FIFA močnejša od svetovnih velesil: brez piva ne gre

Tudi Rusi in Katarci bodo v času svetovnega prvenstva odpravili prodajo alkohola na štadionih.

Objavljeno
06. julij 2014 17.00
FBL-WC-2014-ARGENTINA-FANS
Jernej Suhadolnik, šport
Jernej Suhadolnik, šport

Brazilija 2014 je bržčas eno najprivlačnejših svetovnih prvenstev doslej. Visoko povprečje doseženih golov, čustveno dojemanje nogometne igre in čarobnost domovine romantičnega nogometa so opravili svoje. Letošnji mundial zaznamujejo tudi neskončne zabave in velike količine popitega alkohola med navijači, k čemur je odločilno pripomogla kar Svetovna nogometna zveza (FIFA).

Brazilska nacionalna pijača je morda res caipirinha, koktajl, ki vsebuje žganje iz sladkornega trsa (cachaça), sladkor in limeto, toda resnični zmagovalec v boju za gašenje navijaške žeje je pivo. Tukajšnja pivovarska industrija je v drugem četrtletju letošnjega leta proizvedla 3,2 milijarde litrov piva oziroma za 12 odstotkov več kot v istem obdobju lani, kljub temu pa na številnih lokacijah ne morejo zadostiti potrebam domačih in tujih gostov. Ponekod je odpovedala distrubucija, ponekod je piva enostavno – zmanjkalo.

»Naj povem slikovito: prihaja zima, toda zaradi mundiala smo v tako dobrem položaju, kot da bi najslabši zimski mesec zamenjali za enega v visokem poletju,« je denimo razkril Paul Petroni, izvršni direktor združenja pivovarjev, katerega člani (AmBev, Brazil Kirin, Heineken in Petropolis) pokrivajo 96 odstotkov trga piva. Posebna študija je razkrila, da je pivo res pijača svetovnega prvenstva in da obstaja visoka korelacija med strastjo do nogometa in strastjo do piva; 64 % nogometnih navijačev redno uživa pivo.

40.000 tovornjakov

Pivovarji so se na mundial pripravljali od začetka letošnjega leta. Približno 40.000 tovornjakov dostavlja pivo iz 52 pivovarn na 1,2 milijona prodajnih mest po vsej Braziliji. Svetovno prvenstvo bo pripomoglo k uspešnim bilancam pivovarskih podjetij, pri čemer bo svoje opravila tudi »inflacija«. Povprečna cena piva v supermarketih se je – v primerjavi z istim obdobjem izpred dvanajst mesecev – dvignila za 10,29 odstotka, največ pa v Salvadorju (+ 25,09 %), Recifeju (+ 19,85 %) in Riu de Janeiru (+ 16,88 %). V barih, pubih in priložnostnih »jurčkih« so se povprečne cene dvignile za 13,18 %. Če bo prodaja piva do konca leta dosegla prodajo iz enakega obdobja lani, bo pivovarsko združenje leto 2014 zaključilo s 5,2-odstotno rastjo.

Zgovoren primer povečanega »obsega dela« za pijačarsko industrijo lahko najdemo prav na plaži Copacabana v Riu de Janeiru. Na priljubljeni destinaciji (nogometnih) turistov gredo najbolj v prodajo caipirinha, kokosova voda (neposredno po slamici iz sadeža) in predvsem pivo. V tem času leta znaša običajna prodaja povprečnega lokala po 50 kokosov na dan, v zadnjih tednih pa je narasla na 300 kokosov dnevno. Tudi prodaja soka svežih pomaranč se je dvignila za 80 odstotkov, prodaja kruha, salam in sira v supermarketu pa za 19 %, saj navijači zapravijo velik del sredstev za pijačo, zato poceni jedo, pravijo Brazilci. Prvak Copacabane je seveda pivo, na promenadi štirih kilometrov ne sameva nobena stojnica s pivom. »S tovornjaki nas pogosto ne morejo sproti oskrbeti s pivom, ki bi ga potrebovali, zato nam ga kakšen dan predčasno zmanjka,« je povedal eden od prodajalcev.

Do (začasnega) razcveta pivovarske industrije ni prišlo naključno, pivovarne pa si lahko pripišejo le manjši delež zaslug za to ekspanzijo. Odločilno potezo je vendarle povlekla FIFA, ki je dosegla, da je brazilska vlada leta 2012 spremenila zakon iz leta 2003, s katerim je prepovedala prodajo alkoholnih pijač na nogometnih štadionih. »Alkoholne pijače so del svetovnega prvenstva, zato se o tem ne moremo pogajati,« je pred dvema letoma sporočil predsednici Dilmi Rousseff generalni sekretar FIFA Jerome Valcke. Brazilski kongres je izglasoval spremembo zakona, predsednica pa je podpisala zakon. Tukajšnji mediji so ga poimenovali »Budweiserjev račun« po enem od glavnih pokroviteljev FIFA, ki je podaljšal sodelovanje s krovno nogometno hišo do leta 2022.

»Veliko število opitih«

FIFA je že po glasovanjih o izbiri prirediteljev mundiala v letih 2018 in 2022, na katerih sta zmagala Rusija in Katar, obe državi opozorila na nujnost spremembe zakonov, ki bi omogočili prodajo alkohola na štadionih. Ta je v Rusiji prepovedana, v Katarju pa je nasploh prepovedana prodaja alkoholnih pijač na javnih mestih. Rusi so imeli slabe izkušnje s huligani na športnih prireditvah, zato še niso dahnili dokončnega »da«, četudi naj bi o tem kmalu razpravljala duma in potrdila spremembe, toda ne le v korist Budweiserja, pač pa vseh proizvajalcev piva, so dodali Rusi. Islamska država pa je že popustila. »Katar se je odločil za 'fleksibilen' pogled na tematiko, dovolili bomo oglaševanje in prodajo piva v tako imenovanih navijaških območjih,« je razkril Hassan Al Thawadi, direktor organizacijskega odbora mundiala v Katarju 2022, a dodal, da vsaj za zdaj ne vidi »potrebe po točenju alkohola na štadionih«.

Nekateri analitiki so ob tem že usmerili prst v FIFA, češ da je močnejša od svetovnih velesil, ki da morajo po zunanjih usmeritvah spreminjati tudi najbolj tradicionalne navade in kulturne običaje ... Toda FIFA vztraja pri svojem in »ne želi razočarati zvestih nogometnih navijačev z vseh koncev sveta«. Kljub vsemu je Valcke pred nekaj dnevi v pogovoru za brazilsko televizijo SporTV priznal, da je med tokratnim mundialom na tekmah res preveč opitih navijačev.

»Na prejšnjih svetovnih prvenstvih ni bilo težav s prodajo piva na štadionih, očitno so se navijači vedli bolj odgovorno. Prav šokiran sem bil nad številom opitih gledalcev na tekmah tega prvenstva. Če bo treba, bomo razmislili tudi o določeni spremembi nadzora pri prodaji piva,« je napovedal Valcke in dodal: »Vendarle je za nas na prvem mestu brezhibna organizacija sleherne tekme. Te ne bomo nikdar ogrozili.«