Samota v potrošniški (virtualni) družbi

Spletna prodajalna Alibaba je znova prikazala »neznosno lahkost trošenja« in presegla vse dosedanje rekorde.

Objavljeno
11. november 2015 20.42
Zorana Baković, zunanja politika
Zorana Baković, zunanja politika
Kitajci so pokazali, da so mojstri spreminjanja vsega v denar. Celo samote. Tako je postal dan samskih, ki ga vsako leto zaznamujejo 11. novembra, praznik velikega trošenja denarja. Najbolj znana spletna prodajalna Alibaba je dosegla nov rekord, saj je že v prvih 17 minutah prodala za več kot milijardo dolarjev blaga.

Pozneje so se milijarde kar vrstile. V prvi uri so prodali za 3,9 milijarde blaga, v prvih 90 minutah pa kar za celih pet milijard.

Lanski rekord 9,3 milijarde ameriških dolarjev, ki so ga dosegli na ta dan, so tokrat presegli že v prvih dvanajstih urah. Dve uri pozneje so v Alibabi zmagoslavno objavili, da so prodali za deset milijard dolarjev blaga.

Dan samskih so ustanovili leta 1990, ko so se študenti na univerzi v Nanjingu, glavnem mestu pokrajine Jiangsu, domislili, kako bi lahko kolegom, ki še niso imeli deklet, uspešno pomagali pri iskanju potencialnih žena.

Simbolično so za kitajsko različico antivalentinovega izbrali 11. dan 11. meseca (Kitajci mesece zaznamujejo s številkami od 1 do 12), in čeprav so bile štiri enice na začetku simbol neporočenih oziroma, kot jim pravijo na Kitajskem, »guang-gun«, kar dobesedno pomeni »gola palica«, je zdaj vse skupaj preraslo v dan nakupovalne norosti, na katerega se kupuje vse, kar je povezano s samskim ali družinskim življenjem. Skupaj z mlekom v prahu za dojenčke, ki je menda namenjeno tistim, ki so dobro izkoristili lanski dan samskih, tako da zdaj namesto čokolad in prstanov kupujejo hrano za novega člana družine.

Je pa to povzročilo probleme v Avstraliji in na Novi Zelandiji, kjer so bili starši osupli, ko so ugotovili, da na policah tamkajšnjih prodajaln ni niti ene konzerve hrane za dojenčke priljubljenega proizvajalca Bellamy's Organic. Vse so namreč pokupili kitajski kupci, takoj ko je Alibaba v svoj katalog vključil tudi te izdelke.

Pravzaprav je bil to pomemben trenutek za Alibabo, saj je bil avstralski proizvajalec hrane za dojenčke zgolj ena od številnih tujih družb, ki so se letos vključile v spletno potrošniško mrzlico. Glavna beseda tega dne je bila tokrat »globalizacija«.

Ustanovitelj Alibabe in eden najbogatejših Kitajcev Jack Ma je pred 11. 11. priredil razkošno slovesnost v Vodni kocki, ki so jo ob pekinških olimpijskih igrah leta 2008 zgradili kot kompleks bazenov, pozneje pa jo spremenili v objekt za različne prireditve in razkošne sprejeme.

Dan samskih kot »globalna stvar«

V navzočnosti Daniela Craiga, ki je v slogu Jamesa Bonda za spletne kupce odprl loterijo z luksuznimi avtomobili kot nagradami za tiste najsrečnejše, in ob videoposnetku s Kevinom Spaceyjem v vlogi predsednika Franka Underwooda iz televizijske serije Hiša iz kart, ki je kitajske kupce pozval, naj si privoščijo spletna naročila, je Jack Ma zvenel prepričljivo, ko je izjavil, da postaja dan samskih »globalna stvar«. Vse to je šele začetek, je samozavestno izjavil, pri čemer se je oprl na napoved, da bo imela Kitajska čez deset oziroma dvajset let pol milijarde pripadnikov srednjega razreda.

Medtem ko je moral Alibaba pred sedmimi leti, ko se je prvič pojavil s spletno prodajo, tuje družbe prositi, naj se s svojimi izdelki vključijo v njegovo spletno trgovino, je bilo tokrat v ponudbi več kot pet tisoč vrhunskih znamk iz 25 držav. Kitajska različica Amazona namreč zdaj sama izbira znamke, s katerimi si želi skleniti partnerstvo, tuji proizvajalci pa so izpostavljeni veliko bolj resni konkurenci.

Tokrat je bilo zelo pomenljivo tudi spodbudno sporočilo premiera Li Keqianga, ki ga je Alibabi poslal pred dnevom samskih. Prav Li je glavni zagovornik spletne ekonomije, kot enega nosilnih stebrov nove faze kitajskega razvoja. In prav Alibaba je največji dokaz, da kitajske potrošniške zmogljivosti še zdaleč niso povsem izkoriščene in da se lahko podjetniški duh in kitajska strast do porabe s svetovnimi trendi najbolje povežeta prav v virtualnem prostoru. Alibaba je tako postal novi udarnik gradnje »socialističnega tržnega gospodarstva«. Njegov finančni operater Ant Financial je v prvih najbolj aktivnih urah dneva samskih zabeležil po 85.900 operacij v sekundi, kar je dvakrat več kot lani. Tako je nenavadni kitajski praznik globalno postal znan kot trenutek novih potrošniških rekordov. Posamezni kupci so se že pred koncem dneva prijemali za glavo, saj so dojeli, da so prevečkrat kliknili tja, kjer piše »kupi«. Na srečo je tudi funkcija »delete« delovala neoporečno. Je pa res, da je spletna trgovina tudi na Kitajskem pokazala, zakaj je prav ona prihodnost potrošniške ere. »Neznosna lahkost trošenja« je dobila svojo novo – razširjeno različico.