Ameriške volitve kot najdonosnejša noč čarovnic

Je Trump »papirnati tiger? Nekateri Kitajci mislijo, da je.

Objavljeno
18. januar 2017 19.20
Zorana Baković
Zorana Baković

Če bi politični analitiki Zhou Ailing vprašali, kdo bo zmagal na ameriških volitvah, bi jim na to vprašanje točno odgovorila že lansko poletje. Njena tovarna je namreč začela marca izdelovati maske z obrazi ameriških politikov. Na začetku je šla najbolje v prodajo maska s Hillary Clinton, a je nato kaj kmalu vodstvo prevzela maska Donalda Trumpa.

»Na vsako masko Hillary Clinton smo prodali po deset mask Donalda Trumpa,« je povedala lastnica družinske tovarne Yongtaida Latex Crafts, ki deluje v starem industrijskem parku v južnem kitajskem mestu Shenzhenu. Že to je bil svojevrsten barometer, je dejala. Nato pa se je novembra zgodil pravi poslovni bum. Delavci v njeni tovarni že tako delajo sedem dni v tednu in deset ur dnevno, kljub temu pa je morala Zhou v času ameriških volitev zaposliti še nekaj deset ljudi, delovni čas pa podaljšati pozno v noč.

Delavci so pospešeno zlivali lateks v kalupe, na obraze s pršili pričarali barvo kože, z rumeno barvo pobarvali lase in obrvi, nato pa gotove maske zlagali v zaboje, na katere so pred tovarno že čakali tovornjaki. V minulih mesecih jih je proti zahodu - predvsem proti ameriškemu trgu - odpeljalo več kot 200 tisoč.

Zhou Ailing nič kaj rada ne govori o dobičku, vendar pa so drugi kitajski proizvajalci plastičnih igračk zlahka izračunali, da njeno tovarno izdelava ene maske Donalda Trumpa stane od 2 do 3 ameriške dolarje. Če nato ta maska na trgu stane od 8 do 9 dolarjev, ni težko razumeti, da se lastnica tovarne ves čas zadovoljno smehlja celo takrat, ko se govori o morebitni trgovinski vojni med ZDA in Kitajsko.

»Nekateri trdijo, da bo po prihodu Trumpa na oblast, kitajsko gospodarstvo zdrsnilo navzdol,« pravi Liu Jian, »a to je 'pasji prdec'! Kot je govoril naš Mao Zedong, so vsi ti ljudje 'papirnati tigri'! Naša Kitajska ne bo propadla samo zato, ker to nekdo hoče!«

Takšno vzdušje prevladuje v tovarni, v kateri je večina delavcev še vedno naklonjena Trumpu. Ne vedo točno, zakaj, a dovolj je že to, da se dobro prodaja maska z njegovim obrazom. Zaradi tega delavec v tej tovarni mesečno zasluži 400 dolarjev. Nikomur ne bo težko v dnevih pred inavguracijo novega ameriškega predsednika delati dan in noč, ker se je zdaj povpraševanje dodatno povečalo, po vsem tem pa namerava Zhou zapreti obrate in delavcem omogočiti, da bodo v miru pričakali tradicionalno novo leto, ki nastopi 28. januarja.

Yongtaida ni edino kitajsko podjetje, ki je ustvarilo velik dobiček zaradi Trumpove »kitajske evforije«, kot so Kitajci poimenovali njegovo pogosto omenjanje Kitajske v predvolilni kampanji. Bolj ko je on opozarjal na to, da azijska sila Američanom krade delovna mesta, več delovnih mest se je odpiralo v kitajskih tovarnah, ki izdelujejo vse mogoče izdelke s podobo novega predsednika. Balon v obliki petelina z grebenom, ki spominja na Trumpovo pričesko, je ena od prodajnih uspešnic že zato, ker bo leto, ki prihaja, po kitajskem horoskopu v znamenju petelina.

Tovarna papirnate galanterije v Zhejiangu je že izvozila 50 tisoč zvitkov toaletnega papirja z odtisnjeno podobo Donalda Trumpa, njen menedžer pa pričakuje, da bo posel cvetel še vsaj štiri leta, kolikor bo ta bival v Beli hiši. Na Kitajskem bi bilo tiskanje podobe predsednika Xi Jinpinga na papir za takšno uporabo kaznivo dejanje, po zakonu o omenjanju znanih osebnosti pa bi lahko za takšno dejanje sledila celo zaporna kazen. A ameriška demokracija je dobra za kitajske proizvajalce takšnih sredstev upora proti moškemu, ki ga velik del Američanov ne priznava za svojega predsednika. »Papirnati tiger!« ponavlja Liu Jian s širokim nasmehom na obrazu. Znova si nadene zaščitno masko in se loti barvanja Trumpovega obraza iz lateksa.

Več ko bo javnih protestov proti novemu ameriškemu predsedniku, bolj uspešno bodo poslovale tovarne, kot je Yongtaida. Tudi do zdaj se je vsak poskus Amerike ali Evrope, da bi zaustavili prelivanje kitajskega blaga prek meja, končal z dodatnim povečanjem trgovine. »Nič več ni zapiranja,« mi je dejal kitajski diplomat in spomnil na to, kako je naš čas opisal bivši malezijski premier Mohamad Mahathir: »Globalizacija je kot staranje,« je dejal ob neki priložnosti. »Nimaš je rad, a je neizbežna.«

Medtem ko njeni delavci ne verjamejo, da si lahko v današnjih časih kdo privošči trgovinsko vojno s Kitajsko, pa je Zhou Ailing bolj previdna. Carine, ki bi znašale 45 odstotkov, nikakor ne bi bile dobre. »A vse, kar lahko naredimo mi, je, da zagotovimo kakovost blaga in da ga dobavimo v dogovorjenem roku,« pravi. Poleg tega je treba upati, da bodo vse več trošili tudi sami Kitajci in da bodo tudi oni vse bolj proslavljali iz Amerike uvoženi Halloween, s katerim se je tudi sicer začel njen poslovni vzpon. Njena tovarna je namreč pred šestnajstimi leti začela izdelovati kostume za noč čarovnic. Nato pa je spoznala, da so še veliko bolj donosne čarovnice v politiki.