Nesreča ruskega letala: čedalje glasneje o terorističnem napadu

Na podlagi analiz podatkov iz črnih skrinjic so zavrnili možnost udarca od zunaj.

Objavljeno
02. november 2015 19.27
TOPSHOTS-EGYPT-RUSSIA-AVIATION-ACCIDENT
Polona Frelih, zunanja politika
Polona Frelih, zunanja politika

V severni ruski prestolnici Sankt Peterburgu še vedno žalujejo za žrtvami največje letalske nesreče v ruski in sovjetski zgodovini. Umrlim, 224 jih je bilo, so se poklonili z ganljivo slovesnostjo, med katero je na osrednjem mestnem trgu zagorelo na tisoče svečk. V Kremlju ne izključujejo možnosti, da se je zgodil teroristični napad.

Ruska družbena omrežja je preplavila fotografija desetmesečne Darine Gromove, ki je z materjo in očetom umrla v nesreči. »Moje sožalje, mali angel,« je fotografija deklice, ki na letališču Pulkovo zre v daljavo, postala simbol največje ruske letalske tragedije. V domovino so že pripeljali večino posmrtnih ostankov žrtev, med katerimi je bilo kar 25 otrok.

Našli so jih na območju, velikem kar 20 kvadratnih kilometrov, na podlagi česar so že v nedeljo sklenili, da je letalo razpadlo v zraku. »Včeraj smo bili na kraju tragedije in na podlagi videnega lahko ugotovimo, da je letalo v zraku razpadlo 23 minut po vzletu,« je ruski minister za transport Maksim Sokolov poročal ruskemu predsedniku Vladimirju Putinu. »Vse je treba storiti, da bomo dobili objektivno sliko o tem, kaj se je zgodilo,« mu je zabičal Putin. Njegov tiskovni predstavnik Dmitrij Peskov je poudaril, da za zdaj ni mogoče izključiti nobene teorije, niti terorističnega napada.

Prva analiza črnih skrinjic je pokazala, da je potniško letalo Airbus A321 opozorilo o težavah poslalo šele, ko je trčilo ob tla, poleg tega je vir blizu preiskavi izključil udarec od zunaj. S temi razkritji je vzbudil dvom o teoriji o »zunanjem dejavniku«, s katero so dogodek pojasnili pri prizadeti letalski družbi Kagalimavia. Tam vztrajajo, da je bilo letalo tehnično brezhibno, posadka zelo profesionalna in da tehnična napaka, tudi tako resna, kot je požar motorja, ne bi mogla povzročiti tako hitrega razkroja letala. »Letalo, kakršno je A321, v zraku ni moglo razpasti zato, ker je prenehal delovati kateri od tehničnih sistemov. Edini možni vzrok razrušenja v zraku je mehanski vpliv,« je na tiskovni konferenci v Moskvi vztrajal generalni direktor Kogalimavie Aleksander Snagovski. »Ko je letalo začelo padati, je verjetno utrpelo veliko škodo, posadka pa je popolnoma izgubila nadzor, zato tudi niso mogli sporočiti, da so v težavah,« je namestnik direktorja za tehnična vprašanja Andrej Averjanov vztrajal, da informacije iz črnih skrinjic niso v nasprotju s teorijo o zunanjem dejavniku.

Eksplozija na krovu?

Nihče zares ne izključuje, da bi se lahko zgodil teroristični napad. »Letalo naj bi razpadlo na dva dela, kar bolj kot v prid mehanski napaki govori o eksploziji na krovu. Bolj kot raketa, izstreljena z zemlje, je verjetno, da je bila na letalu bomba,« je komentiral Michael Clarke, generalni direktor letalskega inštituta Royal United Services. »Ko je letalo na vzletni stezi, se z njim ukvarja več kot ducat mehanikov in tehnikov. Za sabotažo je potrebno tehnično znanje, da podtakneš bombo, pa ne,« je komentiral francoski strokovnjak za letalsko varnost Robert Galan.

Drugi strokovnjaki izpostavljajo zlasti dejstvo, da je letalo leta 2001 med pristajanjem na letališču v Kairu pri veliki hitrosti z repom udarilo ob pristajalno stezo. »Treba je ugotoviti, ali so po nesreči leta 2001 zamenjali samo rep ali pa so preverili tudi možnost nastanka mikrorazpok, ki prej ali slej pripeljejo do tragedije,« je poudaril predsednik fundacije Partner civilnega letalstva Oleg Smirnov. V igri ostajata dve različici: tehnična napaka in terorizem.

Kmalu po strmoglavljenju je odgovornost za tragedijo prevzela egiptovska podružnica Islamske države, kar večina poznavalcev zavrača kot poceni propagandni trik. Temu navkljub so številne letalske družbe, med njimi Lufthansa ter Air France, odpovedale lete čez Sinajski polotok, na katerem se Islamska država dejansko krepi.

Najhujša letalska nesreča v ruski in sovjetski zgodovini ruskih turistov ni odvrnila od potovanj v Egipt, ki je najbolj priljubljen ruski turistični cilj. Po podatkih ruskega statističnega urada Rosstat je v prvi polovici leta v Egiptu dopustovalo milijon Rusov, kar je petina vseh ruskih turističnih oddihov v tujini.