Hrvaški mediji: Globus odhaja. Stop. Tukaj je Telegram.

Po napovedih nameravajo ukiniti tednik Globus, politični tednik z najdaljšo tradicijo.

Objavljeno
09. avgust 2015 20.28
Dejan Vodovnik, Zagreb
Dejan Vodovnik, Zagreb

Zagreb − Odločitev je menda dokončna, čeprav je izdajatelj vsaj uradno še ni javno potrdil. Hrvaški politični tednik Globus, ki je izhajal četrt stoletja, najbrž odhaja na smetišče medijske zgodovine.

O tedniku Globus se je v hrvaškem medijskem prostoru precej govorilo. Sprva zaradi izgub, ki so se v zadnjih letih kopičile, pred kratkim pa tudi zaradi domnevno sporne naslovnice. Kaplja čez rob je bila na naslovnici objavljena fotografija kot ilustracija ob 20. obletnici operacije Nevihta. Na njej so bili menda četniki, kar je seveda povsem neprimerno za ilustracijo ob prazniku, kot je spomin na akcijo, s katero so hrvaške vojaške enote pregnale srbske enote. So se pa nadzorniki v podjetju Europapress Holding (EPH), ki izdaja tudi Globus, menda obregnili tudi ob preveliko število demantijev, ki jih morajo objavljati.

Vse skupaj je zdaj privedlo do napovedi, da bo politični tednik ukinjen − nemara že konec leta ali najkasneje v začetku prihodnjega leta (kar je po prepričanju mnogih bolj verjetno, saj se morajo prej »zgoditi« še parlamentarne volitve, pri čemer bi utegnil biti prav Globus pomemben dejavnik). Iz vrha izdajateljske hiše uradnih informacij o ukinitvi ni, je pa v tokratni številki objavljena kratka zgodba o omenjeni sporni naslovnici. Na fotografiji namreč sploh niso četniki, ampak hrvaški vojaki v Kninu, eden med njimi, zdaj 61-letni Boris Žigo, pa si je menda četniški simbol kot vojni plen prišil na rokav svoje hrvaške ­uniforme.

Rdeče številke

Številke o ­poslovanju pa kljub temu ostajajo. Od leta 2010 so se ­prihodki EPH Medie (založnik Globusa, mesečnika Forbes ter dnevnikov Slobodna Dalmacija in Jutarnji list) s približno 120 ­zaposlenimi zmanjšali za več kot 23 odstotkov. Lani so uspešno sklenili predstečajno poravnavo, po kateri je novi lastnik EPH znani hrvaški ­odvetnik Marijan Hanžeković, potem ko je družbo moral zapustiti eden njenih ustanoviteljev in dolgoletni lastnik Ninoslav Pavić.

Medtem ko so novi ­lastniki Europapress Holdinga lahko ­zadovoljni s krepitvijo poslovanja najbolj ­branega časnika v ­Dalmaciji, Slobodne Dalmacije, saj je lani imela celo dobrega pol milijona evrov dobička, pa so hkrati zaskrbljeni zaradi lanske izgube ­njihovega vodilnega časnika Jutarnji list. Leta 2014 so se mu namreč prihodki zmanjšali za 2,6 odstotka na 22,8 milijona evrov in leto je končal z 2,3 milijona evrov izgube.

Novi plesalec na spolzkem medijskem parketu

»Hrvaško novinarstvo je težek bolnik. V zadnjih petih letih je ostalo brez dela od 1500 do 2000 naših kolegov, vse več je honorarnega dela, vse manj oziroma skoraj nič zaposlitev za nedoločen čas. Novinarji so vse mlajši in vedno manj izkušeni, nekateri med njimi bodo rade volje ustregli vsaki želji in nalogi lastnika časopisa ali drugega medija zgolj zato, da bi postali zvezde,« pravi Enis Zebić, dopisnik Radia Free Europe iz Zagreba.

Da so številni hrvaški mediji postali zgolj sredstvo različnih vplivov, vključno z izsiljevanji, javni interes pa je v teh medijih zunaj njihovega fokusa, in da končna ocena hrvaškega novinarstva vzbuja skrb, je že pred časom za Delov De facto povedal prvi človek hrvaškega novinarskega društva Saša Leković. Razmere se zdaj le še zaostrujejo. Se je pa v tem negotovem času za novinarstvo na spolzkem medijskem parketu le pojavil nov »plesalec« − družbenopolitični tednik Telegram, ki je do pred kratkim bil še spletni portal. Glavni urednik tednika je Igor Alborghetti, ki je bil pred časom odpuščen iz EPH oziroma Globusa. Ena osrednjih nalog tednika je preživeti.