Politika na avtomobilskih tablicah

Jabolko spora je hrvaški grb na predlaganih avtomobilskih oznakah EU.

Objavljeno
13. april 2015 19.48
Dejan Vodovnik, Zagreb
Dejan Vodovnik, Zagreb

Zagreb – Hrvaška je malo manj kot dve leti članica EU. Med nalogami, ki jo še čakajo, da jih uskladi s pravili evropskega sobivanja, so tudi evropske registrske oznake na avtomobilih. Kazalo je, da bo ta »prometna« zgodba pred kratkim končana, a so bila pričakovanja prenagljena.

Začeti je treba na začetku. Leto dni mineva, odkar so odgovorni, pravzaprav hrvaško ministrstvo za notranje zadeve, razpisali natečaj, na katerega so ljudje prijavili 471 predlogov, kako si predstavljajo, da naj bi bile videti hrvaške različice evropskih registrskih tablic. V javnost so začele prihajati različne zamisli in obrazložitve, zakaj je dobra ta ali zakaj je slaba ona rešitev. Na koncu na ministrstvu za notranje zadeve niso bili zadovoljni z nobenim od ponujenih predlogov.

Stopicanje na mestu pa je – vsaj tako je bilo videti – prekinila projektna skupina, ki je sprejela neke odločitve in je celo napovedala, da bi zgodba z registrskimi oznakami EU utegnila biti končana v začetku letošnjega leta, ko naj bi prvi avtomobili že imeli nove, evropske oznake na avtomobilih. Vendar se je tako kot še nekatere obljube in lepe želje tudi ta zgodba sfižila in se je prevesila v prihodnost.

Ideološka vojna

Minil je januar, tudi februar, aprila pa je predlog le zagledal luč in je povzročil presenečenje in – kar ni za Hrvaško nič nenavadnega – ideološko vojno. Namreč: projektna skupina in notranje ministrstvo sta se odločila za predlog (avtor je Nikola Đurek s sodelavci), po katerem bi nove avtomobilske oznake hrvaških avtomobilov imele oznako EU na modri podlagi, oznako mesta (na primer ZG), modro in belo »kockico«, štirimestno številko (na primer 1234) in še eno črko abecede (denimo A). Najprej so se začeli oglašati iz nekaterih mest, ki se jim je začelo dozdevati, da bi tudi sami radi imeli svojo oznako mesta, prav tako tisti, ki se jim je zdelo odveč, da bodo morali po novem spreminjati oznake mesta na svojih jeklenih konjičkih.

Pa se je pokazalo, da je to najmanjša težava. Večja oziroma največja sta omenjeni »kockici«. Najprej je glas dvignil predsednik opozicijske HDZ Tomislav Karamarko in dal (populistično) vedeti, da »je to, da na avtomobilskih oznakah EU ni hrvaškega grba, pravzaprav ena velika sramota in zanikanje hrvaške zgodovine«, sledile so peticije z zahtevami po umestitvi grba na nove registrske oznake in ni minilo niti nekaj ur, ko je notranji minister levosredinske kukuriku vlade Zorana Milanovića Ranko Ostojić že napovedal, da bo pozval avtorja novega videza registrskih oznak, naj predlog popravi in namesto »kockic« umesti hrvaški grb. Odgovor je bil negativen.

Nespoštovanje pravil stroke

Oglasili so se člani hrvaškega oblikovalskega združenja in v sporočilu zapisali, da »primer kaže, da v družbi manjka sodobne vizualne kulture« in da je nesprejemljivo, da videz novih oznak narekuje politika. Hrvaškemu protestu se je pridružilo tudi svetovno oblikovalsko združenje, v njegovem imenu je hrvaški tiskovni agenciji Hina poslala sporočilo šefinja svetovnega združenja (ico-D) Iva Babaja, ki je zapisala, da je »združenje presenečeno nad odločitvijo notranjega ministrstva in da gre za elementarno nespoštovanje pravil stroke, ki ga ni mogoče videti niti v najmanj razvitih delih sveta«.

Hrvaški politični analitik Žarko Puhovski pa je za zagrebški Večernji list dejal, da »SDP vrača hrvaški grb le zato, ker se noče ideološko zapletati s HDZ«. Javnost je – tako kot v večini primerov – razdeljena. Na eni strani so tisti, ki menijo, da se politika ne bi smela vmešavati v oblikovanje, povrhu vsega nimajo niti policisti na svojih ploščicah hrvaškega grba. Na drugi so tisti, ki zatrjujejo, da je hrvaški grb bistvo hrvaštva in takšen mora biti tudi na avtomobilskih oznakah.

In tako se jara kača, imenovana hrvaški projekt registrskih tablic EU, nadaljuje. Do takrat, ko bo morda le končan, pa bodo vsi hrvaški avtomobili za vožnjo zunaj Hrvaške morali še kar imeti na zadku prilepljeno nalepko z oznako HR; pač tako, kot to določa dunajska konvencija o prometu na cestah