Ameriška vojaška plovila v občutljivih vodah

Za Kitajsko je nesreča ameriškega rušilca le znak več, da je v zahodnem Tihem oceanu promet postal pregost.

Objavljeno
19. junij 2017 21.56
Zorana Baković
Zorana Baković

Kaj bi se zgodilo, če bi se v zahodnem Tihem oceanu križali poti ameriškega rušilca in kitajske oziroma ruske trgovske ladje? Takšno vprašanje zastavlja uvodnik partijskega časopisa Global Times, ki nesrečo rušilca USS Fitzgerald blizu japonskega pristanišča Jokosuka postavlja v širši politični kontekst.

»Če bi ladja, ki je zadela ob ameriški rušilec, plula pod katerokoli od teh zastav (kitajsko ali rusko), bi bila situacija bolj zapletena in bi se iz nje morda razvila geopolitična kriza,« je navedeno v uvodniku. Njegov avtor ne pozabi izraziti sožalja za izgubljena življenja, izpostavi pa nevarnost prisotnosti ameriških vojaških plovil v politično občutljivih vodah.

Rušilec Fitzgerald, ki se je vračal z misije v Južnokitajskem morju, in trgovska ladja ACX Crystal, ki je pod filipinsko zastavo prevažala blago iz Nagoje do Tokia za japonskega naročnika, sta se zaletela v noči s petka na soboto, 56 navtičnih milj od Jokosuke. Ob trku vojaške ladje, težke 8315 ton, in kontejnerskega velikana z nosilnostjo 29.000 ton je bil ameriški rušilec veliko bolj poškodovan. V ponedeljek so objavili seznam sedmerice umrlih mornarjev. Preiskava vzrokov nesreče in odgovornosti zanjo se te dni nadaljuje.

Nauk o pravilih obnašanja v razburkanem Tihem oceanu

Kapitan Fitzgeralda Bryce Benson je bil v času nesreče v svoji kabini, ta je na strani ladje, ki jo je zadela trgovska ladja. V nesreči je bil ranjen in so ga s helikopterjem japonske obalne straže prepeljali v bolnišnico.

Kakor trdi admiral Joseph Aucoin, poveljnik sedme pomorske flote, so se izognili veliko hujši nesreči, saj bi se rušilec lahko tudi potopil. Kljub temu ga bodo popravljali kar nekaj mesecev. Verjetno je, navaja Global Times, da bo poveljnik Benson kaznovan, prav tako pa tudi tisti, o katerih se izkaže, da so odgovorni za trk. Še pomembneje pa je iz nesreče potegniti nauk o pravilih obnašanja na razburkanem morju.

»Če bi se ameriška ladja zaletela v majhno ladjo ali barko, bi bila to tragedija, odprta za številne interpretacije,« je zapisano v uvodniku. Skratka, Američani bi morali biti v zahodnem Tihem oceanu izjemno obzirni, piše Global Times. Vendar se vzdrži sklepa, da za ameriške ladje ni prostora v vodah, v katerih lokalni igralci postavljajo svoja pravila obnašanja. Globalni hegemon je zadnje, kar tu potrebujejo.

Pri poskusih pojasnjevanja, kako in zakaj se je zgodila nesreča, so lahko v pomoč prejšnji primeri trkov ameriških vojaških ladij. Zlasti tisti iz leta 2012, ko je v ožini Hormuz, ki povezuje Perzijski zaliv in Arabsko morje, v Fitzgeraldovo dvojčico USS Porter trčil naftni tanker Otowasan. Preiskava je pokazala, da je posadka Porterja poskušala spremljati promet okoli ladje, skupaj z ladjami, ki so jih srečali na poti. V nekem trenutku pa so spregledali to, kar je bilo neposredno pred njimi.

Ko se je tanker Otowasan nenadoma znašel pred Porterjem, je poveljnik Martin Arriola ukazal zasuk v levo, da bi se izognil neposrednemu trku. Toda za to je bilo prepozno. Veliki tanker je rušilec zadel na istem mestu, na katerem je v soboto pred zoro ladja Crystal zadela Fitzgerald.

Nove skupne vojaške vaje Kitajske in Rusije

Vse to pa ne pomeni, da je bila tokratna nesreča enaka tisti v Hormuzu pred petimi leti. Toda kitajski analitiki že vnaprej ugotavljajo, da obstaja zelo velika verjetnost, da je zanjo kriv ameriški rušilec, ki je narejen tako, da je neviden. Crystal pa mora biti tako kot vse trgovske ladje vidno osvetljen.

»Lekcija«, o kateri piše uvodnik Global Timesa, se seveda nanaša na nevarno možnost trka ameriške in kitajske vojne ladje v Južnokitajskem morju. Zahvaljujoč nadgrajenim čerem in otočkom, ki so že ali pa bodo kmalu spremenjeni v kitajske vojaške baze, prevzema kitajska mornarica tam vse večji nadzor.

Pentagon v svojem poročilu trdi, da si je Kitajska od morja prisvojila okoli 1300 hektarjev ozemlja, ki ga bo večinoma izkoristila za vojaške instalacije. Tiskovna agencija Xinhua je v nedeljo citirala kitajsko obrambno ministrstvo, ki je oznanilo nove skupne vojaške vaje med Kitajsko in Rusijo sredi septembra. Lani so skupne vaje potekale v Južnokitajskem morju, letos bodo pomorske manevre izvajali v Japonskem in Ohotskem morju, kar bo odgovor Pekinga in Moskve na skupne vaje ameriške in japonske mornarice v bližini Korejskega polotoka.

Kitajska pomorska flota je v nedeljo odplula iz južnega pristanišča na otoku Hainan proti Sankt Peterburgu in Kaliningradu, kjer bo konec julija prvi del vaj z rusko mornarico z nazivom Skupno morje 2017.