos je po dolgem času spet obiskal rumeno karavano. »Armstrong je uničil moj ugled v Združenih državah in mislil sem, da je podobno tudi drugod po svetu. Nisem si predstavljal, da bom tukaj, v Franciji, doživel tako topel sprejem,« je bil navdušen, na račun rojaka pa še pristavil, da ga v glavnem ni maral zato, ker je bil nesramen in ciničen ter izkoriščal svoj položaj. Pravi, da je zaradi svojega dobrega poznavanja »kolesarske znanosti« (po karieri je ustanovil tudi svoje podjetje in znamko koles) hitro sprevidel, da Armstrong goljufa. »Ko sem tekmoval, je bila moja največja poraba kisika 93, nikdar nisem razvil več kot 400 vatov. Armstrongova poraba kisika medtem ni znašala več kot 78. Glede na njegovo težo, 73 kilogramov, tako nikdar ni mogel razviti moči 475 vatov na Alpe d'Huez, kot je govoril. Z njegovo porabo bi jih lahko zmogel kvečjemu 375. Kaj je naredil, da je dobil ta dodaten odstotek, ne vem,« je povedal za francoski časnik.

V zadnjem obdobju je v kolesarstvu bolj kot klasični pereč mehanski doping in LeMond je že lani pozval Mednarodno kolesarsko zvezo (UCI), naj uvede toplotne kamere, ki bi odkrivale morebitne goljufije z motorji znotraj koles. »Če so pravilno nameščene in nadzorujejo okvir in kolesa, lahko odkrivajo potencialne kršitve. To pomeni, da bomo letos v Parizu imeli pravega in nedvomnega zmagovalca,« je povedal 55-letni Američan, ki je temu problemu v zadnjih letih posvetil veliko pozornosti. Odpotoval je na Madžarsko in se srečal s Stefanom Vargasom, ki velja za enega največjih mojstrov razvoja motorjev. Preizkusil je kolo z motorjem, se vozil s 60 km/h, prehiteval motocikle in uvidel, da je ta tehnologija izjemno napredovala, zato ji je treba v prihodnosti posvetiti še veliko pozornosti. »Če imamo radi kolesarstvo, ga moramo braniti. Najslabše je, če dvomimo. Vedeti moramo, kdo je najboljši, verjeti v to, kar vidimo. UCI mora najti boljše rešitve za boj proti temu,« je bil prepričan.

Je sam, denimo, dvomil tudi o Chrisu Froomu in njegovem neverjetnem pobegu na Mont Ventoux leta 2013? Britanec je tedaj poslušal očitke in obtožbe ter nazadnje tudi objavil vse podatke o svoji porabi, ritmu, srčnem utripu ..., da bi kritikom zaprl usta. LeMons se v špekulacije ni hotel spuščati, hkrati pa ošvrknil Skyjev pristop, tako imenovani »marginal gains«. Po njem naj bi štela vsaka najmanjša malenkost v celotnem življenjskem slogu kolesarja in nazadnje tudi prinesla izboljšanje v športu. »Prednosti ne moreš dobiti z majhnimi koraki. Strokovnjaki pravijo, da Froomovo srce tudi ob velikih pospeških kaže le manjše variacije. To vidim kot problem. Nekateri pravijo, da je to znanstvena fantastika, drugi trdijo, da so odkrili novo znanost z 'marignal gains'. Prosim vas! Nobena nova metodologija ne obstaja. Čudežev v kolesarstvu ni.«