Še en globalni biser brez primere

Bomo znali unovčiti milijonsko publiko in odličen športni trenutek?

Objavljeno
15. marec 2016 23.03
Blaž Račič
Blaž Račič

Planica – Lani odprt Nordijski center Planica (še) nima konkurence v svetu. Podoba sodobne športne doline je dih jemajoča. Če bomo enkraten (arhitekturni) dosežek, ki ponuja številne razvojne priložnosti, znali povezati s tradicionalnim planiškim ponosom, lahko ena največjih slovenskih atrakcij postane tudi svetovna turistična atrakcija.

Ko sodobna tehnika omogoča snemanje iz zraka, se pokaže najlepša podoba Planice in Tamarja, navdušeno razlaga arhitekt Matej Blenkuš, ki je s sodelavci zasnoval novo podobo Planice. Verjame, da bodo naravne lepote doline pod Poncami pritegnile ljudi z vsega sveta, tako da si bodo tisti, ki imajo radi intenziven stik z naravo, Planico vsaj enkrat ogledali tudi v živo.

Jelko Gros, direktor zavoda Planica, je prepričan, da si mora vsakdo, ki obišče Slovenijo, ogledati tudi Planico, zdaj eno najpomembnejših turističnih zanimivosti. Ni jih namreč malo, ki dolino pod Poncami že uvrščajo ob bok Bledu ali Postojnski jami. »Nordijski center v kombinaciji z velikimi uspehi slovenskih smučarjev skakalcev in na podlagi 80-letne tradicije smučarskih skokov v Planici je, podobno kot himna ali slovenski jezik in kultura, že postal del nacionalne identitete. V Planici je nastalo nekaj najlepšega, kar imamo v Sloveniji, s TV-prenosi skakalnih tekmovanj pa gre slika v svet,« ugotavlja Gros.

Na Slovenski turistični organizaciji (STO) pritrjujejo, da je Planica ena najbolj prepoznavnih ikon Slovenije, novi nordijski center pa ima zaradi odlične lege velik potencial v razvoju športno-turističnih produktov. Planica nadgrajuje siceršnjo turistično podobo Slovenije v svetu, kjer se pozicioniramo kot zelena, aktivna in zdrava turistična destinacija, so prepričani na STO. Odmevna planiška tekmovanja so edinstveni dogodek z odlično atmosfero, ki krepi ugled in prepoznavnost Slovenije ter vrednost njene znamke I feel Slovenia. In kaj bo slovenski turizem za to konkretno storil? Ob začetku vseh letošnjih televizijskih prenosov tekmovanj iz Planice bo na slovenski turistični potencial opozarjal z enominutnim televizijskim oglasom.

Lanska tekmovanja v Planici si je ogledalo med 130 milijonov in 150 milijonov televizijskih gledalcev po vsem svetu, na ogromne priložnosti spomni Tomi Trbovc iz Smučarske zveze Slovenije: »Samo v Nemčiji, ki je za nas pomemben turistični trg, so jih – tudi zaradi uspeha skakalca Severina Freunda – našteli okoli 20 milijonov.« Veliko zanimanje je tudi v skandinavskih deželah, kjer tekmovanja spremlja tudi do 60 odstotkov gledalcev. »Toliko oglasnega prostora, kolikor časa televizije prenašajo ali poročajo o tekmovanjih v Planici, se ne da kupiti. Samo to vrednost lahko ocenjujemo v desetinah milijonov evrov. Pričakujemo, da bodo o letošnjem tekmovanju poročali tudi na CNN, kjer je za sekundo oglasa treba plačati do dva milijona dolarjev. Poročilo iz Planice pa bo dolgo okoli 30 sekund,« pričakuje Trbovc.

V Kranjski Gori so sicer v času planiških tekmovanj zasedene vse nastanitvene kapacitete. V tem obdobju ustvarijo skoraj polovico vseh prenočitev marca, navaja Blaž Veber, direktor Turizma Kranjska Gora. Povprečna cena prenočitve za individualne goste je v tem času višja za tretjino. V nekaj dneh tako ustvarijo okoli pet odstotkov vseh letnih prihodkov. Veber meni, da prireditve »zagotovo prinašajo veliko dodano vrednost glede na vloženi kapital«.

V sami Planici sicer skorajda ni prenočitvenih kapacitet, je pa zato v Kranjski Gori in okolici že dovolj razvita turistična infrastruktura, tako da bo z razvojem ponudbe Nordijski center Planica zagotovo lahko pridobil nove obiskovalce, pričakujejo v STO. Pričakovanja se že udejanjajo, potrjujejo nekateri gostinci v okolici Planice, pa tudi največje turistično podjetje na tem območju – Hit Alpinea. Že po letošnjih tekaških tekmovanjih v Planici so imeli večji obisk v njihovih hotelih, direktor Fedja Pobegajlo pa pričakuje, da bodo letos prav na račun nordijskega centra že ustvarili (sicer le nekaj odstotkov) več prihodkov. In kako bi lahko bilo še bolje? Nadejajo se, da bodo športniki Planico čedalje bolj prepoznali kot kraj za priprave.

Ogromen promocijski učinek tekmovanj v Planici prepoznava tudi Jelko Gros in poudarja, da so tekmovanja v smučarskih poletih prav na koncu sezone, zato je ime kraja največkrat izrečena beseda v televizijskih prenosih in poročilih s tekmovanj. »Postali smo najmočnejši skakalni center na svetu, saj imamo na enem mestu skakalnice vseh velikosti. Lani smo našteli 13.000 treningov. Tuji športniki, ki so prišli iz 22 držav, so opravili slabo polovico vseh treningov, skoraj vsi pa so v času priprav bivali pri nas in s tem izboljševali statistiko turističnih podjetij,« poudarja Gros.

Turistične priložnosti, pa čeprav ne z enakega izhodišča, prepoznavajo tudi v Triglavskem narodnem parku (TNP). Njegov v. d. direktorja dr. Bogomil Breznik nordijski center, ki stoji na pragu TNP, vidi kot informacijsko točko TNP. Iz doline pod Poncami bi turiste lahko usmerjali k obisku zavarovanega območja. Podoba oziroma slika Planice, ki gre s športnimi tekmovanji v svet, je tudi promocija naravnega okolja in pozitivno vpliva na podobo Slovenije v svetu, je prepričan Breznik.