Nerazrešena skrivnost: kako je strmoglavilo letalo MH370

So našli nove ostanke izginulega letala?

Objavljeno
06. avgust 2015 15.56
MALAYSIA-AIRLINES/CRASH
Zorana Baković, zunanja politika
Zorana Baković, zunanja politika

Ko je malezijski premier Nadžib Razak v četrtek potrdil, da je del letalskega krila, ki so ga prejšnji teden našli na obali francoskega otoka Reunion, v resnici pripadal boeingu 777 Malaysian Airlines, ki je izginilo pred sedemnajstimi meseci, se je skrivnost le še dodatno zapletla. Do rešitve je namreč še vedno zelo daleč.

»Danes, 515 dni, odkar je letalo izginilo, vam moram s težkim srcem sporočiti, da je mednarodna skupina strokovnjakov odločno potrdila, da je del, ki so ga našli na otoku Réunion, v resnici pripadal letalu MH370,« je izjavil Nadžib, ko je po televiziji nagovoril ljudstvo in družine pogrešanih potnikov in članov posadke.

Francoski funkcionarji pa so bili bolj previdni. Njihova izjava, da je »zelo verjetno«, da gre za ostanek letala s poleta MH370, je dodatno zmedla člane družin, ki v obupu čakajo odgovor na vprašanje, kaj se je zgodilo z njihovimi najbližjimi.

Zakaj je Nadžib tako prepričan, če strokovnjaki iz Toulousa, ki so zagotovo bolj usposobljeni od malezijskega premiera, še vedno ohranjajo »zelo majhen delček dvoma«, da najdeni del morda le ni pripadal prav omenjenemu letalu?

»Povsem trdno povezavo (med krilom in izginulim letalom) je treba potrditi s komplementarnimi analizami, ki se bodo začele jutri zjutraj,« je izjavil namestnik francoskega preiskovalca Serge Mackowiak. »Strokovnjaki delajo kar se da hitro, da bi lahko ljudem čim prej ponudili popolno in zanesljivo informacijo.«

Čeprav posamezni poznavalci letalske industrije trdijo, da je previdnost tipična za francoske preiskovalce, pa se hkrati ve, da tovrstne analize včasih v resnici trajajo nekaj mesecev ali celo nekaj let. Kot sporočajo viri, se zdaj nadaljuje proučevanje školjk, prilepljenih na del krila, ki se imenuje flaperon, in analiziranje barve. A celo če se bo potrdila domneva, da je to del izginulega boeinga, s tem še vedno ne bodo ugotovili, kako je letalo strmoglavilo v morje. Da bi lahko dali kakršne koli že zanesljive odgovore na to vprašanje, pravijo strokovnjaki, bo treba najti več kot en sam ostanek letala. Flaperon v precej dobrem stanju je za zdaj edino, kar imajo v rokah preiskovalci.

Medtem ko se strokovnjaki za letalsko varnost z različnimi mnenji oglašajo iz vseh mogočih krajev sveta, pri čemer eni trdijo, da je letalo »zdrsnilo« v ocean, drugi, da je strmoglavilo v spirali, so družine potnikov dodatno izgubile svoj duševni mir. Nekaj jih je tako znova priredilo demonstracije pred predstavništvom družbe Malaysian Airlines v Pekingu.

Med 239 potniki in člani posadke je bilo namreč 153 Kitajcev, njihovi najbližji pa so na vodstvo v Kuala Lumpurju jezni prav zaradi nedoslednosti, ki se pojavljajo v informacijah o letalu, pogostega spreminjanja stališč in domnev, pri čemer se jim dozdeva, da državno vodstvo in uprava letalske družbe javnosti nekaj prikrivata. Nekateri od njih so odkrito izrazili upanje, da bo kitajski predsednik Xi Jinping osebno pripomogel k temu, da se končno ugotovi, kaj se je v resnici zgodilo.

Ker se je prav ta teden v Kuala Lumpurju mudil kitajski zunanji minister Wang Yi, so se razširile govorice, da je pri tej priložnosti od malezijske vlade odločno zahteval, naj družinam ponudi zanesljivo informacijo o izginulem letalu. Wang je novinarjem dejal, da je treba imeti razumevanje za družine, ki trpijo, hkrati pa poudaril, da se mora »nadaljevati iskanje ostankov letala«.

Medtem ko so družine kitajskih potnikov, ki so izginili skupaj z letalom, v hipu sklepale, da malezijska oblast »znova laže«, je Sara Weeks, sestra novozelandskega potnika Paula Weeksa, ki je bil na nesrečnem poletu, postavila logično vprašanje: »Zakaj so eni stvar potrdili, drugi pa ne? Zakaj niso počakali na to, da bi bili vsi soglasni, tako da družinam ne bi bilo treba znova doživljati vseh teh pretresov?«

Ena od domnev je, da je bil Nadžib Razak pod kitajskim pritiskom, možno pa je tudi to, da je hotel pozornost svoje javnosti preusmeriti od korupcijskega škandala, v katerega se je zapletel. Malezijska protikorupcijska komisija je sicer v ponedeljek sporočila, da je okoli 700 milijonov dolarjev, kolikor jih je bilo položenih na premierov osebni bančni račun, prišlo iz donacij, in ne iz državnega razvojnega sklada. Čeprav naj bi bil Nadžip s tem rešen sumničenj, zdaj opozicija in politični aktivisti zahtevajo preiskavo o poreklu donacij, tako da si je premier, ki se je znašel pod političnim pritiskom, zagotovo želel pozornost javnosti znova preusmeriti na izginulo letalo.

Možno je tudi, navajajo nekateri opazovalci, da Malezija vodilne vloge v preiskavi noče prepustiti Francozom, ki nimajo nikakršne zveze ne z letalom ne z njihovo letalsko družbo. Malezijski minister za promet Liov Tiong Lai je v četrtek izjavil, da so na obali otoka Réunion našli še okno izginulega letala in nekaj kosov aluminija, o katerih prav tako domnevajo, da so ostanki pogrešanega boeinga. Na vprašanje, zakaj izjave o identifikaciji najdenih ostankov niso usklajene, je Lai izjavil, da »mi spoštujemo« francosko odločitev o nadaljevanju preverjanja dela krila, da pa so člani malezijske skupine »v resnici strokovnjaki«, ki lahko potrdijo, kaj je pripadalo letalu, znanem po številki poleta MH370.