Nemške vinjete na evropskem sodišču?

Lastniki v Nemčiji registriranih vozil naj bi denar za vinjete dobili nazaj, sosednje države bodo morda šle v skupno tožbo.

Objavljeno
04. april 2017 19.28
Barbara Kramžar, Berlin
Barbara Kramžar, Berlin
Berlin – Le nekaj dni po nemški odločitvi za vinjete za tuja osebna vozila štiri sosednje države napovedujejo posvetovanja o morebitni tožbi na evropskem sodišču.

Prometni ministri Luksemburga, Nizozemske, Avstrije in Belgije se bodo pred junijskim srečanjem na vseevropski ravni sestali v Luksemburgu, da bi se posvetovali o nadaljnjih ukrepih, je sporočil predstavnik za tisk luksemburške vlade. Nemčija je konec prejšnjega tedna namreč potrdila vinjete za vožnjo osebnih vozil po njihovih avtocestah s hkratnim vračanjem davka na motorna vozila lastnikom doma registriranih avtomobilov v najmanj enaki vsoti. Iz bavarske CSU prihajajoči prometni minister Alexander Dobrindt je prepričan, da je domače (ne)obdavčevanje nemška notranja zadeva, številne sosednje države pa se s tem ne strinjajo. Čeprav novi zakonodaji, ki naj bi začela veljati leta 2019, ne nasprotuje več evropska komisija, Luksemburg, Nizozemska, Avstrija in Belgija začenjajo posvetovanja o morebitni skupni tožbi na evropskem sodišču.

Privrženost načelu svobodne vožnje

Vsakdo, ki je že vozil po nemških avtocestah, ve, kako pogosto so prenapolnjene z vozili iz vseh mogočih držav, mnoge pa so tudi nujno potrebne popravil. Tovornjaki, naj bodo domači ali tuji, že plačujejo svoj prispevek, osebnim vozilom pa tega doslej ni bilo treba, kar dokazuje tudi nemško privrženost svojemu že znamenitemu načelu svobodne vožnje, zaradi katerega zavračajo v večini drugih evropskih držav običajno splošno omejitev hitrosti.

Med zadnjo predvolilno kampanjo je tudi nemška kanclerka Angela Merkel odločno zavrnila »vinjete za voznike v domovini«, organizacijo vinjet za drugje registrirana vozila pa je prepustila svojemu prometnemu ministru. Ta je po dolgih pogajanjih s pristojno komisarko EU Violeto Bulc ter številnih popravkih v končnem obdobju sedanje nemške vladne koalicije vendarle dosegel zakonodajo o vinjetah za osebna vozila.

Kot rečeno, bodo lastniki v Nemčiji registriranih vozil svoj denar dobili nazaj, odvisno od moči motorja in prijaznosti do okolja pa bodo tuji vozniki za letno uporabo nemških avtocest plačevali med 67 in 130 evri, lahko pa se bodo odločili tudi za vinjete za krajši čas. Vinjet – za vozila na bencinski motor bodo cenejše kot za dizelska – ne bo treba lepiti na vetrobranska stekla, saj jih bodo nadzorovali z elektronskim nadzorom registrskih tablic. Začetek plačevanja vinjet napovedujejo za leto 2019, že kmalu bodo objavili vseevropski razpis za iskanje najboljšega nosilca projekta.

Nemški »avstrijski« izgovor

Številni Nemci dvomijo, da bodo vinjete za osebna vozila res prinesle pol milijarde evrov na leto, kot je napovedoval minister Dobrindt, kritiki pa pričakujejo zapleteno in birokratsko izvedbo. Nemške sosede se povrhu tega bojijo, da bodo morali njihovi državljani za vožnjo po nemških avtocestah seči globlje v žep od domačih voznikov. »Po našem prepričanju se obnašamo enako kot Avstrija,« te očitke zavrača kanclerka Angela Merkel. »Tudi Avstrija je ob uvedbi vinjet sprejela ukrepe, ki zadevajo njihove voznike.« S tem namiguje na spremenjena nadomestila za vožnje do delovnega mesta in znižanje davka na dodano vrednost pri nakupih osebnih vozil. Po kanclerkinem mnenju so tako tudi Avstrijci poskrbeli, da njihovo prebivalstvo ne bo več »množično« obremenjeno, zato meni, da njihovi ukrepi niso diskriminatorski. Opozarja še, da so zelo znižali ceno vinjet za avtomobile, ki so do okolja najbolj prijazni, a »razlike v mnenju« priznava tudi s Češko.

Medtem ko nekateri upajo, da bo nemške vinjete prihodnja vlada odpravila, evropska komisarka Violeta Bulc že načrtuje vseevropske vinjete, a v skladu z dejansko prevoženimi kilometri vsakega vozila in škodo za okolje. Tako pridobljena sredstva bi se vračala v infrastrukturne projekte posameznih držav, ki bi tudi samostojno odločale o pridružitvi vseevropskemu sistemu vinjet.