Težave z nemškimi vinjetami za osebna vozila

Nemčiji se obeta tožba zaradi zakona o plačilu cestnine, ki ga predsednik Joachim Gauck še ni podpisal.

Objavljeno
03. junij 2015 10.09
Barbara Kramžar, Berlin
Barbara Kramžar, Berlin

Berlin – Evropska komisija bo tožila Nemčijo zaradi načrtovanih avtocestnih vinjet za osebna vozila, poročajo nemški mediji. V Bruslju po teh poročilih verjamejo, da novi zakon diskriminira državljane drugih držav EU ter je zato v nasprotju z evropsko zakonodajo.

Pri evropski komisiji so nemškega ministra za promet Alexandra Dobrindta, ki je v imenu bavarske CSU v nemški vladi uveljavil vinjete za osebna vozila, že prej opozarjali, da bi bil hkratni odpis davka na motorna vozila, registrirana v Nemčiji,­ diskriminacija drugih državljanov EU. Z glasovi koalicijske vlade CDU/CSU in SPD je nemški parlament vseeno sprejel zakon, po katerem bodo po prvem januarju 2016 vsi uporabniki nemških avtocest plačali cestnino, lastnikom v Nemčiji registriranih osebnih vozil pa za približno enako vsoto zmanjšuje davek na motorna ­vozila.

V Berlinu poudarjajo, da še niso prejeli odločitve evropske komisije, pa tudi predsednik Joachim Gauck­ še ni podpisal zakona. Vladajoča bavarska CSU, sestrska stranka krščanskih demokratov kanclerke Angele Merkel, je med predvolilno kampanjo glasno zahtevala vinjete za tujce in svoje predloge tudi spravila skozi vladno koalicijo. Bavarce je mogoče razumeti: nemške avtoceste so veliko bolj obremenjene s tujskim prometom od avtocest sosednjih držav ter nujno potrebujejo obnovo, svojih prebivalcev, ki plačujejo davek na motorna vozila, pa ne bi radi dodatno ­obremenili.

Vseevropska rešitev

Ker evropska zakonodaja ne dovoljuje diskriminacije, je slovenska komisarka EU za promet Violeta Bulc je že konec januarja tudi Berlinu predlagala vseevropsko rešitev. Kot smiselno je ocenila uvedbo skupnega evropskega sistema plačevanja cestnine za osebna vozila in tovornjake. »V Evropi imamo zdaj različne sisteme in rešitve za cestnino, za voznike osebnih vozil je to obremenitev in ovira mobilnosti,« je povedala. Po njenem predlogu bi vozniki plačevali cestnino izključno po številu prevoženih kilometrov in tako povrnili stroške za ceste in okolje.

Nemški minister za promet je raje vztrajal pri svojem. Domačim voznikom osebnih vozil naj bi prihodnje leto glede na volumen motorja in izpuste škodljivih plinov zaračunavali letne vinjete z najvišjim zneskom 130 evrov in po­vprečjem v višini 74 evrov, tujim pa bi bile na voljo tudi 10-dnevne ali dvomesečne med 5 in 30 evri. Od prvega julija naj bi tudi za tovornjake, ki že plačujejo cestnino, to zahtevali za dodatnih 1100 kilometrov zveznih cest in oktobra vključili v vinjetni sistem tovornjake s težo od 7,5 do 12 ton. Vinjete naj bi nadzorovali ­elektronsko.

CSU: Juncker nima pregleda nad dogajanjem

V Nemčiji se bojijo, da bo država, če bo evropska komisija dosegla spremembe nove zakonodaje, ostala celo brez dohodkov iz starega davka na motorna vozila. Pri bavarski CSU očitajo predsedniku evropske komisije ­Jean-Claudu Junckerju, ki je za časopis Süddeutsche Zeitung podvomil o upravičenosti nove zakonodaje, da nima pregleda nad dogajanjem. »Namesto da se nenehno vmešava v nacionalne pristojnosti, naj se raje osredotoči na velike teme, kot sta stabilen evro in politika do beguncev,« je za ta časopis povedal generalni sekretar CSU Andreas Scheuer. »Če vzpostavljanje pravičnosti velja za diskriminacijo, je to svojevrstno razumevanje diskriminacije. V EU se morajo končati predstave, da je v Nemčiji za druge vse zastonj.« Za ministra Dobrindta »pavšalna kritika« EU ni sprejemljiva in tudi kanclerkin predstavnik za tisk Steffen Seibert je prepričan, da se bodo pogodili z evropsko komisijo.

Nemške opozicijske stranke pozivajo predsednika Gaucka, naj ne podpiše nove zakonodaje in tako prihrani Nemčiji spopade z evropsko komisijo. Pri CSU pa zahtevajo vinjete že več let in v Münchnu mnogi ne verjamejo, da bodo kar tako odnehali. Morda bodo v primeru resnih sporov z EU izgubili podporo vsaj v socialdemokratskem delu nemške koalicije.