Družba Kogalimavija: Za strmoglavljenje kriv »zunanji dejavnik«    

V Sankt Peterburg je davi prispelo letalo s posmrtnimi ostanki žrtev nesreče, drugo letalo bo proti Rusiji poletelo zvečer.

Objavljeno
02. november 2015 09.43
EGYPT-RUSSIA-AVIATION-ACCIDENT
Ma. Ja., Š. P., Delo.si; P. F., zunanja politika
Ma. Ja., Š. P., Delo.si; P. F., zunanja politika

Sankt Peterburg − Čeprav preiskava nesreče airbusa A321 družbe Kogalimavia, ki je v soboto strmoglavilo na goratem območju Sinaja, pri čemer je umrlo vseh 224 potnikov in članov posadke, še zdaleč ni končana, v javnost prihaja vse več − še vedno neuradnih − informacij o zadnjih minutah nesrečnega leta in morebitnih vzrokih za tragedijo.

Lastnica letala, ruska družba Kogalimavija, je sporočila, da je bilo letalo v izvrstnem stanju. Prepičani so, da je bil za tragedijo kriv »zunanji dejavnik«. Po njihovem mnenju ni mogoče, da je letalo v zraku razpadlo zaradi tehnične težave ali napake pilota. Iz družbe so tudi sporočili, da je letalo tik pred strmoglavljenjem izgubilo veliko hitrosti, pilot pa ni stopil v stik z egiptovskimi kontrolorji letenja, niti ni oddal klica v sili. To informacijo je po navedbah tiskovne agencije Reuters potrdila tudi prva analiza črnih skrinjic. Egiptovske oblasti so sicer pred tem trdile ravno nasprotno − po njihovih informacijah se je pilot nesrečnega letala le malo pred strmoglavljenjem pritožil zaradi tehničnih težav in sporočil, da bo poskušal zasilno pristati na prvem letališču.

V Sankt Peterburg prepeljali posmrtne ostanke žrtev nesreče

Na letališče Pulkovo v ruskem mestu Sankt Peterburg so zgodaj davi z letalom prepeljali prve posmrtne ostanke žrtev tragične letalske nesreče airbusa A321 družbe Kogalimavia. Drugo letalo s posmrtnimi ostanki žrtev bo iz Kaira proti Rusiji predvidoma odletelo zvečer, poroča agencija AFP.

Strokovnjaki so že začeli z identifikacijo prvih 140 žrtev nesreče. Vzorce DNK so jim priskrbeli sorodniki žrtev, za katere so v bližini letališča Pulkovo vzpostavili krizni center.

Sicer pa so Rusi k letališču včeraj ves dan prinašali cvetje, igrače, papirnata letala in portrete žrtev največje letalske nesreče ne samo v ruski, ampak tudi v sovjetski zgodovini. Prvi november, ki ga je ruski predsednik Vladimir Putin razglasil za dan žalovanja, je bil letos v severni ruski prestolnici še posebej turoben.

Preiskava se nadaljuje

Na prizorišču strmoglavljenja letala, na območju Hasana v osrednjem delu Sinaja, približno sto kilometrov južneje od mesta El Arish, se medtem nadaljujeta preiskava in iskanje posmrtnih ostankov žrtev nesreče − doslej so našli trupla 168 ljudi. Rusko ministrstvo za izredne razmere upa, da bodo z iskalno akcijo zaključili še danes, poroča AFP.

Foto: Khaled Desouki/AFP Photo

Preiskavi, ki jo vodijo egiptovske oblasti, se je pridružilo več strokovnjakov iz drugih držav. Rusija je na območje nesreče poslala več kot sto strokovnjakov, svoje strokovnjake pa so poslale tudi Francija in Nemčija. Preiskovalci so doslej ugotovili, da je letalo razpadlo že v zraku.

Tri različice o vzroku nesreče

Vzrok strmoglavljenja še ni znan, so pa v obtoku tri različice. Prva se osredotoča na tehnične težave − po poročanju ruskega Prvega kanala je nesrečno letalo menda že med vzletom na letališču v Kairu izgubilo rep. Ruska televizijska postaja NTV je predvajala izjavo bivše žene drugega pilota Sergeja Truhačeva, ki naj bi ji pred vzletom potožil, da je letalo v zelo slabem tehničnem stanju. Pri letalski družbi Kogalimavia, ki jo je zdaj doletela prepoved poletov na letalih airbus A321, obtožbe zanikajo, so se pa v medijih pojavile informacije, da je že dolgo v zelo slabem finančnem stanju. »V zadnjih petnajstih letih so ruska letala padala izključno po neumnosti. Kaj se je zgodilo? Čarter! Za vas imam zelo preprost nasvet: izogibajte se ruskih čarterjev,« je bila v opozicijski Novi Gazeti kot vedno ostra Julija Latinina.

»Seveda bo zdaj zelo udobno reči, da je letalo sestrelila prekleta Islamska država,« je svoje razmišljanje zaključila z drugo najbolj priljubljeno različico nesreče.

Kot smo že poročali, je namreč odgovornost za strmoglavljenje že kmalu po nesreči prevzela egiptovska veja Islamske države, a kaj, ko ji verjamejo le redki. To možnost so že zavrnile tako ruske kot egiptovske oblasti ter številni vojaški in letalski strokovnjaki.

»Letalo je letelo na višini 10.000 metrov, in kot mi je znano, Islamska država in njene podružnice nimajo kapacitet za zbitje letala na tolikšni višini. Teoretično še vedno ne moremo stoodstotno izključiti, da je šlo za teroristični napad. Z bombo na letalu ali pa sabotažo na letališču,« je nekdanji britanski uradnik za boj proti terorizmu Charles Shoebridge komentiral za rusko televizijsko postajo v angleškem jeziku RT.

Ameriški direktor za obveščevalne dejavnosti James Clapper je danes izjavil, da ni videl nobenih neposrednih dokazov, da so za strmoglavljenje ruskega letala v Egiptu odgovorni teroristi.

Tretja različica govori o človeški napaki, ki bi se lahko zgodila med tehničnim oskrbovanjem in pregledom letala na egiptovskem letališču ali pa je zanjo odgovorna posadka na krovu letala.

Manj letalskih družb?

Ruski minister za transport Maksim Sokolov se je zavezal, da bodo poskušali iz tragedije potegniti nauke o varnosti v letalskem prometu. »Opazil sem, da so vse letalske nesreče v zadnjih petdesetih letih povezane z manjšimi letalskimi družbami, ki imajo v lasti od pet do deset letal iz druge roke, s katerimi opravljajo čarterske polete. Želijo maksimalne profite za minimalne stroške,« je predsednik dumskega odbora za mednarodne odnose Aleksej Puškov predlagal, da bi morala posredovati država in število letalskih družb omejiti na dve ali tri.