Slovenski derbi med vrhuncem in novo prelomnico

Nogometni derbi: Ljudski vrt razprodan, Stožice kljub temu ne bodo padle. Rekord na legendarnem Bežigradu. 

Objavljeno
25. februar 2017 10.51
Ljubljana, 7.5.2016, nogomet Olimpija Maribor 1:2. Foto: Marko Feist
Jernej Suhadolnik
Jernej Suhadolnik
Rivalstvo med Ljubljančani in Mariborčani dobiva novo poglavje z današnjim (sobotnim) nogometnim derbijem pod Kalvarijo, ki bo pravšnji uvod v nadaljevanje sezone v 1. SNL. Rivalstvo je doživljalo vzpone in padce, tako pa bo tudi v prihodnje.

Nogometna družina pri nas še danes ni povsem razjasnila, kako dolgo zgodovino večnih derbijev pozna. Zaradi propada stare Olimpije po sezoni 2004/2005, nastanka »NK Bežigrad« in pozneje preimenovanja kluba v novo Olimpijo mnogi ne vedo, na kakšen formalnopravni način bi obravnavali merjenje moči med Štajerci in Ljubljančani.

Če odmislimo klasične derbije v nekdanji zvezni ligi na prelomu iz 60. v 70. leta prejšnjega stoletja in nato še nekaj srečanj na poti do pokala maršala Tita, sta se kluba neprekinjeno merila od leta 1991 do leta 2004. Starejši kronisti in poznavalci derbijev pomnijo tudi rekordni obisk teh nogometnih druženj: aprila 1964 se je na legendarnem stadionu Bežigrad zbralo več kot 20.000 navijačev na tekmi druge jugoslovanske lige.

7. maj 2016 – 14.000 duš

Ljubljana ohranja primat tudi v sodobni zgodovini derbijev z Mariborom, torej po uvrstitvi Olimpije v 1. SNL v letu 2009. Prav zadnje tri tekme v Stožicah so prispevale k največjemu obisku posameznih tekem v novem obdobju – v lanskem letu si je derbija ob severni ljubljanski obvoznici ogledalo 14.000 (7. maj) in 13.770 (15. oktober) navijačev, novembra 2015 pa se je zbralo v Stožicah 13.500 gledalcev. To zadnje obdobje pomeni nekakšen preporod vrha ljubljanskega nogometa, ki naj bi ga predstavljala Olimpija; zvezdniki Andraž Šporar, Miha Zajc in drugi so zasedali zajeten del pogovorov obiskovalcev mestnih ulic, »Špoki« in »Zeko« sta postala ljubljanska zvezdnika v najbolj žlahtnem in polnem pomenu besede; nadobudni nogometaši so si mrzlično želeli nadeti majici z njunima številkama, postala sta splošno prepoznavna in pritegnila tudi interes deklet različnih starosti, kar je sestavni del zvezdništva.

Nov razcvet v zadnjih letih

Tudi derbi Olimpija – Maribor je doživel ponoven razcvet prav v zadnjih dveh, treh sezonah, saj je odličnemu obisku Stožic sledil ustrezen odziv pod Kalvarijo; zadnje tri tekme z Olimpijo si je v Ljudskem vrtu ogledalo 11.000, 12.160 in 10.000 navijačev. Največji slovenski derbi je torej znova zasedel tudi nekdanji položaj v družbi in dokončno opravil s praznino, ki je zavladala po mrku Ljubljančanov leta 2005.

Vselej ni bilo tako. Po uvrstitvi Olimpije v 1. SNL so igrali dva derbija v Spodnji Šiški, na Žaku pa ni bilo mogoče sprejeti več kot 2000 navijačev in denimo še nekaj sto na račun sive ekonomije. In le premierni derbi v Stožicah je pritegnil na stadion več kot 10.000 navijačev, podobno pa je bilo v tem času tudi na drugi strani Trojan. Maribor in Olimpija sta napolnila Ljudski vrt le oktobra 2011. Spremljali smo nekakšno prehodno obdobje v zgodovini derbijev; zeleno-beli pod vodstvom predsednika Izeta Rastoderja so iskali optimalni razvojni koncept kluba, Štajerci pa so razmišljali o večjih izzivih, kakršne so prinašali Tottenham, Lazio, Sevilla, Chelsea in drugi sloviti evropski tekmeci. V tem obdobju je derbi privabljal v Stožice po 5000 privržencev nogometa, pod Kalvarijo le približno tri tisoč več.

Derbi na vrhuncu svoje življenjske krivulje

Nocoj (sobota) bodo pod Kalvarijo podaljšali renesančno obdobje ligaškega nogometa na sončni strani Alp, stadion bo pokal po šivih, le upamo lahko, da bodo zaznali priložnost za promocijo 1. SNL tudi navijači najboljših slovenskih klubov. Toda nihče si ne upa napovedati, kako dolgo bo trajal niz derbijev z vseslovensko odmevnostjo in polnimi stadioni. Derbi se nahaja na enem od vrhuncev svoje življenjske krivulje. Morda bo že drugi del sezone 2016/2017 nakazal, kako bo v prihodnje – kako uspešen bo novi nogometni koncept v Stožicah, ki bi ga lahko poimenovali tudi »nogometni outsourcing«, kako uspešno bo prenovil ostarelo moštvo Maribor, kako močne tekmece bosta kluba premogla v naslednji sezoni ...